Автор Тема: Що е то екология и има ли почва у нас?  (Прочетена 10486 пъти)

remotexx

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3154
    • Профил
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #120 -: Apr 28, 2023, 01:33 »
Нискън ако беше го изгледал цялото (особено 02:50 нататъка) обясняват нещото наречено "мотор на всяко колело" ака двигател (по бабешки) ама вече при електричките имаме двигатели (в червеничко са и лесно се забелязват)
https://www.youtube.com/watch?v=Ur4S-5dw6go&t=170s

Аз не съм се возил, но поне по мои наблюдения отвън се движат доста по-плавно ..горе-доли (на окомер) разликата е колкото между ръчни предавки и т.нар. CVT (Гогата ако може нека го преведе това)
https://www.youtube.com/watch?v=PEq5_b4LWNY
CVT не е същото като автоматични скорости които пак си имат само 5-6 предефинирани предавки

та горе-долу (на окомер и отвънка) колкото подобрението от ръчни/автоматични скорости до CVT още толкова отгоре е Теслъта (гадичко е че едни такива тихички, хеле па на ниска предавка  ;) мое те прегази без да разбереш)
« Последна редакция: Apr 28, 2023, 09:38 от remotexx »
Активен

ray

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1445
    • Профил
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #121 -: Apr 28, 2023, 07:23 »
Хора, всяка една от примерно 12-те най-развити държави може да отдели много, много пари и да направи някаква супер кола, уж екологична, удобна, безшумна, бърза и каквото там се сетите.
Обаче възниква въпроса кой ще може да си я ползволи, ако това е 1-2 % от хората добре, а останалите ?
Ясно е, тях кучета ги яли ! (мързеливи са, некадърни са, глупави са и т.н.) Обаче дали е така наистина ?
https://edition.cnn.com/2022/12/03/politics/nyc-hospitalize-mentally-ill-what-matters/index.html

Сега колко Тесли са произведени/продадени през примерно 2022 - 536,069 (приблизително), според Гого.
Тоест това си остава (поне засега) една елитарна придобивка, другите да си мечтаят  :P

Сега за екологичната страна, батерийте все още изиксват редки метали.
Here's why that is — and isn't — a big deal. Tesla has announced plans to eliminate the use of rare earth elements in its powertrains — but the move alone won't be enough to significantly combat the problems caused by the metals.Mar 8, 2023
Тоест това постепенно се решава, но очевидно не много бързо и ще е за сметка на цената и количествата.
https://investingnews.com/daily/resource-investing/critical-metals-investing/rare-earth-investing/rare-earth-metal-production/

Според това Китай произвежда около 5 пъти повече от САЩ и май повече от останалите 9 държави в списъка.
Тоест с оглед на търговските войни може да има сериозни проблеми.

Забелязвам една тенденция, нещата/въпросите да се разглеждат по-скоро теоретично/хипотеттично без оглед на това доколко са (ще са) достъпни масово  :(

А нима производството на батерийте, изхвърлянето им и всичко свързано с това няма екологични последици, вероятно така са говорели и когато започва масовото производство на пластмасови торбички и всякакви екологични опаковки  :P
Активен

Acho

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 5199
  • Distribution: Slackware, MikroTik - сървърно
  • Window Manager: console only
    • Профил
    • WWW
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #122 -: Apr 28, 2023, 08:13 »
И кой знае какво следене ще има с тоя интелект. Подслушване, снимки, видеота................
Активен

CPU - Intel Quad-Core Q8400, 2.66 GHz; Fan - Intel Box; MB - Intel G41M-T2; RAM - DDR2-800, Kingston HyperX, 2X2048 MB; VC - onboard, Intel G41 Express Chipset; HDD - Toshiba, 500 GB, SATAII; SB - Realtek HD Audio; DVD-RW - TSSTcorp DVD-RW; LAN - Realtek PCI-E GBE Controller; PSU - Fortron 350 Watt.

