Направих си малък, филмов маратон. Отново изгледах два филма, упоменати в други теми.
Първият е:
ЕлизиумСпоменах, че рая на богатите е на Луната, но Луната реално не присъства изобщо във филма. Просто е някаква орбитална станция.
Видях нещо, което не помних или не бе ми направило впечатление. Бедните говореха на испански и имаха испански имена. Същото за богатите — беше на френски.
Сега мога да разбера испанския, за американците Ю.Америка е като за нас Африка. Тя е пример на бедност и неразвитост. Като за тях тя почва на южната им граница, а не в Панама.
Но френския език е интересен шрих. Изглежда, като все още американците да имат комплекс от европейците, че са по-цивилизованото нещо. Така го тълкувам, може и да не е така. Пък и за мен като европеец, всъщност Съединените Щати са носителите на прогреса в последния век и малко. Тук сме консервативни, смотани, назадничави. Ама де да знам.
Спомням си, какво ме дразнеше в този филм и пак ме подразни. Показваха ни редица невъзможности. Например малка ракетка, изстреляна от рамо взриви звездолет. Как е преоодоляла атмосферата (нагряване) и земното привличане, как е изобщо е стигнало горивото, никой не обяснява.
Или пък това, че единия от главните лошковци, ни показаха съвсем нагледно, че пише на Асемблер, а после говореха за екзабайти. Този филм е за след около сто-двеста години. Някак си е невъзможно за това време да се напишат екзабайти Асемблер. И какво ще правят с толкова много? Ще управляват Вселената, ъ?
Разбира се — в този огромен код, изтриването на две букви и замяната им със звездичка, бяха достатъчни, за да катурнат новия феодализъм.
Чудодейните машинки за лекуване няма да ги обсъждам. Това е възможно да го измисли само някой, който наистина не вярва, че съществува нещо различно от материален свят, а хората се свеждат просто до билогични роботи.
---
Има странично нещо, около този филм.
И това е името му. Когато излезе, аз все още бях активен киноман, макар и затихващ. Не си бях направил труда да проверя, какво значи името. За срам на българоезичната Wikipedia и те не са сложили връзка, а каквито са фашисти, са забранили редактирането от tor. Те губят. Боби да си е велик в своите очи, колкото желае.
А името всъщност значи това:
Елисейски полетаЗа хората около моето поколение и преди него това е местност в Париж описвана в романите на Дюма. Някак си магически тя днес се е превърнала в булеварда „Шанз-Елизе“, за което научих от същата тази Википедия. Където пък кой знае защо е кръстен авеню. Дори в англоезичната не е авеню, а булевард.
Както и да е, някак си в съзнанието на смотания жител на края на континента, Елисейските полета и възпятия от Едит Пияф еквивалент на ул. „Витоша“, някак не се свързваха.
Но дори повече. Оказа се, че франсетата са крадци и всъщност това е раят на войниците според Омир. Нещо като онези двеста девици при мохамеданите. Уж съм ги чел, учил тези работи, но хич не помня, че някога съм ги чувал.
Както и да е и за това. Омир не бил казал, къде точно се намира въпросния парк за отдих и почивка на воинсващите души, но понастоящем се оказва на Марс. Много подходящо.
Което ме подсети, че според Дюма, във френската столица има още неща като Булонски лес и Марсови полета. Дори ме е страх да проверявам тези паркове в какви жилищни квартали или търговски улици са се превърнали. Нека поне нещо детско ми остане.
=*=
Втория филм е:
Смъртоносни машиниОказа се бил правен по книга:
https://chitanka.info/text/37606-smyrtonosni-mashiniЗа този филм каза пръв Малин в друга тема. Аз бях гледал края му, от момента, когато терминатора си спомняше миналото.
Затова бях останал с впечатление, че гледам кибернатичен пънк. Но щом започнах да го гледам от начало, веднага осъзнах грешката си, че това е далеч по-любимия ми пушечен пънк (steampunk), като какъвто е определен и англоезичната Википедия, както видях по-късно. Има определени елементи на киб. пънк, като автомобилите например или споменатия роднина на Арнолд Шварценегер, но определено са рядкост и по-скоро загрозяват пейзажа.
Филма си смърди на катран от всякъде и е задължителен за почитатели на такъв, защото и без това са малко, не, че има нещо за гледане.Както си бях отбелязал и при първото гледане, това не е нещо гледаемо. То е поредната версия на десетките в последно време филми на комиксова тематика. Не знам дали книгата е правена да мяза на история за непобедими свръх-герои и архи-злодеи, но филма е точно в тази категория. И ефектите му са в този лоботомичен стил, макар идея по-мрачни. Не се бях излъгал на първо гледане.
Съответно, както и в предния филм, който показах, историята е плитка. Холивуд като да се отучи да ни разказва истории. Мамка му. Дори деветдесетарските батмани имаха история. Или така съм си мислел, защото съм бил юноша в киното, който си е мечтаел да лъска на съвършени жени като Ким Бейсинджър, Мишел Пфайфър, Никол Кидман.
Май го казах и преди. Дори това съсипаха. В подновените батмани главната героиня се оказа някакво дебело, мазно, безформено прасе. С какъв акъл се е подлъгала да вземе такава роля, като знае, кои я предшестват?
Съвсем откровено, не ми се е повръщало така, като да видя това, далечно, подобие, карикатура на жена, както, когато попаднах на педерастко порно. Мани, мани
Но пак се отплеснах. Приятно гледане!
п.п. Забравих да споделя първата си мисъл, при второто гледане. Колко ли ги е заболяло англичаните, че там като главен град-хищник се дава Лондон. А последния в последствие дори не успя да катурне китайската стена, след като два пъти стреля в нея с нещо, което преди това ни дават, че с едно попадение изравни Маями със земята.