Покажи Публикации - Naka
* Виж публикациите на потр. | Виж темите на потр. | Виж прикачените файлове на потр
Страници: [1] 2 3 ... 217
1  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Разно извънтемие -: Днес в 12:55
160 000км е отвратително малко, особенно ако колата се използва за бизнес. Може за 1 година да ги навърти, че и за по-малко.

разумни граници са >500 000 км (но и това е малко) и поне 12-15 години.

Един нов пакет батерии колко струва?

ДВГ-та на мерцедес съм чувал че навъртали по 1М километра без основен ремонт.
2  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Холандската трева е най-зелена -: Nov 28, 2022, 14:05
Мале мале... че то ейпълите били по 5 nm.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Apple_A14

и ако преди години са послъгвали по малко, то сега въобще не се срамуват да кажат че тези 5nm нямат нищо общо с размерите.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/5_nm_process
Цитат
The term "5 nanometer" has no relation to any actual physical feature (such as gate length, metal pitch or gate pitch) of the transistors. According to the projections contained in the 2021 update of the International Roadmap for Devices and Systems published by IEEE Standards Association Industry Connection, a 5 nm node is expected to have a contacted gate pitch of 51 nanometers and a tightest metal pitch of 30 nanometers.[3] However, in real world commercial practice, "5 nm" is used primarily as a marketing term by individual microchip manufacturers to refer to a new, improved generation of silicon semiconductor chips in terms of increased transistor density (i.e. a higher degree of miniaturization), increased speed and reduced power consumption compared to the previous 7 nm process.[4][5]

фундаменталните ограничения от тунелния ефект също са ги ударили.
Цитат
Quantum tunnelling effects through the gate oxide layer on 7 nm and 5 nm transistors became increasingly difficult to manage using existing semiconductor processes.[6]

за дифракцията/маските е пак същата работа.. пък каквато ще да е фирмата, холандска, американска, тайвандска, занзибарска...



3  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Холандската трева е най-зелена -: Nov 28, 2022, 13:22
   Аз бих предложил като мярка за технологичен напредък да се указва
размера на един транзистор (или само на гейта му).

Нас не ни пита никой. то и инженерите дето ги проектират тези работи също никой не ги пита.....

Що си мисля че едно време за мярка се е взимало размера на гейта???

Ако ли пък трябва да се взима размера на един транзистор, то трябва да се стандартизира какъв точно - например някакъв обикновен мос със само един гейт. щото сега ги има всякакви, хоризонтани, вертикални, 3d, транзистори с по няколко гейта.....

например интел може да каже - ето в това място за един транзистор се събира 5 гейтов такъв..... и ето ти 5 пъти по малка технология (то не точно така ама..... )

Представете си сега че една компания реши да е честна и обяви реално колко са и нанометрите.... тогава всички други, че и обикновенните потребители ще кажат ууууууу......и реално може да фалира от това.

т.е. само ако един излъже... всички трябва да почнат да лъжат, за дане изостанат.
4  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Що е то екология и има ли почва у нас? -: Nov 25, 2022, 13:30
Във википедиата има много хубави статии.
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar-cell_efficiency
Най доброто до сега е 47.1%



Как го постигат. Ами един фотодиод има макс чувствителност/ефективност само към една дължина на вълната. А бялата светлина е цял спектър. Затова слагат много фотодиоди/слоеве един под друг като всеки един преобразува само спектъра към който е чувстителен. Ама не могът пък да сложат много щото светлината за да стигне към по долния, първо трябва да мине през предния и се засенчва. 8)

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-junction_solar_cell


Обаче пише, че теоритичният максимум на такъв сандвич е  86.8%
Цитат
Traditional single-junction cells have a maximum theoretical efficiency of 33.16%.[2] Theoretically, an infinite number of junctions would have a limiting efficiency of 86.8% under highly concentrated sunlight.[3]


5  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Като за световно -: Nov 25, 2022, 12:19
И аз мисля че си е наред. Мюсюлманите също се спасяват...(Само да не ме чуе някой 'правоверен' поп че ще си оскубе брадата.) Това са си божии работи и не трябва да се бъркаме в тях.