Nik123

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3005
  • Distribution: Mageia, Q4OS
    • Профил
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #123 -: Apr 28, 2023, 08:53 »
Ремотекс, аз видеото го изгледах цялото :) Но като се хвърлят ей-така едни тези, че който седнел в електричка, вече кола с ДВГ щяла да му се види като каручка, ако ще и S-класа да било, попитах на каква база се прави това сравнение. Защото както посочих, имам лични впечатления от някои електричики и определено не возят по-меко от моята кола. А за S-класа- карал съм W220 и W126 (стари модели) и возят точно като самолет. Много плавно  минават и през дупки, и през легнали полицаи. Но тесла не съм карал и не знам как вози, та просто попитах Джет с какво и на каква база сравнява теслата, ако има личен опит, да посочи. Затова  попитах и теб същото. Както и да е.
Иначе да, тихи са, случвало ми се е да мине покрай мен и да не усетя, докато не я видя. Като си в купето пък, на затворени прозорци, все едно си в аквариум, шума е само от движението на гумите (и вятъра). Както съм писал преди, имам приятел, луд фен на електрички, покрай него съм пробвал онова малкото беемве и хюндай, а преди тях имаше някаква друга, ама тойота ли беше, нисан ли.. Тъй или наче, сега мерака му е тесла и като си купи, ще я пробвам. Във Варна съм виждал няколко различни модела (даже и едно като джип, по-високо). За седаните ми е направило впечатление, че са доста "легнали", т.е. ниско над асфалта.
Активен

jet

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3464
  • Distribution: debian
  • Window Manager: kde
    • Профил
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #124 -: Apr 28, 2023, 19:34 »
Ray:
https://www.weforum.org/agenda/2023/03/ev-car-sales-energy-environment-gas/#:~:text=As%20the%20environmental%20impacts%20of,vehicle%20sales%20globally%20in%202022.
Цитат
There were 10.6 million electric vehicle sales globally in 2022.
Mar 10, 2023
Тесла само са продали 1.6 милиона коли.

Ник - има едно нещо наречено Instant Torque (нещо като Незабавен Въртящ момент) - т.е като натиснеш "газта" получаваш незабавна реакция на колата. Това може би го има в Хипер-колите от $2 000 000 (такава не съм карал). Ама при твоя Мерц това са само някакви фенски напъни. Карал съм най-различни ДВГ-та, ама нищо такова не съм срещал (и не само аз)Има много обяснения на какво се дължи този бавен "отговор" ба ДВГ-тата и как се чуства когато караш. Все едно караш кола на която запалването не е регулирано правилно или си сипал калпав бензин  (придърпва и не ще де ускорява)
Колите които не са Тесла са си шасита на бензинови коли с пляснати отгоре батерии и ел. мотор. - затова са скъпи и неефективни.

А това дато ти обянявах за стартера и акумулатора (което е нищо) в сравнение е за сравнение с чугуновия ти блок+скорости/съединител/деференциал (ако си с предно)/охладителна/мазителна система с всичките му флуиди/климатик, - всичко това е накачулено отпред. Затова и в краш тестовете няма ДВГ кола която да бие Тесла . Мерц-а ти отзад има само диференциал и резервоар с бензин (колите с предно предаване нямат и това), а в средата нищо - за какво точно равномерно разпределение изобщо говориш?!
Активен

..⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀
  ⣾⠁⢠⠒⠀⣿⡁
  ⢿⡄⠘⠷⠚⠋
  ⠈⠳⣄⠀⠀⠀⠀  Debian, the universal operating system.

Nik123

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3005
  • Distribution: Mageia, Q4OS
    • Профил
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #125 -: Apr 28, 2023, 19:57 »
Добре, разбрах, че обичаш бързия старт, ок, лошо няма, всеки си има свои очаквания от колата. Въпроса ми беше за меката возия  :) А основния въпрос беше, кой модел S-класа си карал и на който возията (че и по подразбиране) е по-твърда от твоя модел на Тесла, след като така стреляш в тъмното, че качиш ли се веднъж на EV, всичко друго, даже и S-класа, било като каручки ?
Иначе за моя мерцедес няма защо да ми обясняваш какво има, знам по-добре от теб.
За равномерното разпределение в електричките беше твоя теза, и на Ремотекс, айде да не говориш от мое име неща, които не само не съм твърдял, ами и оспорвах. За кола с ДВГ не съм повдигал въпрос за равномерно разпределение.
И така, кой модел S-класа на мерцедес си карал, возещ по-твърдо от твоята тесла, и който ще е като каручка, в сравнение с теслата, че и която и да е електричка, ако зачетем буквално това :
...
А седнеш ли веднъж в EV, бензинките ти се струват като повредени каручки ако ще да са М3 или S-класа
...

