Автор Тема: Как е правилно да се направи пълна профилактика на дънна плтка?  (Прочетена 27934 пъти)

pcfriend

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 31
  • Distribution: Mint, PCLinuxOS, Lubuntu, Win2k/xp(Virtual), Others
  • Window Manager: MATE, LXDE, KDE
    • Профил
При мен проблема е такъв, че за първи път се интересувам от измервателна техника и в магазина ми казаха да кажа точно марка и модел, та евентуално да поръчат ако няма в наличност. Защото и там човека не беше много на ясно какви възможности има стоката.  До колкото разбирам, това не са обикновенни мултицети. Аз все пак предпочитам да си взема нещо комбинирано, само да не е осцилоскоп - поне да не струва колкото осцилоскоп ;D
----------------------------
Гледам че в другите форуми горещо се препоръчва да НЕ се използва индукционен поялник при смянята на кондензаторите и изобщо при работа с дъното.
------------------------
И един много тъп въпрос, ама сериозно питам:
По вътрешните слоеве на многослойна печатна платка, само проводници ли има или има и други елементи, които могат да се поправят само в лабораторни условия?
 Питам за да знам, дали си струва да се инвестира в хубава поялна станция и измервателни прибори.

Мерси предварително.
Активен

Naka

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3401
    • Профил
Гледам че в другите форуми горещо се препоръчва да НЕ се използва индукционен поялник при смянята на кондензаторите и изобщо при работа с дъното.

Стига бе. :o Такова нещо беше популярно по времето на соца. Да не говорим че изобщо не става за никаква работа особенно за финна.
А поялника трябва да е с нагревател и да се включва към някаква станция. Т.е трябва да е електрически - галванично разделен от мрежата.

Например изобщо не стават тези дето са 10-20лв. и се включват директно към 220v.

По вътрешните слоеве на многослойна печатна платка, само проводници ли има или има и други елементи
Само проводници/писти има. Тези писти които ги виждаш отгоре и отдолу на платката, същите такива има и в междините слоеве.
А отделните слоеве контакуват един с друг през метализирани отвори - VIA http://corelis.com/blog/blind-and-buried-vias/

Това са точките които се виждат по платката или през крачетата на елементите - през тези елементи които са с крака и се мушат през платката.

Точно това е и големият проблем при смяната на кондензаторите. Отвора е метализиран, целият е залепнал с калай и понеже контактува и с други писти разсейва много топлина. И при вадене има опасност да се прекъсне електрическата връзка с някои от междинните слоеве - или пък да се изкубне целият отвор барабар с метализацията.

Е такова нещо не случва често. Трябва да си особенно голям дърводелец да го направиш. Прекалено много да нагряваш, да овърлиш и разтопиш всичко около отвора да дърпаш здраво....


« Последна редакция: Mar 11, 2015, 11:15 от Naka »
Активен

Perl - the only language that looks the same before and after encryption.

daniel_vulchev

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 177
  • Distribution: NetBSD, Slackware, Debian
  • Window Manager: Console/Gnome
    • Профил
    • WWW
е сръчност трябва спор няма свалят се лесно вземи две три неработещи дъна и сваляй или видео карта там е още по зле работата то и при рязането се иска умения все пак кондензаторите не са с 3 см крачета  ;D ;D говорим за  милиметри. поялник помпа за калай и си готов за свалявнето добър поялник със станция  [_]3 Всичко е трудно докато почнеш да го правиш тръгваш с рогата напред и не го мисли нищо особено няма да се случи ако не тръгне дъното  ;D
Активен

daniel_vulchev

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 177
  • Distribution: NetBSD, Slackware, Debian
  • Window Manager: Console/Gnome
    • Профил
    • WWW
https://www.youtube.com/watch?v=urGB_IUXSIM
едно видео как се борави с нужните ти неща за разпояване и запояване
Активен