А другите 'негативи' кланета, забрадки, фереджета са си културните осбенности на тамошните племена. Вари ги печи ги такива си остават. Мюсюлманството възниква в периода когато тамошните племена масово са се клали.
6  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Що е то екология и има ли почва у нас? -: Nov 25, 2022, 11:42
Има нещо наречено супер-кондензатори, но е скъпичко за замяна на батерията. Но има и хибридни решения, така, че една част (кондензаторната) да се зареди мигновено, а, ако искаме повече пробег, да почакаме и за батерията.


Тъкмо това се каних да напиша.
Идеално решение за градско ...газ спирачка, газ спирачка. Малък кондензаторен блок/ 'паралелно' на основните батерии, който да приема енергията при натискане на спирачките и след това да я отдава при натискане на газтта. Достатъчно е кондензаторния блок да може да натрупва енергия за 5-10-15 секунди.

Но дали в теслите това го правят? Джета да ни открехне. Според мен още не. Супер кондензаторите са много по големи (от аналогичните батерии) и много си мисля че производителите няма да ги слагат поради липса на място --- въпреки, че трябва само малък кондензаторен блок за 15-секунди.

предимството на  кондензаторите е, че се зараждат 'мигновенно', могът да отдадът енергия и огромен ток пак 'мигновенно' и няма загуби от заряд/разряд. т.е. почти 100% кпд.

Цитат
електрокари: Тесла 3 стандарт: 150-160 Wh / km

Самият заряд на батериите е много неефективен процес. Незанам точно колко е, стрелям на посоки, но си мисля, че трябва да е някъде към  250 Wh/km  или 130-150%. T.e за да си заредиш колата трябва да напомпаш поне 30% отгоре.
7  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Що е то екология и има ли почва у нас? -: Nov 25, 2022, 11:17
https://www.dnes.bg/cars/2022/11/20/55-hil-litra-voda-otidoha-za-gaseneto-na-goriashta-tesla.551201

Виновник за запалването на lion батериите бил кобалтовия оксид, при нагряване отделял атомарен кислород и представете си какво става.
Значи въпреки обещанията на мъск все още чисто новите тесли продължават да идват с обикновенни батерии а не с LiFePO4.

Цитат
Batteries produced with LiCoO
2 cathodes have very stable capacities, but have lower capacities and power than those with cathodes based on nickel-cobalt-aluminum (NCA) oxides. Issues with thermal stability are better for LiCoO
2 cathodes than other nickel-rich chemistries although not significantly. This makes LiCoO
2 batteries susceptible to thermal runaway in cases of abuse such as high temperature operation (>130 °C) or overcharging. At elevated temperatures, LiCoO
2 decomposition generates oxygen, which then reacts with the organic electrolyte of the cell. This is a safety concern due to the magnitude of this highly exothermic reaction, which can spread to adjacent cells or ignite nearby combustible material.
[12] In general, this is seen for many lithium ion battery cathodes.

Лично съм си правил опити. Напълно разредена (и стара) батерия от телефон, забивам един пирон в нея... и почва да пуши надува се, става страшно и става изключително гореща, така че не можеш да я пипнеш. Не правете тези експерименти в къщи!!! Обезателно на открито на плочки/камък и след забиването на пирона бягате далече, че и пръска.

Тези батерии трябва тотално да ги забранят....Но явно всичко е 'добре регулирано'... Изчислен риск, застраховки, изследвания и доказателства на производителите, че разбираш ли всичко е под контрол.

Друго което ме притеснява, че в тубата има подобни клипчета и за  LiFePO4 - и те се запалвали, но по малко ::)

LiFePO4 Puncture Test
8  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Що е то екология и има ли почва у нас? -: Nov 24, 2022, 20:39
И колко е на електричките? Сериозно питам ...незнам. ???

За бензиновите коли веднага го смятам разход 8l / 100 km
в 1 литър бензин има 10000 W.h

получава се 8 * 10000 /100 = 800 W.h / km
9  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Що е то екология и има ли почва у нас? -: Nov 24, 2022, 08:56
Баба Ванга казва че добиването на петрол ще спре и Земята ще си почине.
Дали обаче ще го доживем това време е друг въпрос.