-по твоите думи?

П.П. И между другото, моделната линия М3 на беемве не е лукс, а спорт. Хай-левъл моделната линия на беемве, еквивалентна на S-класа при мерцедесите, не е трета серия, а седма.
« Последна редакция: Apr 28, 2023, 20:06 от Nik123 »
Активен

4096bits

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 6096
    • Профил
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #126 -: Apr 28, 2023, 20:43 »
Това са глупости. Нито една държава с достатъчно пари и с достатъчно умни и отговорни управници няма да седне да разработва електрически автомобил, колкото и да им е по възможностите.
Това, което всички трябва да направят, ама наистина всички, е да организират и изградят такава обществена транспортна система, че хората рядко да имат нужда да се качват в собствен автомобил. С цел ограничаване на колите с ДВГ.
А не насила да караш хората да си купуват електрически автомобили. Така прехвърляш цялата отговорност върху хората, които ще задължиш да изоставят вярните си автомобили и да си закупят нещо чисто ново независимо, дали имат нужда от него или не. Щото ти проблем трябва да решиш. Е, така го решават - измиват си ръцете само с приемането на един закон. И после, те били решили проблема и оправили нещата...

Ако живееш в САЩ и нямаш кола, си заникъде. Буквално. Там проблемът ще е особено тежък за решаване. И като гледам, накъде вървят нещата, за да могта хората, обществото и икономиката все още да функционират и като гледам, на какви цени са електричките ( въпросната Тесла например ), държавата ще се принуди да отпусне едни огромни количества пари, с които да поеме не малък процент от цената на новата електричка, за да може човек да е спокоен, че като отида в банката за кредит за нова кола, да не му отрежат главата и да може да си направи сметките за разхода.
Което отново означава печатане на пари, Като гледам, напоследък всичко с решава по този начин. И май не само там.
В Европата поне има що-годе сносен обществен траспорт. Но и тук е така. Насила ще ставаме хубави, умни и красиви.
Ама насила хубост не става. Мисля, че доста точно може да се определи, какво количество електричество ще е нужно, ако всички превозни средства са на ток. Тези мощности трябва да са налице, когато това стане. Но като гледам, ще искат и цялата енергия да се добива екологично, та ще трябва и едно огромно количество батерии, че нито слънцето свети 24/7, нито вятъра духа постоянно.

Тъпанарите на власт са отчупили залък, който няма да могат да преглътнат. Не може да не знаят, пред какъв инфраструктурен кошмар и пред какви инвестиции са се изправили. Тези пари няма откъде да дойдат освен, ако не се напечатат. Но това трябва да е с гаранции, че икономиката ще може да ги върне. А едва ли някой ще се ангажира, да даде такива гаранции.

Според мен всичко това за преминаване към зелена енергия е внимателно игран и режициран цирк. Някой, някъде много се забавлява и се смее на идиотите. На нас.
Активен

As they say in Mexico, "Dasvidaniya!" Down there, that's two vidaniyas.

