Подкрепям ограниченията на темата.
Гласувах "подкрепям с резерви", само и единствено заради безобразния начин по който се води стачката от синдикатите. Иначе подкрепям смисъла на стачката безусловно.
Другото което не харесвам е твърде теоритичния тон и на двете страни - правителство и синдикати. И от двете страни слушаме само теория на обществените науки от общия курс.
Ако трябва да кажа какво мисля за двете страни (не, че ще е нещо ново) то би звучало по следния начин:
1. Дали трябва да има увеличение на заплатите - да, двойно - и повече, постепенно - да, дали трябва да има техника в училищата, те да бъдат ремонтирани и т.н. - задължително.
2. Дали трябва да се повиши качеството на обучение и да се съобразят броя на училищата с демографската ситуация - задължително. Дали ще се увеличи инфлацията - може би да, може би не. Дали ще бъдат засегнати други сфери от обществения сектор - армия, полиция, здравеопазване, т.н. - може би да, може би не. И за двете неща трябва сериозен анализ на ситуацията, който никой така и не дава, а слушаме само общи конюнктурни предположения.
Като, че ли няма език, идея, лидер около който да бъде изградено решението на очевидния проблем на неравностойното заплащане на учителите.
Друго, обаче е много по-интересно, според мен, което показва тая стачка и то е липсата на каквато и да е стратегическа идея за развитие, както в правителството, така и при синдикатите.
И то, не хвърчащата, всеопрощаваща идея за влизането на България в ЕС и НАТО (които вече са реалност), а нова такава, която е свързана с обстановката в България.
Само ако погледнем
Годишния доклад за развитие на икономиката за 2006 г. ще видим, че в цялата икономика е вряло и кипяло, а като че ли никой не направи сериозен анализ на тези промени, камо ли да се опитва да ги насочва. Очевидна е и разликата която се създаде между заплатите в частния и в обществения сектор. Ами от тази гледна точка е логично да има търкания и недоволство, но никой не му обърна внимание.
В същото време, без сериозни реформи в администрацията, тя се увеличава, плоди и множи. Естествено тук, можем да се оправдаем, че ЕС иска увеличаваен на капацитета на администрацията, но това може да стане и не само с нови бюра!
Един мъничък пример - наложи ми се да преглеждам документация от 2003 до 2007 г..Е! Само за този период отчетните финансови документи за края на месеца са се увеличили от един на цели осем! Няма лошо, ама някой направи ли изследване дали има смисъл от тези документи - не, бюрата на които трябва да стоят хората проверяващи документите увеличиха ли се - сигурно да, и това е добре, защото ще назначим наши хора там.
И нека се опитам (ако мога) да обобщя тоз логоретичен изблик.
Според мен е имало достатъчно време да се предвиди всичко това, което се случва и да бъдат взети необходимите мерки, да се обсъдят и прочие и прочие. Обаче, инерцията от последните няколко години, като че ли ще ни изиграе лоша шега.