Автор Тема: Да си поговорим за електромобили  (Прочетена 30125 пъти)

bot

  • Гост
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #15 -: May 28, 2012, 11:21 »
Близкото бъдеще е за плугин хибридидте. Тези дето ДВГ върти генератор който зарежда батериите, а не онези хибриди които се задвижват от ДВГ и електромотори го подпомагат!
само една лека корекция - плъгин хибридите са си чисти електромобили - такива, дето се зареждат от контакта и вървят на батерии, хибрид е защото има двигател с вътрешно горене, които се използва когато батериите се изтощят.
« Последна редакция: May 28, 2012, 11:25 от bot »
Активен

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #16 -: May 28, 2012, 12:41 »
Близкото бъдеще е за плугин хибридидте. Тези дето ДВГ върти генератор който зарежда батериите, а не онези хибриди които се задвижват от ДВГ и електромотори го подпомагат!
само една лека корекция - плъгин хибридите са си чисти електромобили - такива, дето се зареждат от контакта и вървят на батерии, хибрид е защото има двигател с вътрешно горене, които се използва когато батериите се изтощят.


Тъй като следя освен новините свързани с компютрите и тези за автомобилите в Аутомедия и Спиид Прес, в момента с едно и също определение "плъгин хибрид" наричат тези които се задвижват от ДВГ и имат и 1 или 2 електромотора които подпомагат двигателя при ускорение, а също така могат на ел да пропътуват около 10-30км и тези които се задвижват от ел двигател, а двг в ролята на генератор се включва за да зареди батериите. Да, този втория вариант според мен е най прогресивен, че с течение на времето и усъвършенстването на батериите, двг ще стане излишен товар, а също така, ако се ползва колата в градски условия, спокойно може да си се ползва само на ел като се зарежда вечер от контакта.
При този вариант, потенциал в усъвършенстването има и на трите компонента: ДВГ, генератор и батерия и разхода на горива да намалява много бързо.
При ДВГ навлизат много системи чрез които контрола на изгаряне на горивото се поема от електрониката и води до по-пълното му оползотворяване от което следва по-ниски емисии и по-нисък разход за еденица мощност. В генераторите има също много потенциал за развитие така, че с по-малко енергия за развъртането им да произвеждат повече електричество, а това веднага ще рефлектира върху по-ниския разход на горива като оскъпяването ще е само в рамките на нормалното технологично развитие, а дори може и да го няма защото ще има силна конкуренция между производители на ДВГ, на генератори и на батерии!
А ако се стандартизират трите компонента + купе/шаси, ще можем да си събираме а-л както правим с компютрите, но това корпорациите едва ли ще го допуснат!
Активен

bot

  • Гост
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #17 -: May 28, 2012, 13:10 »
Да, този втория вариант според мен е най прогресивен, че с течение на времето и усъвършенстването на батериите, двг ще стане излишен товар, а също така, ако се ползва колата в градски условия, спокойно може да си се ползва само на ел като се зарежда вечер от контакта.

 добра идея би било двигателя/генератор да се влачи като ремарке - така в градски условия автомобилът ще е много по-ефективен. Между другото четох някъде че повечето генератори са всъщност газови турбини. Те са си пак един вид с вътрешно горене, но са много по-леки и имат по-голямо кпд. Проблем в близкото минало са били високите им обороти, но по-късно били създадени лагерите с лопатки от фолио, не ги знам как работят, но с тези лагери нямат нужда от смазване, а без масло, маслени помпи и др. маслени аксесоари тези турбини станали много по прости двигатели от ДВГ.
Активен

jet

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3473
  • Distribution: debian
  • Window Manager: kde
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #18 -: May 28, 2012, 14:29 »
Близкото бъдеще е за плугин хибридидте. Тези дето ДВГ върти генератор който зарежда батериите, а не онези хибриди които се задвижват от ДВГ и електромотори го подпомагат!
БДЖ-ейските дизелови локомотиви- старите са точно такива. 6 бр. 3 фазни ел. двигателя директно зацепени за осите на колелата, едно голямо генераторище се върти от едно още по-голямо дизелище. Но тук решават повече проблема с предаването на въртящия момент към колелата, както и избягването на скоростни кутии, съединители и диференциали.