spec1a

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3803
    • Профил
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #127 -: Apr 28, 2023, 20:44 »
Абе ти този генератор видял ли си го?! Комунетата и преди в нашия соц. си разправяха за изкуствени слънца и докараха... режима на тока - или си позабравил (избирателно разбира се). Сигурно и ти си дал своя дан в пропагандата. Не си ли чул и за режимите на тока в Китай.
Най-добре проучи на какви още проблеми се натъкват термо-синтезаторите.
Това, че някой влагал милиарди в нещо не значи, че ще успее. Летящите коли са също показателен пример - винаги след десет години ще караме такива от 40-те години насам.
Естествено че в Калифорния ще се издънят - енергото е държавен монопол - какво искат да ти измислят. Ама ти верно си мислиш, че и енергото в БГ ще направи "пробив", или пък политиците ви. В Калифорния им въведоха данък за соларните панели, за да ги спрат иначе ще изпапат хляба на големите. Политиците усират и най-добрата технология.
Соларната енергия става по-евтина от останалата и това ще обърне каруцата - всичко друго е евтини приказки. Те и първите бензинови коли са били файтони с двигател, но нещата са се уреголирали. Т.е. требат си и батерии и други съхраняващи енергията технологии (ПАВЕЦ например, Peaker plants (студен резерв) и пр.). Както и организационни мерки - например часовет на тарифите (най-евтиния ток ще е на обяд), Комбиниране на домашните панели с мрежата, Умна мрежа - има вече такива решения - един токов кръг да се управлява отдалечено от енергото за некритични товари (например зареждане на батерии, бойлери и т.н.) - ама на много тънка тарифа.
Изтече ли живота на ТЕЦ-овете и АЕЦ-ите - не знам кой ще има сметка да прави нови.
А съм фен, щото разбирам малко и от енергетика (което обяснява и защо вярвам повече на eл. двигателите отколкото на ДВГ технологиите). А седнеш ли веднъж в EV, бензинките ти се струват като повредени каручки ако ще да са М3 или S-класа

А тези "неудобни" факти са удобни за останалите източници - всичко си има живот (парни котли, турбини, охладители, редуктори, лагери, дори трансформаторите и превключвателите).
Ха познай кое има повече живот - машините с подвижни части или статичните панели/инвертори.
Дори не сте си научили урока - 25-30 г. е само гаранцията на панелите - след 30г. си мислите, че спират да дават ток ли?!

Дори мангалите усещат накъде духа вятъра:
Цитат
Tesla received a large order for Model 3s from an Emirati taxi company, Arabia Taxi Dubai, helping the company to cut its carbon footprint.

Tesla’s retail consumer pressure is undeniably large. Still, the automaker has also grown in popularity in the commercial space, especially from customers looking to cut operating costs while reducing their carbon footprints. Predominantly, these orders have been coming from ride-hailing companies and car rental services. Now, a Dubai-based taxi company is also looking to capitalize on the cut-cutting opportunity.

   Фотоволтаичните панели деградират с течение на времето.
Ако остиска примерно 20г. ,колко енергия мислиш ще ти дава ?

   Винаги съм се чудил какво им се случва при едра градушка ?
Случва се,примерно,веднъж на 5 години,но е проблем.

   Нещо да кажеш за инверторите ?
Ами самите производители препоръчват да се сменят на 10 г.
Дали излиза сметката след всичко това,а ?  :o



   По отношение на Калифорния:
   Ами ти преди ги хвалеше: колко били високотехнологични,номер 1
в света,ако били държава,щели да имат 5-а по размер икономика
(всъщност: 6 -а или дори по-назад,но това е друга тема ...).
   И с'я изведнъж:
Цитат
Естествено че в Калифорния ще се издънят - енергото е държавен монопол - какво искат да ти измислят.





Ъ   :o :o :o
« Последна редакция: Apr 28, 2023, 20:48 от spec1a »
Активен

jet

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3464
  • Distribution: debian
  • Window Manager: kde
    • Профил
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #128 -: Apr 28, 2023, 20:48 »
Нищо не си разбрал - не е бързия старт, а реакцията на колата. Затова ти казах проучи сам, щото не ми се обяснява. Това са ограничения на ДВГ по дизайн - просто е стара технология.
От натискането на газта в ДВГ до реакцията на колелата отнема много време, което е милисекунди но се усеща (ти си свикнал стова и не му обръщаш внимание). Това, че имаш Мерцедес не те спасява - това си е фундаментален проблем за ДВГ. Сега се мъчат да загладят проблема с хибридите, но резултата е по-зле.
Де факто с газта управляваш горивен процес и един тон механични компоненти (всички бавни и с луфтове) - няма как да е отзивчива системата.
Едно време воланите имаха луфт, щото така работи червячната предавка и многото кормилни щанги. В момента в който се замени с електромотор (Drive by Wire) луфта изчезна. И сега си има мрънкала дето си искат луфта, то сигурно някои стари машинисти си искат и парния локомотив.
То и сега си има мрънкала дето си искат бръмченето на двигателя при електричките,  BMW им го даде и станаха за смях. Лексъс пък разработиха "скорстна кутия" за елктричките им да имитират смяна на скорости - поредната пародия. Добре, че не искат електричките и да пушат, макар че на новото ел. БМВ су му стоят местата за ауспусите, както и грбицата на пода за кардана.

