Автор Тема: За магистралите и хубавите пътища и т.н.  (Прочетена 3330 пъти)

bop_bop_mara

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2433
  • Distribution: Debian Testing
  • Window Manager: LXDE
  • Cute and cuddly
    • Профил
От тук ще излезе голям флейм, ама все пак...

Разкажете ми защо не ви харесва да се строят магистрали, пътища, улици и да се правят ремонти. Изключвам въпроса за качеството на изработката, нека си говорим така, все едно проблем с него няма.

Аз съм един обикновен човек, който пътува често (и, все пак, недостатъчно често) от София за Бургас. След Стара Загора всеки път треперя заради насрещното движение (понеже всеки момент някой идиот може да се окаже право пред теб и да направи верижна катастрофа зад себе си). След Нова Загора сърцето ми почва да се къса като си мисля, за хората, които живеят във всичките селца, през които минава един от най-натоварените пътища у нас - понеже знам, че, въпреки че ние намаляваме според ограничението, доста други не го правят (возила съм се и в автобуси и съм чувала реплика "карай, карай, колегите казаха, че тука не пазят").

Като чуя за катастрофа, в повечето случаи все са челни удари. Преди на магистралата имаше два "отворени" участъка (a.k.a. писти) и там също ставаха много инциденти - роднина на приятеля ми загина, мои познати едвам се отърваха. Откакто ги затвориха, оставам с впечатлението, че има подобрение. Самата аз, като прост пътник, се чувствам много по-комфортно на път с разделение по средата.

Към всичко това добавям времетраенето на пътя - 5-6 часа не е нищо, ако отиваш за една седмица, но, ако просто искаш да прекараш един уикенд, не си струва. А разстоянието е само 400 км, да му се не види, има хора "на запад", които всеки ден стават сутринта и пътуват по повече до работа. В големите страни две населени места на 400 км едно от друго се водят близки...

Прави ми впечатление как някой като отскочи до чужбина (вкл. съседни Гърция и европейска Турция) и после разправя какви хубави пътища имали, какви магистрали, колко бързо се стигало. И, не разбирам, ако у нас е на път да се случва същото, защо не ни харесва? Защо политиците си менят мнението за такива проекти според това дали те са на власт или в опозиция? Защо хората слушат политиците и те си менят мнението?

Винаги са ме впечатлявали хората, които казват, че тая магистрала тях не ги засяга, понеже нямало да пътуват по нея. На бабата на приятеля ми, ако намекне нещо такова, ѝ казваме - ти може и да не пътуваш, ама ние пътуваме, засяга те, понеже едно, че ние ще идваме да те видим по-често, второ - вероятността някой изпреварващ тир в насрещното да ни види сметката е много по-малка. А, дори и на нея, всъщност, ѝ е направило впечатление как у нас пътищата масово минават през селата, а в други държави минават покрай тях и си има отбивки - дори и на нея второто ѝ харесва повече.

Освен всичко, аз се бях замислила - да, на времето хората са си живеели главно на село, хранели са се с това, което си произвеждат там. Днес в Бургас ядем сирене от Пловдив и в София ядем хляб от Разград - всичко това трябва да се достави бързо. Също така хората са имали най-много електричество, водопровод (без канализация) и, евентуално, телефон. Обаче, днес имаме компютри, мобилни телефони, интернет под всякакви форми и искаме да можем да комуникираме с хората възможно най-бързо. За мен е малко смешно на фона на тези неща да сме си ОК със стари, тесни и неподдържани пътища - никой не иска да ползва интернет през телефонния модем и едвам да може да браузва с lynx, нали така?

Като споменах доставянето на стоки между населените места, със сигурност наличието на добър път ще прави стоките и по-достъпни за повече хора. Повечето хора тук надали се застояват в кухнята, но ето ви един пример - опитайте се да намерите (течна, неподсладена) животинска сметана някъде извън София и/или една-две вериги магазини, за част от които ви е нужна специална карта за пазаруване. Обречени сте на неуспех - в най-добрия случай ще си намерите някакво растително подобие, което дори няма да е по-евтино, а като качество, да не говорим. А като нищо може да ви се наложи да обясните на някоя друга продавачка не само какво представлява животинския продукт сметана, ами и че разликата между сметана и заквасена сметана е същата като между мляко и кисело мляко.

Това със сметаната го приемете като прост пример или метафора - мислете си за това как всички търсим качествени продукти, но трудно ги намираме. Освен това, би трябвало въвеждането на по-кратко и по-бързо разстояние да повлияе и на цените, но не мисля, че това ще се получи (просто печалбите за някои хора ще се увеличат).