Иначе се работи и по супер кондензатори вместо батерии. Тук много помагат новите нано материали и се твърди че почват да показват по-добри параметри дори от батериите при понижено тегло в пъти. Горивните клетки и те нещо удариха на камък макар че вече има работещи агрегати.
Може да се окаже, че най-големия проблем може да се окажат ценните метали (които са крайно количество на Земята) след като еликтрификацията и алтернативните изт. на енергия започнат да стават масови.
Както всичко в инженеринга е въпрос на компромис - може би хибриди при които ДВГ работи на био горива (био дизел, спирт, природен газ)

Апропо има една много интересна книжка: "Build Your Own Electric Vehicle"  http://books.google.ca/books/about/Build_Your_Own_Electric_Vehicle.html?id=jf4jrFJtH7cC&redir_esc=y - и автора описва конверсии на автомобили и с какви проблеми се е сблъсквал, но звучи много вдъхновяващо

Вече могат да се купят всички компоненти за ел. кола на пазара - контролери регулатори, батерии етц.
« Последна редакция: May 28, 2012, 14:33 от jet »
Активен

..⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀
  ⣾⠁⢠⠒⠀⣿⡁
  ⢿⡄⠘⠷⠚⠋
  ⠈⠳⣄⠀⠀⠀⠀  Debian, the universal operating system.

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #19 -: May 28, 2012, 14:54 »
bot, по принцип, газовата турбина има по-високо КПД от ДВГ, но пак нещата опират до конструктивни решения.
Наскоро гледах(не на живо де :D ) някакъв прототип на спортен Ягуар който използва мини турбина и май на същия принцип, да върти генератор който зарежда батерия и задвижването на а-ла от от ел мотори.
Иначе за самите генератори, не съм сигурен, но са май устройства които работят като генератор и електромотор/стартер, а защо не и да задвижва колелата!
Преди доста години четох, че БМВ първи, май в 7-мицата са въвели решение дето генератора и стартера са обединени в общо устройство между двигатела и скоростната кутия, демек с маховика, но нямам идея, дали още се използва.

Сетих се за друго, какво мислите за поредната глупост по тази тема, да задължават производителите на а-ли инсталират звуови устройства които да наподобяват звука на ДВГ, щото с безшумноста си били опасни за малоумните пешеходци!!!?
Активен

bot

  • Гост
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #20 -: May 28, 2012, 15:19 »
Иначе се работи и по супер кондензатори вместо батерии. Тук много помагат новите нано материали и се твърди че почват да показват по-добри параметри дори от батериите при понижено тегло в пъти.

 суперкондензаторите са все още далече от капацитета на акумулаторите/батериите. Понастоящем се използват като ускорител на автомобила. Електромобилът гълта най-много енергия при ускорение, а кондензаторът има едно предимство - зарежда се бързо. Оттук идва идеята при натискане на спирачките електродвигателите да се обръщат на генератори като зареждат суперкондензатори. Съпротивлението на генератора спира автомобила и в същото време зарежда кондензаторите. При натискане на газта първо се разреждат кондензаторите като акумулираната енергия ускорява колата, след това се превключва на основните батерии. Има и допълнителни ползи, като пестене на феродо при спирачките.
Активен

bot

  • Гост
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #21 -: May 28, 2012, 15:27 »

Сетих се за друго, какво мислите за поредната глупост по тази тема, да задължават производителите на а-ли инсталират звуови устройства които да наподобяват звука на ДВГ, щото с безшумноста си били опасни за малоумните пешеходци!!!?
Електродвигателите могат да бъдат наистина много безшумни. Бях преди години в Пекин - Китай, а там масово народът се предвижва с велосипеди/мотопеди/електропеди. Вечер, когато се пресича пътя най-голяма опасност има от електропедите - китайците ги карат с изключени фарове за да пестят батерии, а техните скутери развиват около 50-60 км/ч. и са буквално безшумни.
Активен

jet

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3473
  • Distribution: debian
  • Window Manager: kde
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #22 -: May 28, 2012, 15:57 »
Wikipedia:
... China is experimenting with a new form of electric bus (capabus) that runs without powerlines using large onboard EDLCs, which quickly recharge whenever the bus is at any bus stop (under so-called electric umbrellas), and fully charge in the terminus. A few prototypes were being tested in Shanghai in early 2005. In 2006, two commercial bus routes began to use electric double-layer capacitor buses; one of them is route 11 in Shanghai.

"...Сетих се за друго, какво мислите за поредната глупост по тази тема, да задължават производителите на а-ли инсталират звуови устройства които да наподобяват звука на ДВГ, щото с безшумноста си били опасни за малоумните пешеходци!!!?..."
Тук в Сев. Америка вече е пълно с ел. скутери и изкачат като изневиделица.
Сигурно ще станат като ринг тоновете на телефоните - зареждаш си звук какъвто си искаш
Активен

..⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀
  ⣾⠁⢠⠒⠀⣿⡁
  ⢿⡄⠘⠷⠚⠋
  ⠈⠳⣄⠀⠀⠀⠀  Debian, the universal operating system.