Колкото за електричните цената им трябва да е поне 2 пъти по ниска в сравнение с обикновените..

А батериите може така да се напрсвят че да карат поне 10-15, че и 20 години.

Например даже за сегашните li батерии ако се зареждат до 80%(заряд)-20%(разряд) живота им се увеличавал в пъти... Да ама никой производител няма да направи така електрониката (зарядното и разряда). Защото ще трябва да сложи поне 20-30 процента повече количество батерии. Хем по скъп продукт който вече няма да е конкурентен, хем няма да се разваля....

А за LiFePO4 дето сега искат да ги внедрят в електричните е още по хубаво - те имали естествен живот 10 години....

Въпросът е дали ще го направят... Според мен не. Целта е максимално да се дере потребителя. Някъде преди прочетох един туит на Мъск по този
този въпрос и той каза нещо такова... Разбираш ли LiFePO
4 били много по дурако устойчиви позволявали по тежки режими на експлоатация... И на мен това ми прозвуча така, че вместо да се радваш на поне 10 години живот ще ги издуят яко, да сложат по малко батерии и пак да го издуха потребителс.

Нещата никога не са чисто технически а политически и икономически... Въпреки че Ел. Технологията е много хубава от това няма да и стане пи лек живота... Ще дойде време и ще измислят акциз литий, данък зелена енергия и т. н. Батериите ще карат 2,3 години. Ако може да се дере още потребителя - ще се дере.
 
10  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Разно извънтемие -: Nov 22, 2022, 22:02
Лично на мен всичко в тая статия на дир ми звучи абсурдно. С тия проценти и изисквания по пол, направо си е трагично.

А какво ще правим с тези безполовите. И такива има.
11  Linux секция за напреднали / Хардуерни и софтуерни проблеми / Re: Увеличаване на RAID 1 -: Nov 22, 2022, 21:35
Цитат
първо подготвяш двата нови диска, 2 тб да имат абсолютно еднакви партишъни със старите. еднакви до сектор! md е райд между партишъни и незнам какво би станало при - -add aко се различава с даже един сектор.

Старите дискове с какво са - с MBR (старите) дялове или с новите GPT (UEFI) партиции?

Ако е с старата - MBR - това много улеснява задачата за подготвянето на новите дискове така че да са 100% единтични по разделяне.
Аз правя така, и съм си го записал този файл, ако случайно ми потрябва някой ден да сменям диск в райда.

dd if=/dev/sda of=MBR_original.bin bs=512 count=1

и си го пазиш този файл. Ценен е колкото и райда ;D

за да дублираш/подготвиш за всеки от новите дискове
dd if=MBR_original.bin of=..... (няма да я пиша цялата, някой да не заеме да я копира и изпълни)
Това може и да се изпълни и точно преди т.2, непосредствено преди билдването. т.е закачаш суров неподготвен диск. Имаше и някаква команда след dd if=MBR_original.bin of=.. да информираш кърнела, да си препрочете партишъните.


За GPT (UEFI) е по сложно щото partition table-а има променлива дължина и не се знае къде точно свършва.
12  Linux секция за напреднали / Хардуерни и софтуерни проблеми / Re: Увеличаване на RAID 1 -: Nov 21, 2022, 22:12
тева е лаптоп и  можеш да закачиш само 2 диска едновременно??

аз си го представям така:
първо подготвяш двата нови диска, 2 тб да имат абсолютно еднакви партишъни със старите. еднакви до сектор! md е райд между партишъни и незнам какво би станало при - -add aко се различава с даже един сектор.
това означава че в така подготвените нови дискове ще имаш много незЕто място.

---
греда може също да срещнеш при махането на единия диск /първия по номер защото grub а най вероятно е инсталиран само на него (боот сектора на grub. и там first stage лоадер, дето е в началните сектори още преди партицията ) и като го махнеш този диск, системата ще се окаже без grub и няма да бутне.(защото на втория стар диск ще липсват боот сектора на груба и first stage лоадера му) ако стане такова нещо няма да се шашкаш. live cd спасява.

