Автор Тема: Да си поговорим за електромобили  (Прочетена 30188 пъти)

gat3way

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 6050
  • Relentless troll
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #105 -: Sep 20, 2012, 00:15 »
Статия в Дневник: Бъдещите автомобили ще използват Linux за своя операционна система
Охооо, че и с Tizen! Тъкмо се бях притеснил за бъдещето му, след като Samsung отложиха официалното му пускане в устройствата за средата на другата година, да не вземат да се откажат накрая, но явно ще го бъде. В новината не пише конкретно за електромобили, но със сигурност ще се приложи и при тях. А щом ще е Tizen, значи ще има и приложения, специално написани за Linux, с които да следиш и управляваш електрониката в електромобила с телефона си (или поне за телефони с Tizen), че за момента по-голямата разработка на такива приложения отива за iPhone. Тъй, тъй :)

Такива автомобили се продават в момента, примерно един знаменит модел на Кадилак от тази година. Отделно имам сериозни причини да вярвам, че в близките 2-3 години ще се появят доста повече "линукс автомобили".

Друг е въпросът, че в България това няма голямо значение. Ще мине бая време преди базовите модели се сдобият със сносни head unit-и и първият сблъсък най-вероятно ще бъде с втора ръка коли с навигация говореща на италиански, подържащи връзване през bluetooth и плейване на музика единствено от телефони, които отдавна не се продават, онлайн услуги които не се предлагат в България или са фалирали, липса на ъпдейти и т.н. Просто сме доста незначителен пазар.

От друга страна подозирам, че ще се развие сериозен бизнес с преправяне и флашване на такъв софтуер в България :) 
Активен

"Knowledge is power" - France is Bacon

dejuren

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Distribution: Ubuntu, RedHat
  • Window Manager: lxde KDE4
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #106 -: Sep 20, 2012, 01:27 »
В устройството на тези двигатели джантата играе ролята на статор (т.е., при тези двигатели статорът е въртящият се елемент), а вътре в него влиза статичен ротор.
Въртящ се статор и статичен ротор? neter, тъкмо мислех че нищо не може да ме учуди... За сведение електрическата схема на подвижната и неподвижната част на електродвигателя/генератора няма нищо общо с названието статор и ротор. Така че все пак статичен статор и подвижен ротор моля. Електрически цялата тази галимация може да е "обърната" спрямо "нормалното", но това не променя статор-ротор конвенцията за име. А "обърнати" спрямо "нормалното" са и генераторите на електроцентралите, просто е по-лесно високите токове да се снемат от статора, като роторът играе роля на възбуждаща намотка.
Активен

http://webchat.freenode.net/?channels=ubuntu-bg
The quieter you become, the more you are able to hear.
Две седмици цъкане с мишката спестяват два часа четене на документацията.

Златко

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2147
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #107 -: Sep 20, 2012, 08:32 »
Предполагам, че имате предвид нещо такова:

ВИДЕО

 [_]3
Активен

Без правила няма игра

neter

  • Global Moderator
  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3408
  • Distribution: Debian, SailfishOS, CentOS
  • Window Manager: LXDE, Lipstick
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #108 -: Sep 20, 2012, 10:29 »
Така че все пак статичен статор и подвижен ротор моля. Електрически цялата тази галимация може да е "обърната" спрямо "нормалното", но това не променя статор-ротор конвенцията за име.
Така е, съгласен съм, че и в този вид двигатели (хъб-мотори) статичната част се нарича статор, а въртящата се - ротор, като статорът е вътре в ротора, но знаеш ли колко по-лесно хората (или поне тези, на които съм го казвал) схващат за какво става дума, като им се обясни по горния начин :) Това, което забелязвам е, че повечето хора не знаят за какво точно служат статорът и роторът, а само знаят, че електродвигателят се състои от тези две части, като едната се върти.
И сега тука едно малко разминаване в твърденията. Това, което аз знам за разликата между статор и ротор, не е, че статорът задължително е статичната част, а роторът - подвижната, най-малкото защото кое се движи и кое е статично е само въпрос на гледна точка. Статорът е частта на електродвигателя, която оперира с електрическата енергия (било то да преобразува електрическата енергия във въртящо се магнитно поле, или обратно), а роторът е частта, която оперира с кинетичната енергия (пак може да бъде двупосочно). Оттам идват и наименованията на частите, тъй като движението на електроенергията е механически статично, а кинетичната енергия предполага механическо движение. А това, че от нашата гледна точка физически статорът обикновено е неподвижен, а роторът - подвижен, е само резултат от това. Спрямо това твърдение, ако прекараме кинетична енергия през статичен елемент и съединим захранващите проводници на статора така, че да не се оплитат при физическо завъртане на статора, не би било проблем да наречем въртящата се от наша гледна точка част статор, а неподвижната - ротор. Как ще се изпълнят тези две условия... това вече е друг въпрос :)
Активен