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #23 -: May 28, 2012, 17:02 »

Сетих се за друго, какво мислите за поредната глупост по тази тема, да задължават производителите на а-ли инсталират звуови устройства които да наподобяват звука на ДВГ, щото с безшумноста си били опасни за малоумните пешеходци!!!?
Електродвигателите могат да бъдат наистина много безшумни. Бях преди години в Пекин - Китай, а там масово народът се предвижва с велосипеди/мотопеди/електропеди. Вечер, когато се пресича пътя най-голяма опасност има от електропедите - китайците ги карат с изключени фарове за да пестят батерии, а техните скутери развиват около 50-60 км/ч. и са буквално безшумни.

Добре де, за всички участници в движението е отредено място! Едните се движат по пътя, а другите по тротоара. Има си закони и наредби които го постановяват и органи които контролират изпълнението.
Сега когато има реална възможност да се възцари тишина, трябва ли принудително да създаваме излишен шум, защото някой който всеки месец си взема заплатката, не си върши работата за която е назначен!!!?
Теб като те санкционират за неспазването им, няма ли да се научиш да ги спазваш?
Активен

bot

  • Гост
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #24 -: May 28, 2012, 17:08 »
Едните се движат по пътя, а другите по тротоара. Има си закони и наредби които го постановяват и органи които контролират изпълнението.

 личи си че не живееш в България
Активен

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #25 -: May 28, 2012, 17:12 »
Иначе се работи и по супер кондензатори вместо батерии. Тук много помагат новите нано материали и се твърди че почват да показват по-добри параметри дори от батериите при понижено тегло в пъти.

 ..... Има и допълнителни ползи, като пестене на феродо при спирачките.

Ако използват ферода и тем подобни глупости ще е тотална простотия! Отдавна при професионалните шевни машини тези неща се изхвърлиха като минаха на правотокови мотори и от електронния блок се командва освен посоката на въртене и други параметри, а и действа като спирачка!
При камионите, още аз като бях шофьор преди повече от 10 години, в някои модерни влекачи имаше електрически ретардери към скоростните кутии, за да убиват скороста по надолнище, щото само на спирачки 40 тона не се удържат по дълго нанадолнище! Ферода се палят, дингили се късат и пр......
Активен

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #26 -: May 28, 2012, 17:20 »
Едните се движат по пътя, а другите по тротоара. Има си закони и наредби които го постановяват и органи които контролират изпълнението.

 личи си че не живееш в България

Точно защото живея в България и за това недоволствам!
Когато аз взех книжка през 1987г, имаше едно много важно правило! Шофьора е винаги виновен! Имаше и още едно, че няма начин да причиниш смърт с вина или без вина и да ти се размине панделата! И в годината едва ли умираха повече от 1-2-ма и то в наистина нещастни случаи. Комшията ми(една година по-малък от мен), в дъжд катастрофира с москвича и приятелката му загина. Беше си наистина нещастен случай, но за несъобразена скорост с пътната обстановка и причиняване на смърт отнесе 3 години затвор при някакаъв супер лек режим, дето почти всяка събота или неделя си беше в отпуска в къщи, но все пак си е затвор!
Активен

go_fire

  • Global Moderator
  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 8792
  • Distribution: Дебиан Сид
  • Window Manager: ROX-Desktop / е17
  • кашик с гранатомет в танково поделение
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #27 -: May 28, 2012, 19:30 »
Хе-хе тая схема кондензатори батерии не Ви ли мяза адски много на компютрите? Регистри-кеш-ОП-дисково устройство. Хващам се на облог, че точно от там са я взаимствали. Хитро. Ама то като е електро пак на същите закони  опираме я ;)

По въпроса за горивната клетка. Може да знаете, а може и да не знаете, но я измислил българин. В момента се ползва за какво ли не.
Активен

В $por4e2 e истината  ;)

***

Aко даваха стипендия за най-глупави, щях да съм човека с най-много Mини Kупъри

***

Reborn since 1998 || 15.09.2007 totally М$ free && conscience clear

jet

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3473
  • Distribution: debian
  • Window Manager: kde
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #28 -: May 28, 2012, 19:56 »
Хе-хе тая схема кондензатори батерии не Ви ли мяза адски много на компютрите? Регистри-кеш-ОП-дисково устройство. Хващам се на облог, че точно от там са я взаимствали. Хитро. Ама то като е електро пак на същите закони  опираме я ;)
Да, и са се появили даже батерии в комбинация с вградени супер кондензатори - да се използват предимствата на двете - като първична и вторична кеш памет
Активен

..⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀
  ⣾⠁⢠⠒⠀⣿⡁
  ⢿⡄⠘⠷⠚⠋
  ⠈⠳⣄⠀⠀⠀⠀  Debian, the universal operating system.

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #29 -: May 28, 2012, 21:41 »
Чудя се вече, след този толкоз задълбочен анализ на тези технологии и като предимства и недостатъци, neter дали е още убеден в предимствата на електромобила на този етап от живота му, па дори и в близките 5години :D !!!?
Активен