Радвам се и на ремонтите по по-малките пътища - например вече мога спокойно да кажа на приятеля ми да идем на село, без да се притеснявам, че за някои участъци може да ни трябва SUV. Помня, че преди две години заради катастрофа бяха отцепили пътя между Петолъчката и Бургас и трябваше да минаваме по алтернативен маршрут през Ямбол и Средец - противно на очакванията ни за толкова неизползван път, имаше хубави подновени участъци, по които се пътуваше бързо и гладко. Всъщност, най-лошият участък беше в самия град Средец - стари разбити павета, които чак баща ми помнеше отпреди повече от 20 години.

За улиците в градовете също не разбирам - от една страна хората се оплакват, че са тесни, че не са били проектирани за толкова трафик, а от друга - като започне ремонт за разширяване и обновяване се оплакват, че им създава затруднения и, разбира се, че управляващите (които и да са те) дават пари за глупости. Или пък хора, които мрънкат за това, че се дават пари за проекти като Околовръстно на София, ама като пътуват и преминат от широката 4-5-6-лентова част в тясноте "селско" пътче, почват да псуват (аз лично изпадам в шок от рязката промяна).

Най-много издивявам, като се замисля, че някои политици си приказват глупости и плюят магистралите, само за да настройват електората си срещу опонентите си. И застават там със заучена реч, на която вярват само, защото са преминали дълбок курс по самовнушение, че най-важно е не държавата да работи, а властта да се смени. Убедена съм, че въпросните хорица са сред първите, които ще се възползват от наличието на дълга магистрала, най-малкото за да тестват лъскавите си колички. Силно се съмнявам, че някой от тях ще предпочете да се бъхти през селата, само и само за да докаже, че може и без магистрала. И като го мисля това, направо се отвращавам.

Ето това са неща, които на мен ми се въртят в главата като се говори за пътища. Аз съм просто един обикновен човек, който от време на време пътува и иска да пътува. Също така знам от приятели икономисти, че е правило това във времена на криза да се инвестира в инфраструктурни проекти, от които да има дългосрочни резултати и ползи.

Темите за това колко качествена е изработката, кой какво краде и кой как печели поръчките аз ги отделям настрана - там никой не може да спори, че нередностите трябва да бъдат преследвани и наказвани. Ако и вие отделите настрана тези теми, какво става вашето мнение - важни или ненужни ли са хубавите пътища, толкова лоша ли е инвестицията в такива прокети?
Активен

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Аз съм за това да се строи каквото и да е, стига да се плаща от европейския, а не от нашия бюджет :D
Активен

bop_bop_mara

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2433
  • Distribution: Debian Testing
  • Window Manager: LXDE
  • Cute and cuddly
    • Профил
Аз съм за това да се строи каквото и да е, стига да се плаща от европейския, а не от нашия бюджет :D
А аз очаквам по-сериозни мнения.
Активен

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Аз съм за това да се строи каквото и да е, стига да се плаща от европейския, а не от нашия бюджет :D
А аз очаквам по-сериозни мнения.

Казах го абсолютно сериозно! Когото внасяме готови продукти, ние създаваме работни места в чужбина. Когато изнасяме продукция, ние изнасяме труд, а когато има търсене на труд, цената му ще расте. По тази същата логика, когато работим нещо което се финансира от вън, в БГ влизат чужди пари от които една част остават в българските семейства.
Активен

plamen_f

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1246
    • Профил
Цитат
Разкажете ми защо не ви харесва да се строят магистрали, пътища, улици и да се правят ремонти.

А ако ми харесва да не говоря ли?

;)

По темата.:
Аз съм ЗА строенето на пътища и магистрали И ПОДДЪРЖАНЕТО ИМ. За съжаление последните 20-25 години всички виждат, че колкото се строи - няколко пъти повече се краде. Изключвам сегашните напъни да имаме поне една завършена магистрала - просто не е ясно КОЛКО се краде там. Тази логика разбира се веднага бива "яхната" от тези които искат да викат УУУУУУУ и си викат....

Пътищата и особенно магистралите правят така, че с времето човек приема достъпа до някога далечни дестинации като нещо обикновенно и когато има нужда не размишлява толкова как и къде. Просто си взема транспорта на колела който предпочита и се премества от т.А до т.Б леко и успешно.

