В цялата тази словесна тирада забрави да споменеш само едно - ти, все пак, направи ли нарушението, за което си бил спрян? Знаеш ли... нека въпросът ми бъде риторичен. Почти сигурен съм, че ще отговориш отрицателно. Предполагам ти е ясно, че ако отговориш положително, губиш право мнението ти по въпроса да бъде зачитано, тъй като нарушителите не би трябвало да имат право на глас. Какво значение има, обаче, ако отговориш отрицателно? Процентът на хората, които признават нарушенията си, без да бъдат притиснати от явни доказателства за тях, клони силно към нула. В допълнение към статистиката, тъй като аз също съм шофьор и всеки ден минавам както през натоварени, така и през ненатоварени (по-често градски, но понякога и междуградски) участъци, мога да ти гарантирам, че процентът на шофьорите, които могат да минат 1км разстояние, без да направят някакво нарушение, също силно клони към нула, ако този 1км не е идеално прав, без други коли в никоя посока, без кръстовища, и без пешеходци. Но, дори в един такъв идеален 1км, все се намира някой (обикновено в множествено число), който да надвиши ограничението на скоростта, да е пиян или дрогиран, да се движи с някаква опасна неизправност в колата, или просто да се разсейва с нещо/някой в колата. Дори аз, който знам всяка една подробност от Правилника за движение по пътищата, и който гледа всячески да спазва всяко едно правило от него, се улавям как понякога неволно допускам по някое нарушение. Изхождайки от статистиката, твоят отрицателен отговор може да се приеме за лъжа, което и в този случай да откаже правото ти на глас за случая.
Какво от това, че полицаят е използвал бинокъл? Гарантирам ти, че целта му не е била да нарушава личното ти пространство. Гарантирам ти, че този полицай въобще не се интересува от случващото се в личното ти пространство. Гарантирам ти, че е наблюдавал за нарушения. Поне да ти беше поискал подкуп, че да има от какво да се оплакваш (между другото, ти предложи ли му такъв?), а той ти е написал законово уреденият документ за този случай - акт. Като споменаваш нарушаването на личното пространство, сигурен ли си, че съблюдаваш този закон, с желание за добруването на всички, или си играеш с междуредия в законите с цел лична облага? Защото статистиката показва и клонящ към 100 процент на хората, които търсят в законите единствено лична изгода. Защо се противиш на мярка (въпросният бинокъл), която в масовия си случай не би нарушила личното ти пространство (не би било сериозно, ако мислиш, че някой се интересува особено от личното ти пространство в такава ситуация), но е мярка, с която могат да се засичат повече нарушения? Защо се противиш на мярка, която може да доведе до запазването на поне няколко човешки живота?
Годишно на пътя загиват десетки хиляди хора, и тази статистика расте с всяка изминала година. По мои наблюдения (шофьор съм от 9 години), сякаш напук на тази статистика, с всяка изминала година расте и броят на нарушенията. Все повече хора и във все повече ситуации намират как да заобиколят правилата, а когато се опре до търсене на виновник, творчески четат законите, вадейки само това, което им е угодно. Да, има ситуации, в които шофьорът е прав, а полицаят е сбъркал в преценката си, но бройката на тези случаи все по-силно бледнее пред бройката на нарушенията. Бинокъл ли? Съгласен съм на всякакви средства от страна на КАТ, само и само да можем спокойно да пътуваме по пътищата, защото текущо няма ден, в който някой, нарушавайки правилата, съблюдавайки само личната си изгода, да не е застрашил мен или някой от останалите наоколо, а тези случаи се увеличават. Защото няма ден, в който да не видя някой нарушител с опашка от негови последователи, а тази опашка се увеличава. Защо, при положение, че всички тези лоши статистики растат, намирам такава тема тук, в която обвинените за ужасите по пътя не са болшинството от шофьорите, а са служителите на реда? Отново риторичен въпрос. Не искам отговор, тъй като съм сигурен, че текущо от болшинството от хората няма да чуя честен, морален, обективен, лишен от съблюдаването на личната изгода, отговор на този въпрос. Потърсете отговора в себе си следващият път, когато нарушите някое правило, независимо колко незначително или глупаво ви се вижда то.
P.S.: Тъй като знам, че има много хора, които нямат желание да спазват всички правила в Правилника, или такива, които не познават правилата, нека напомня, че знанието и спазването на всички правила, които се отнасят до това МПС, което управлява, не е препоръчително, а е задължително за всеки шофьор. Всеки, който не знае всички правила, които се отнасят до това МПС, което управлява, или не спазва всички тези правила, е престъпник, и носи наказателна отговорност за безхаберието си, при което няма право да се оплаква за методите, чрез които нарушението му е било регистрирано. Задължителна литература за всеки шофьор -
Правилник за движение по пътищата. Полезен сайт с листовки и друга информация -
svetofar.com