daniel_vulchev

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 177
  • Distribution: NetBSD, Slackware, Debian
  • Window Manager: Console/Gnome
    • Профил
    • WWW
всички са многослойни платки само писти нищо друго затова трябва добър поялник при разпояването се говори за секунди допир както и при запояването 1-2 дес 3 макс иначе прегрява и дава отражения или не става спойката общо взето като да пържиш яйца в тигана и да ги оставиш 10 мин вземай стари чарколъци и тренирай по тях  кондензатор се сваля за една две мин и по малко с неспециялизирани инструменти има много клипове където е показано какво ти трябва успех !!!
Активен

vstoykov

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1286
  • Distribution: Ubuntu
  • Window Manager: Fluxbox
    • Профил
    • WWW
Намери си стари неработещи платки и се упражнявай на тях първо.

Няма никакъв проблем да се ползва поялник включен директно към мрежата (без разделителен трансформатор).

Аз ползвам един китайски от възможно най-евтините 40W, на който съм му махнал фабричната човка и сложих дебел меден проводник на нейно място.

Температурата му регулирам с един диод последователно (иначе става твърде горещ). От скоро махнах диода и сложих регулатор за осветление - регулира се по-добре.

Защитата му от ESD я направих като свързах корпуса на поялника (т.е. човката и металните части, с които контактува) към трети проводник, който завършва на крокодил (който може да се свърже към защитното зануляване на мрежата, а на който това не му стига - може да го свърже и към общия проводник [масата, корпуса] на платката, на която запоява).

Наскоро си купих и поялна станция с горещ въздух и поялник (комбинирана). Горещия въздух го пробвах на едни стари платки от телевизор - работи идеално. Обаче поялника е отврат - голяма мъка е да разпоиш един резистор, огромно топлинно съпротивление (може и от формата да е - човката е остра, а медния проводник, който съм свикнал да ползвам има неправилна форма заради продължителното ползване и прави много добър контакт, има много малко топлинно съпротивление, защото е чиста мед). И най-лошото е, че не може просто да му махнеш човката и да сложиш меден проводник - изисква се по-специфична форма на човката... (Сега се сетих - може да пробвам с голяма лустър клема да захвана меден проводник, който да ползвам като човка. [Редакция 10 апр. 2015: не става - с лустър клемата е още по-зле.])

За повечето двукраки елементи ползвам стария поялник - най ми е удобен.

Горещият въздух е идеален за разпояване особено на многокраки елементи.

Най-добре е да подгрееш платката преди да ползваш поялника. Може да ползваш сешоар за целта.

Ако имаш възможност - станция с горещ въздух. Обаче е близо 200 лева. Електрониката е скъпо хоби. Или не чак толкова скъпо - зависи с какво го сравняваш (карането на яхта е определено по-скъпо).

Температурата на поялника не трябва твърде много да превишава температурата на топене на припоя. Колко точно градуса да е не мога да ти кажа, обаче със сигурност поялник без регулация е особено опасно да се ползва - препоръчвам да му сложиш един регулатор за осветление, а не диод - за да го регулираш достатъчно добре - ако нямаш възможност за поялна станция. (Евтините поялни станции струват колкото един поялник + регулатор за осветление, така че няма много смисъл да се занимаваш да купуваш поялник и регулатор на мощност за осветление и да ги свързваш. Ако вече имаш и двата елемента и ти се занимава - може да ги свържеш.)

И пак повтарям - който няма опит със запояването първо да се упражнява на стари повредени и за нищо не ставащи платки - да не разваля "здравите". Същото бих препоръчал и на опитни, които току що са си купили нов различен поялник. Не се знае новия поялник доколко си прилича със стария.

Най-добрата човка е чистият меден проводник с неправилна форма отпред (при остра форма не контактува добре термично) и обилно намокрен с припой (и колофон). (Това си е мое мнение, много други може и да не са съгласни и да предпочитат други човки.)

И слагайте противогаза като запоявате (особено с колофон), че може да си увредите сериозно организма.



С противогаза от горната снимка не се усеща мириса на колофон (значи пречиства добре). С тази маска обаче се усеща:



Противогаза го взех евтино от един сайт за обяви. Маските в близките магазини ще ви излязат по-скъпо и няма да са толкова ефективни.