За да бъда разбран по-добре ще дам един пример от реалността:
Живея в Русе. От няколко години вече се ходи до Румъния само с лична карта (ЕС сме). От начало доста малко хора се отпускаха да отидат до Румъния - я за разходка, я за бизнес. Последните 2 години обаче ситуацията коренно се промени - хората свикнаха с тази новост - ходенето в Румъния ти струва мин. 6 лева винетка тяхна за 1 седмица, 2 евро от наша страна и 6 от тяхна (не се навиват да я смъкнат тази такса мост). Абе 25 лева допълнителен разход. Доста хора си купуват вече винетки за цяла година румънски (в това са доста напред - електронни и по интернет...).

Ако обаче пътищата там бяха като тези Русе - В.Търново и Русе - Шумен едва ли щеше да има толкова желаещи да минат границата. Там от Гюргево до Букурещ пътят е скоростен, 4 платна, добре положен (да не говорим за магистралата след Букурещ на север или към Констанца).
Та с 2 думи: магистрали и лесен вход (25лв) направиха това което десетки години никой не е правил за Русе. За съжаление магистралите са на север, а тук продължаваме да се изтрепваме по тесните пътища с нервни шофьори на тирове и автобуси.

Дори погледнато от тази страна - магистралата пести животи - поне един на седмица в направление Русе - В.Търново....
Активен

nikito_blend

  • Гост
Най-много издивявам, като се замисля, че някои политици си приказват глупости и плюят магистралите, само за да настройват електората си срещу опонентите си. И застават там със заучена реч, на която вярват само, защото са преминали дълбок курс по самовнушение, че най-важно е не държавата да работи, а властта да се смени.
И аз много се нервирам от такива политици. Колкото и внимателно да карам на еднолентовите пътища изтръпвам когато антишофьорите предприемат изпреварвания и се разминаваме на "косъм". Напълно съм съгласен че трябва да се построят и подновят пътищата. Имам сравнително нова кола и ми се е случвало да карам по толкова разбит път че ако не го бях видял с очите си нямаше да повярвам, направо ми се ревеше докато шофирах по него. Най-важното е да намалеят катастрофите защото вече са ежедневие, поне за тези които следят новините.
Активен

Златко

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2147
    • Профил
Аз съм за това да се строи каквото и да е, стига да се плаща от европейския, а не от нашия бюджет :D

И аз така.  ^-^
Защото една магистрала е скъпо удоволствие, а икономическият ефект от построяването и сега е доста съмнителен (сещате се, цена на бензина и т.н.). С други думи, за какво са ни магистрали ако няма кой да пътува по тях?
Развитието на инфраструктурата е добра идея, но между типовете има значителна разлика. Да вземем например класическия пример за държавно харчене по време на криза - Хувър дам. Да, ама една магистрала нито предотвратява наводнения, нито прави ток, нито полива земеделски площи, нито осигурява питейна вода. Има голяма разлика, нали?
И е крайно време да се откажем от някои вредни практики - какви са тия работи всеки ден камион да носи хляб от Добрич в София и да се връща празен?  ??? Сякаш в столицата няма заводи за хляб или тукашните пекари са улави... Нещо май много му отпуснахме края и почнахме да приемаме дългите пътувания за даденост. А това далеч не е така. Като свърши резервоара и бензина стане 7-10 лв литъра тогава ще се усетим, но ще е късно.

 [_]3
Активен

Без правила няма игра

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Цитат
Да, ама една магистрала нито предотвратява наводнения, нито прави ток, нито полива земеделски площи, нито осигурява питейна вода. Има голяма разлика, нали?

Ами явно няма кой да плати строежа! Аз както казах съм за това да се усвояват евро фондовете, че ако се разчита само на нашия бизнес, безработицата ще е доста по-голяма.
Активен

bop_bop_mara

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2433
  • Distribution: Debian Testing
  • Window Manager: LXDE
  • Cute and cuddly
    • Профил
И е крайно време да се откажем от някои вредни практики - какви са тия работи всеки ден камион да носи хляб от Добрич в София и да се връща празен?  ??? Сякаш в столицата няма заводи за хляб или тукашните пекари са улави...
Знам ли... Какви са тия практики да живееш в България и да си поръчваш стоки по интернет от чужбина? Или пък да четеш онлайн издания на чужди вестници, сякаш си нямаме наши? Ти като си избрал да живееш в София, само сладководна риба от Панчарево и Искъра ли хапваш? (Той Искъра даже е далечко...) Бира и вино пиеш ли, какви? Тоалетната хартия, дето ползваш, местно производство ли е? ;)

Достъпът до разнообразни стоки, правото да предпочетеш това, което ти харесва, а не да купуваш винаги единственото в магазина - това не са ли все признаци за висок стандарт на живот, към който уж се стремим? И защо внос-износ да е понятие само за международните граници, а не и за границите между областите?
Активен

Златко

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2147
    • Профил
Аз както казах съм за това да се усвояват евро фондовете, че ако се разчита само на нашия бизнес, безработицата ще е доста по-голяма.