"Да си добре приспособен към болно общество не е признак за добро здраве" - Джиду Кришнамурти

luda_glawa

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 652
  • Distribution: Kubuntu
  • Window Manager: KDE
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #109 -: Sep 20, 2012, 10:49 »
Само да вметна, чe в момента се провежда в Бeрлин едно изложенийце

InnoTrans 2012

Кратко видео на немски (е, може и само картинките (кадрите) да видите :) )
Активен

С Уважение:

Luda Glawa ;-)

nikolaj_i

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 55
    • Профил
Активен

bot

  • Гост
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #111 -: Sep 20, 2012, 12:17 »
Не следих темата и може и да е писано вече...
Според мен, предизвикателството е да се направят електродвигатели, монтирани директно на колелетата, без никакви механични предавки. Освен че трябва да задвижват автомобила, ще трябва да генерират електричество по време на спиране и да зареждат акумулаторите.

 Може да се изненадаш, обаче първият електромобил, който между другото е разработен от Ferdinand Porsche е бил с електродвигатели, вградени в джантите. Бил е толкова успешен че е превъзхождал по характеристики доста от съществуващите по онова време автомобили.
 http://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche
 Вграждането в колелата си има ред предимства като например по-добро охлаждане, постене на пространство, независимо задвижване на колелата, пък и ако дефектира един от двигателите автомобилът може да продължи движението с останалите 3.
Активен

Slevin_

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 182
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #112 -: Sep 20, 2012, 13:50 »
Вграждането в колелата си има ред предимства като например по-добро охлаждане, постене на пространство, независимо задвижване на колелата, пък и ако дефектира един от двигателите автомобилът може да продължи движението с останалите 3.

Пропусна да добавиш най-голямото предимство, че КПД на такъе електромобил се увеличава значително, т.к. се елиминират големите загуби на енергия в трансмисиите, което не е никак за пренебрегване.  :)
Активен

"Две неща на този свят са безкрайни - човешката глупост и вселената. За второто не съм съвсем сигурен" А. Айнщайн

Златко

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2147
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #113 -: Sep 20, 2012, 15:43 »
Пропусна да добавиш най-голямото предимство, че КПД на такъе електромобил се увеличава значително, т.к. се елиминират големите загуби на енергия в трансмисиите, което не е никак за пренебрегване.  :)

Да, няма диференциали и имаш 4х4 за зимата и мокри пътища.  ^-^ Да не говорим колко чист е електромобила спрямо колата с ДВГ - няма масла, няма ауспуси, няма шумово замърсяване...  [_]3
Активен

Без правила няма игра

luda_glawa

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 652
  • Distribution: Kubuntu
  • Window Manager: KDE
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #114 -: Sep 20, 2012, 16:47 »
Пропусна да добавиш най-голямото предимство, че КПД на такъе електромобил се увеличава значително, т.к. се елиминират големите загуби на енергия в трансмисиите, което не е никак за пренебрегване.  :)

Да, няма диференциали и имаш 4х4 за зимата и мокри пътища.  ^-^ Да не говорим колко чист е електромобила спрямо колата с ДВГ - няма масла, няма ауспуси, няма шумово замърсяване...  [_]3

Това, че няма замърсяване след електромобила не е много вярно. Какво става с батериите с изтекъл живот? Шумовото замърсяване при тях е при високите честоти. Возил си се в тролей нали? Представям си какъв е звука от 50 едновременно потеглящи електромобила ;)
Активен

С Уважение:

Luda Glawa ;-)

Златко

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2147
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #115 -: Sep 20, 2012, 17:03 »
Това, че няма замърсяване след електромобила не е много вярно. Какво става с батериите с изтекъл живот?