за да не става такова нещо груба трябва предварително да е инсталиран поотделно, (дублиран) на всеки от старите дискове. нещо се пишеше в конзолата на груба или в конфига..... . какво като е райд..райда е за партициите,   не е за секторите на груба.

1. махаш втория диск със послedователни комнди -f и -r (фейл и ремув)
само тогава може да го откачиш
1.1 гасиш компютъра, откачаш диска, закачаш новия и пускаш момпютъра
1.2  молиш се да тръгне заради grubа, да не си го машнал и него заедно със стария диск.

2.добавяш новия със --add  и чакаш докато се ребилдне. добавянето е и ребилдването

3. файлваш и ремуваш първия диск.
3.1 гасиш компютъра, махаш го и слагаш новия
3.2  молиш се да тръгне пак заради вероятно липсващите боот секори на груба.

4. като тръгне добавяш/ребилдваш новия диск със --add
4.1 инсталираш/дублираш груба и на двата нови диска

5.увеличаваш размера на  md0 дяла. това не съм го правил с
mdadm --grow   предполагам че трябва да стане.

не знам също дали GParted може да ресайзва md партиция?? от това което набързо прочетох... май НЕ.

6.увеличаваш файловата система. според мен трябва да се прави на НЕ монтиран md0 дял, през лайв cd


----
цялото това упражнение е доста сложно.... аз бих си бакупнал първо всичко,  бих изградил наново райда с новите дискове, инсталирайки наново линукса и възтановил информацията.

13  Програмиране / Web development / Re: js хостнат другаде -: Nov 14, 2022, 16:43
Js се кешира подобно на html и css. Така, че все тая дали е някъде другаде. Печелиш, че няма да се грижиш дали се обновява библиотеката, някой друг ще се грижи за нея....Обаче ако объркат нещо при ъпдейтите или някой добър ден решат, че вече (компанията) я спира услугата или няма да я подържа ...губиш всичко.

Затова аз бих си ги изтелил локално на сървера скриптовете (или на някой мой подходящ адрес) и след като заработи всичко на 6 повече не бих ги барал. така поне се застраховаш от смяна на политикита на фирмата предоставяща скриптовете.

За външни скриптове...Само за несериозни неща -- като например Cookie Consent библиотеката (по EU закона за кукитата, дали сте съгласни), разните googъл скриптове, броячи и т.н. Т.е неща от които можеш да се откажеш във всеки един момент или да ги смениш с нещо друго.

14  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Разно извънтемие -: Nov 11, 2022, 15:13
Цитат
Има закон за ретранслация на кирилските имена, въведен в ранните деветдесет години. В тогавашните актуални предавания политиците бистриха, как така гр. Трън ще се пише Tran

Аз пък да ви кажа какво не е наред с този закон...къде са го пообъркали. Ами взичко за транслитерацията споменано вътре е за Ангийския. Обаче в закона никъде не е споменато (по-спомени), че се отнася за Английски. На другите езици, например немски (най вече), Френски правилата са съвсем други. И ако искаш да транслитерираш нещо на немски? по кои правила? Т.е пишеш някаква бланка за германци. Вътре има кирилски имена...например на месности, топоними, имена. По кои правила ще се транслитерира?


--------
сблъсках се стози проблем като писах една функция на пхп за траслитерация...нещо от вида на:
trasliterate($lang,$text); и ако всичко е ок за trasliterate('en','ала бала'); какво правим за trasliterate('de','ала бала'); - по правилата на закона или по правилата на немския?

15  Хумор, сатира и забава / Живота, вселената и някакви други глупости / Re: Разно извънтемие -: Oct 31, 2022, 13:41
Един филм ми попадна преди седмица две на тази тема. Не бях го гледал.
Истинската парория.
https://youtu.be/DG7JHGL6qx4

---
имаше и още един, преди може би 7-8 години. Казваше се Свещенните души на Странджа
Беше на една от известните телевизии... може би на Скат ??? но в момента не може да се намери никъде. та в този филм даже и Божидар Димитров говореше по тези въпроси.
Страници: [1] 2 3 ... 217