В магазините няма да намерите ESR meter на прилична цена. Такива има в ebay.*, Aliexpress и другите китайски сайтове. Аз сега чакам един от AliExpress. Може и да си направиш - има схеми в Интернет.

Ако ще си купувате поялна станция с поялник - гледайте да има възможност да ръгнете един меден проводник вместо фабричната човка. Аз се прецаках с една комбинирана поялна станция, на която само горещия въздух работи както очаквах.
« Последна редакция: Apr 10, 2015, 02:43 от vstoykov »
Активен

4096bits

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 6201
    • Профил
В тубата има доста филмчета, как се правят тези работи. Дори как да си извиеш медната тел в нужната форма, за да разпоиш наведнъж няколко спойки. Как се запояват и разпояват чипове, какво ли не.
Иска се малко практика наистина, защото трябва човек да е сигурен в ръцете си. Трябва бързина.
Активен

As they say in Mexico, "Dasvidaniya!" Down there, that's two vidaniyas.

vstoykov

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1286
  • Distribution: Ubuntu
  • Window Manager: Fluxbox
    • Профил
    • WWW
Ако имаш поялник с горещ въздух (и подходящ накрайник) ще си спестиш огъването на специални човки (с форма, съответстваща на крачетата на елемента, който ще се разпоява).

Има и устройства, които изсмукват разтопения припой.

Като няма такава специална техника има и друг вариант - крачетата едно по едно с поялника, ръчната помпичка за припой...

На не всяко клипче от тубата може да се доверите. Ей сега видях едно, на което ползваха индукционен поялник... Не бих ползвал такъв за разпояване на кондензатори от дънна платка. По-скоро бих подгрял със сешоара и после с поялната станция с горещ въздух (или с обикновен поялник, със занулен корпус и свързан с "маса" на дънната платка + регулатор на мощност за поялника поне с един диод или регулатор за осветление - за да не прегрея платката). Изтръгването на кондензаторите преди разпояване на крачетата им също е добро решение, защото кондензаторите имат голям топлинен капацитет и трудно се разпояват крачетата им когато са цели.

Друг вариант е кондензаторите да се "оскубят"  от дънната платка (без разпояване!) и новите да се запоят директно на старите крачета (при дърпане на кондензатора крачетата остават на дънната платка).

Може да се отрежат с резачка по средата и след това да се "оскуби" долната част (без крачетата - те ще останат на дънната платка):


Снимката е от: http://www.focusembedded.com/blog/design-engineering-with-repaired-ebay-test-equipment/

Така се намалява риска дънната платка да се повреди от високите температурни разлики (или в резултат от прегряване заради нерегулиран поялник).


Снимката е от тук: http://www.engadget.com/2007/04/18/how-to-make-an-xbox-360-laptop-part-1/

После кондензаторите може да се залепят с горещ силикон за дънната платка за да не се счупят спойките.

Още снимки: http://www.classicmac.net/reference/caps/

« Последна редакция: Apr 05, 2015, 20:13 от vstoykov »
Активен

4096bits

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 6201
    • Профил
Каквото и да се прави, нужна е малко практика. Работил съм известно време с поялник. Отведнъж не става.
Активен

As they say in Mexico, "Dasvidaniya!" Down there, that's two vidaniyas.

pcfriend

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 31
  • Distribution: Mint, PCLinuxOS, Lubuntu, Win2k/xp(Virtual), Others
  • Window Manager: MATE, LXDE, KDE
    • Профил
Ето малко акъл и от мен. При "борбата" между дънната платка и ремонтиращия, е много удобно ако и двете ръце са ви свободни. За това аз използвах компютърна кутия без капаците и с премахнати всички възможни неща, така че да остане само рамката на която се хваща платката с винтове както си му е редът. после спокойно можете с едната ръка да бръкнете отдолу и да дърпате кондензатора с клещите, а с другата да му бодете крачетата с поялника, без опастност да се изгорите или да счупите платката

Друго удобно приспособление е настолната лупа, особено за малките сегменти, където на някой може да почне да му се премрежва погледа и да направи късо с припоя.