Цитат
Фотоволтаичните панели деградират с течение на времето.
Ако остиска примерно 20г. ,колко енергия мислиш ще ти дава ?
   Винаги съм се чудил какво им се случва при едра градушка ?
Случва се,примерно,веднъж на 5 години,но е проблем.
   Нещо да кажеш за инверторите ?
Ами самите производители препоръчват да се сменят на 10 г.
Дали излиза сметката след всичко това,а ?
Ами проста сметка - соларните ферми се изплащат между 7 и 10-г. след това всичко е безпари, т.е за 30г. изкарваш за 4 нови ферми (барабар с инверторите). На всичкото отгоре и не плащаш за гориво, щото ако направиш АЕЦ, ТЕЦ и пр. дори да си изплатиш централата, плащанията за гориво продължават. !ерешката на тортата - цената на батериите и панелите пада с 10% всяка година (засега).
« Последна редакция: Apr 28, 2023, 20:52 от jet »
Активен

..⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀
  ⣾⠁⢠⠒⠀⣿⡁
  ⢿⡄⠘⠷⠚⠋
  ⠈⠳⣄⠀⠀⠀⠀  Debian, the universal operating system.

Nik123

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3005
  • Distribution: Mageia, Q4OS
    • Профил
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #129 -: Apr 28, 2023, 21:01 »
Хаха, да те питам  отново:

...
А основния въпрос беше, кой модел S-класа си карал и на който возията (че и по подразбиране) е по-твърда от твоя модел на Тесла, след като така стреляш в тъмното, че качиш ли се веднъж на EV, всичко друго, даже и S-класа, било като каручки ?
...
Аз не съм разбрал? А ти кое от горепосочения въпрос не разбра, или пак традиционно-изврътливо, само каквото ти изнася?

П.П.

...
А не насила да караш хората да си купуват електрически автомобили. Така прехвърляш цялата отговорност върху хората, които ще задължиш да изоставят вярните си автомобили и да си закупят нещо чисто ново независимо, дали имат нужда от него или не. Щото ти проблем трябва да решиш. Е, така го решават - измиват си ръцете само с приемането на един закон. И после, те били решили проблема и оправили нещата...

..


4096, адмирации!
« Последна редакция: Apr 28, 2023, 21:07 от Nik123 »
Активен

spec1a

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3803
    • Профил
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #130 -: Apr 28, 2023, 21:02 »
   Изплащали се между  7 и 10-г. ...

   А как се предпазват от едра градушка,пак не разбрах ?
Нали ще се изпочупи всичко,освен ако няма специално защитно
покритие,което е скъпо...

   Изискват ли се някакви застраховки ?

И т.н. ...
Активен

Naka

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3387
    • Профил
Re: Що е то екология и има ли почва у нас?
« Отговор #131 -: Apr 28, 2023, 21:04 »
Май само мерцедесите държат на возията. Другите или не я разбират (много е вероятно) или не я считат за толкова важно нещо или си мислят че и по твърдичка да е хорат много бързо за час, два свикват с возията и вече не и обръщат толкова внимание.

Най-вероятно е от всичко по малко. Споко ще дойдат електрики Е и S класа и ще ги видим как е?


Освен това за супер плавна возия има нещо като активно окачвaне. По някакъв начин с датчици следи пътя и динамично променя окачването. Много ми e интерсно как правят следенето на пътя - дали е с камери или ултразвук или лазери?


Предполагам е нещо такова - ако се задава бабунка дава се команда на съответното колело да му окекне окачването, ако ли пък идва дупка да стане по твърдо...нещо такова....трябва да е.

https://en.wikipedia.org/wiki/Active_Body_Control

Но при всички случаи не може да се елиминира движението на купето на 100%. Все пак купето/тялото на колата е това което поема неравностите на пътя и тялото на колата трабва да следи извивката на пътя. Въпроса е сътресенията/движението на купето да е по плавно разпределено във времето.

 

« Последна редакция: Apr 28, 2023, 22:25 от Naka »
Активен

Perl - the only language that looks the same before and after encryption.