Да, по еврофондовете може, от бюджета не особено. Но не трябва да се прекалява, защото обикновено схемата е ко-финансиране и една част трябва да се плати от бюджета.

Бира и вино пиеш ли, какви?

Въпросът е некоректен, защото тук няма заводи за вино (е, имаше навремето едно вино София, но не знам дали още го правят). Бира пия каквато дойде - Ариана, Столично, Шуменско.

И защо внос-износ да е понятие само за международните граници, а не и за границите между областите?

Права си трябва да се отчитат разстоянията. Аз примерно предпочитам софийски хляб пред добрички, защото разликата в качеството и цената са  съпоставими. Но пък наскоро си купих два чифта обувки от Англия, защото бяха на разпродажба и на 1/3 от цената, която искат нашите търгаши. Така че не всичко е до транспорт.  ;D
« Последна редакция: Jul 04, 2012, 17:55 от Златко »
Активен

Без правила няма игра

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Аз както казах съм за това да се усвояват евро фондовете, че ако се разчита само на нашия бизнес, безработицата ще е доста по-голяма.

Да, по еврофондовете може, от бюджета не особено. Но не трябва да се прекалява, защото обикновено схемата е ко-финансиране и една част трябва да се плати от бюджета.


Да, знам за тази подробност, но ако влязат 1000 лева от европата, ще се кофинасира с 200, но ще влязат под формата на данъци и осигуровки от работещите доста повече, а иначе ще трябва да ги храни бюджета. Отделно от това, че при по-ниска безработица, реалните шансове за по-големи заплати стават по-големи.
Активен

Златко

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2147
    • Профил
backinblack, прав си.  [_]3 При осигурителна тежест ~1/3 на всеки 1000 евро в бюджета отиват над 300. При съфинансиране 20 % това прави ~10% печалба.

Все пак трябва да се съобразяваме и с майката природа, не всичко е пари, а ресурсите са ограничени.
Активен

Без правила няма игра

nov_chovek

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 536
  • Distribution: Ubuntu 8.10 по принуда
  • Window Manager: Gnome
    • Профил
    • WWW
Пътищата са хубаво нещо. Пътувам много - за една седмица правя пълна обиколка на Б-я (Варна, София, Пловдив, Бургас, София).

Нека се строят магистрали, широки и хубави пътища, защото бизнеса обича инфраструктурата. Защо според вас Бургас дърпа по развитие пред Варна? Защо Софиянци ходят повече по южното черноморие? Може и заради бургазлийките, но едва ли...

Северна Б-я ще изосвтава все повече, зараи липсата на магистрала Хемус.

Безумните неща за "войната по пътищата" и разни кампании на КАТ - ала бала. Постройте четирилентови пътища и войната става мир.

Няма нищо по дразнещо от ГАЗ-ка от от с. Български извор, която превозва слама за с. Брестница и се влачи с 30км/ч щото шоьора само това му е работата -  цял ден да измине 10 км. А останалите които трябва да пътуват от София за Варна - какво от това, че ги чакат още 300км? К'во му дреме на шофьора на ГАЗ-ката? Хората имат бизнес, искат още едно платно, за да изпреварват. С нашшите идиотски пътища стават инциденти именно за това.
Активен

bop_bop_mara

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2433
  • Distribution: Debian Testing
  • Window Manager: LXDE
  • Cute and cuddly
    • Профил
Защо Софиянци ходят повече по южното черноморие? Може и заради бургазлийките, но едва ли...
Щото е по-хубаво и разнообразно... ::) Пък и бургазлийките...::) Ама аз съм пристрастна де, не ме слушайте  ;D

Иначе, наистина, пътят до Варна е още по-непоносим, те затова много хора почнаха да ходят дотам със самолет. Но аз мисля, че на пътуващите от София за Варна една магистрала до Бургас (т.е. магистрала по протежението на цялата страна) също им върши добра работа за скъсяване поне на времетраенето на пътуването.
Активен

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
backinblack, прав си.  [_]3 При осигурителна тежест ~1/3 на всеки 1000 евро в бюджета отиват над 300. При съфинансиране 20 % това прави ~10% печалба.

Все пак трябва да се съобразяваме и с майката природа, не всичко е пари, а ресурсите са ограничени.

Благодаря! Но, както казах и в другата тема, не съм фен на бат Бойко, но другите алтернативи са по-лоши според мен.
Просто не виждам по-добра! Костов също е добра алтернатива, но шансовете му са 0 !
Активен