Колкото до лака върху пътечките, пробвах да го деградирам с козметичен лакочистител, колинарен оцет, гъст солен разтвор, сода за хляб и 4-5 вида почистващи и перилни препарати, както и жив пламък от газова запалка(5-10 секунди) и ефект няма!

До колкото разбрах, само киселини за които се изисква разрешително могат да навредят на лаковото покритие.

Даже да се похваля, успях да съживя една geforce2 32 мб, макар и за кратко

Сега на въпроса с измервателните прибори. Не съм си взел такъв и се чудя дали да не си взема осцилоскоп - стар руски за окол 200 лв. Харесва ми защото е много в едно и няма опастност от падане поради оплетени кабели примерно. Но пък е 20-тина годишен, руски и 200 лв никак не са ми малко.
Активен

gat3way

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 6050
  • Relentless troll
    • Профил
    • WWW
Кое му е вредното на колофона между другото? Аз мислех че оловото е проблема в цялата работа, не знаех че и смолата е вредна. Много рядко ми се налага да запоявам каквото и да било и съм с две леви ръце де, но все пак установих че тия безоловните припои са гадост и определено се борави по-трудно с тях.
Активен

"Knowledge is power" - France is Bacon

Naka

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3401
    • Профил
Всички все разправят колко вредно е било да вдишваш пушеците.  Но никой не мисли че тези пушеци постоянно  ти влизат в очите. Хваща се глаукома!  Поне това съм чувал от очни лекари. Сега дали това се дължи на колофона или просто на пушеците и постоянното обгазаване на очите - не знам.  Трябва пак да се позаинтересувам.

Иначе не мисля че колофона е вреден. По скоро си е направо безобиден.  Един път бях купил някакъв прехвален флюс - някакви специални синтетични смоли ....  Е няма такВа гадост.  Като го вдишваш почва да ти стяга гърлото - като асматичен пристъп,  а като го пипам пръстите почнаха да се подуват също като алергична реакция.... Да им.... Мамата..  Такива проблеми никога ама никога не е имало с колофона.

Тъй че ползвайте си колофон и спирт и само гледайте да не ви влиза пушека директно в очите.
« Последна редакция: Jun 14, 2015, 21:16 от Naka »
Активен

Perl - the only language that looks the same before and after encryption.

4096bits

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 6201
    • Профил
За колофона не бих се притеснявал. Синтетичните гадости са проблема. Ама и за тях не бих се при теснявал. Има маски за тази работа. Освен това, ако някой седне да мисли, че ще вдиша за малко испарения разрни, да се замисли и за всичката синтетика в дома ни, дето излъчва токсини с години, а ние си ги дишаме десетилетия. После от къде алергии!  :D
Иначи и аз съм вдишвал синтетичен "колофон", някакво с тази цел. Гадост! Направо го усещаш как ти остава върху лигавицата на гърлото. Залепва.  ???
Активен

As they say in Mexico, "Dasvidaniya!" Down there, that's two vidaniyas.

Acho

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 5293
  • Distribution: Slackware, MikroTik - сървърно
  • Window Manager: console only
    • Профил
    • WWW
То за един пиклив кондензатор, колко ли колофон ще изгорим с поялника ?
Активен

CPU - Intel Quad-Core Q8400, 2.66 GHz; Fan - Intel Box; MB - Intel G41M-T2; RAM - DDR2-800, Kingston HyperX, 2X2048 MB; VC - onboard, Intel G41 Express Chipset; HDD - Toshiba, 500 GB, SATAII; SB - Realtek HD Audio; DVD-RW - TSSTcorp DVD-RW; LAN - Realtek PCI-E GBE Controller; PSU - Fortron 350 Watt.

4096bits

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 6201
    • Профил
Нали! Аз имам една кутийка и я имам от години. Толкова често ми трябва.
Активен

As they say in Mexico, "Dasvidaniya!" Down there, that's two vidaniyas.