Рециклират се.  ::)

Шумовото замърсяване при тях е при високите честоти. Возил си се в тролей нали? Представям си какъв е звука от 50 едновременно потеглящи електромобила ;)

Е, колкото и да има шум, електрическите коли са много по-тихи от конвенционалните. Ако не беше така нямаше да им слагат допълнителни свирки с които да предупреждават пешеходците.  ^-^
Активен

Без правила няма игра

neter

  • Global Moderator
  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3408
  • Distribution: Debian, SailfishOS, CentOS
  • Window Manager: LXDE, Lipstick
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #116 -: Sep 20, 2012, 17:39 »
Това, че няма замърсяване след електромобила не е много вярно. Какво става с батериите с изтекъл живот?

Рециклират се.  ::)
Първо се ползват за промишлени цели, където има нужда от съхранение на енергия (например, ВЕИ и SmartGrid), и чак след пълното им изхабяване се рециклират. Когато батерията в електромобила се счете за стара и се стигне до замяна, старата батерия все още има около 80% от капацитета си (е, може и по-малко, зависи колко упорит е собственикът ѝ). Та това доизползване може да върне някаква сума на собственика, когато я предаде където е нужно.
Активен

"Да си добре приспособен към болно общество не е признак за добро здраве" - Джиду Кришнамурти

v_badev

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1355
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #117 -: Sep 21, 2012, 10:46 »
Като чета обсъждането за двигатели в колелата направо си представям тема във форум за автомобили - „Откраднаха ми джантите с двигателите - а сега накъде?“ :) Все пак джантите би трябвало да се свалят лесно за да може да се сменят гумите два пъти годишно, а и сега има случаи да се крадат джанти с гуми.

От друга страна не вярвам че в обозримо бъдеще цената на 2 или 4 двигателя ще се доближи до цената на един, по-голям двигател + предавката му. Дори и да игнорираме по-високите изисквания към размери, механична и влагоустойчивост на двигател разположен в колелото, което ще го оскъпи допълнително. Не мисля че скоро ще видим серийно произвеждана кола с такова задвижване. Може би някоя спортна с двеста бройки годишно производство.

@bot - не си прав. Първите електромобили са се появили още в края на 19-ти век. Още през 1897-а в Ню Йорк има електрически таксита, четри години преди хибрида на Порше - https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_electric_vehicle#Rise_of_the_electric_vehicle_in_America.
Активен

jet

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3473
  • Distribution: debian
  • Window Manager: kde
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #118 -: Sep 21, 2012, 14:01 »
Като чета обсъждането за двигатели в колелата направо си представям тема във форум за автомобили - „Откраднаха ми джантите с двигателите - а сега накъде?“ :) Все пак джантите би трябвало да се свалят лесно за да може да се сменят гумите два пъти годишно, а и сега има случаи да се крадат джанти с гуми.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_electric_vehicle#Rise_of_the_electric_vehicle_in_America.

v_badev: зависи от реализацията. Ти като си сменяш гумата на москвича, заедно с барабана ли ги сменяш... Представи си електромотора с формата на барабана. Това е силата на ел. моторите, че можед да ги оформяш почти както си искаш.
Мен лично малко ме е страх от "електронните диференциали" управляващи 4 ел. мотора. Какво ще стане на магистралата с 120 км/ч ако "увисне" контролера и блокира едното колело - някой датчик или контролера се шашне и реши да "компенсира" някакъв въртящ момент?
Активен

..⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀
  ⣾⠁⢠⠒⠀⣿⡁
  ⢿⡄⠘⠷⠚⠋
  ⠈⠳⣄⠀⠀⠀⠀  Debian, the universal operating system.

go_fire

  • Global Moderator
  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 8792
  • Distribution: Дебиан Сид
  • Window Manager: ROX-Desktop / е17
  • кашик с гранатомет в танково поделение
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #119 -: Sep 21, 2012, 14:50 »
Ще стане същото, каквото би станало, ако спукаш гума в тоя момент.
Активен

В $por4e2 e истината  ;)

***

Aко даваха стипендия за най-глупави, щях да съм човека с най-много Mини Kупъри

***

Reborn since 1998 || 15.09.2007 totally М$ free && conscience clear