Автор Тема: APC и батерии  (Прочетена 6808 пъти)

b2l

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 4786
  • Distribution: MCC Interim
  • Window Manager: - // - // -
  • ...sometimes I feel like screaming... || RTFM!
    • Профил
    • WWW
APC и батерии
« -: Sep 20, 2010, 22:56 »
Сега-а-а, да видим какво мислят главите.
Имам доста въппроси свързани с APC-тата и батериите на лаптопите.
Значи чудя се има ли смисъл да се купуват резервни APC-та? Т.е. едно резервно APC да стои в шкафа до мен примерно 3-4 години, без да е включвано в ток-а.
И това APC, ако стои в шкафа - батериите му не се ли прецакват като стоят и не се използват?
Друг въпрос - имаме лаптоп който ползваме като desktop. Примерно лаптоп-а е нов. Ако решим да го държим на кабел през целия ден, батерията трябва ли да е извадена или трябва да е в лаптоп-а? Ако е извадена, трябва ли да е заредена или не? Бях чувал, че било хубаво да се държи в хладилника, но аз категорично отричам тази теория.
Вие какво мислите за бтериите и APC-тата.
« Последна редакция: Sep 22, 2010, 02:22 от backtolife »
Активен

"Човекът е въже, опънато между звяра и свръхчовека, въже над пропаст. Човекът е нещо, което трябва да бъде превъзмогнато." - Фр. Ницше

n00b

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1248
  • Distribution: OSX
  • Window Manager: 10.6, 10.8, 10.9
  • Live to hack, hack to live.
    • Профил
Re: APC и батерии
« Отговор #1 -: Sep 20, 2010, 23:11 »
Батерията на APC-то навярно си е заминала.

Батерията на лаптопа е по-убаво да я използвате на кабел, НО веднъж седмично да се оставя на батерия до изчерпването и. Така ще и се осигури цикъл заряд-разряд и ще държи по-дълго време заряд.

Ако я оставите само на ток батерията ще замине за година и нещо. Ако спазвате горната процедура ще издържи 3-4.
Активен

mobilio - професионални мобилни приложения

b2l

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 4786
  • Distribution: MCC Interim
  • Window Manager: - // - // -
  • ...sometimes I feel like screaming... || RTFM!
    • Профил
    • WWW
Re: APC и батерии
« Отговор #2 -: Sep 20, 2010, 23:13 »
Батерията на APC-то навярно си е заминала.

WTF ??? Четеш ли какво питам?
Активен

"Човекът е въже, опънато между звяра и свръхчовека, въже над пропаст. Човекът е нещо, което трябва да бъде превъзмогнато." - Фр. Ницше

plamen_f

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1246
    • Профил
Re: APC и батерии
« Отговор #3 -: Sep 20, 2010, 23:28 »
Я разкажи още някоя хуореска за батериите  хладилниците :D

Живо ме заинтригува!
Активен

b2l

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 4786
  • Distribution: MCC Interim
  • Window Manager: - // - // -
  • ...sometimes I feel like screaming... || RTFM!
    • Профил
    • WWW
Re: APC и батерии
« Отговор #4 -: Sep 20, 2010, 23:33 »
Я разкажи още някоя хуореска за батериите  хладилниците :D

Живо ме заинтригува!

Ламери да не се обаждат!
Активен

"Човекът е въже, опънато между звяра и свръхчовека, въже над пропаст. Човекът е нещо, което трябва да бъде превъзмогнато." - Фр. Ницше

n00b

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1248
  • Distribution: OSX
  • Window Manager: 10.6, 10.8, 10.9
  • Live to hack, hack to live.
    • Профил
Re: APC и батерии
« Отговор #5 -: Sep 20, 2010, 23:56 »
Батерията на APC-то навярно си е заминала.

WTF ??? Четеш ли какво питам?

Цитат
Значи чудя се има ли смисъл да се купуват резервни APC-та? Т.е. едно резервно APC да стои в шкафа до мен примерно 3-4 години, без да е включвано в ток-а.
И това APC, ако стои в шкафа - батериите му не се ли прецакват като стоят и не се използват?
Цитат
Батерията на APC-то навярно си е заминала.

Чети в бъдеще време - когато ще ти трябва батерия ще си е заминала...
Активен

mobilio - професионални мобилни приложения

b2l

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 4786
  • Distribution: MCC Interim
  • Window Manager: - // - // -
  • ...sometimes I feel like screaming... || RTFM!
    • Профил
    • WWW
Re: APC и батерии
« Отговор #6 -: Sep 21, 2010, 00:06 »
Батерията на APC-то навярно си е заминала.

WTF ??? Четеш ли какво питам?

Цитат
Значи чудя се има ли смисъл да се купуват резервни APC-та? Т.е. едно резервно APC да стои в шкафа до мен примерно 3-4 години, без да е включвано в ток-а.
И това APC, ако стои в шкафа - батериите му не се ли прецакват като стоят и не се използват?
Цитат
Батерията на APC-то навярно си е заминала.

Чети в бъдеще време - когато ще ти трябва батерия ще си е заминала...

Така прочетено - да. Но защо не го написа: Батерията на APC-то навярно ще си е заминала.
:) :)
А колко са гаранциите на APC-тата. Аз утре ще питам и ще ми кажат, но поне да имам представа какво да очаквам.
Активен

"Човекът е въже, опънато между звяра и свръхчовека, въже над пропаст. Човекът е нещо, което трябва да бъде превъзмогнато." - Фр. Ницше

n00b

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1248
  • Distribution: OSX
  • Window Manager: 10.6, 10.8, 10.9
  • Live to hack, hack to live.
    • Профил
Re: APC и батерии
« Отговор #7 -: Sep 21, 2010, 00:27 »
Еми защото въпроса е все едно "Къде искам да отида?". Едно нещо като не го използваш дори само със стоенето се амортизира.

Всеми един автомобил - купиш го и го оставиш на паркинг. След 5 години ще ти трябва. Каква е вероятноста да запали без проблем.

Ще ти подскажа - почти 0.

Но ако всеки ден го караш вероятноста след 5 години пак да запали ще е 99.99%.

Та същото е и с батерията - НЯМА как да държи заряд с години и после да работи.

//off

В момента съм малко афектиран защото батерията на буука ми сдаде багажа след 383 цикъла и при 92% живот  (каквото и да значи това). До последно държа на 4 часа и сега не ще да се зарежда и OSX-a реве "replace now". Аз неминуемо ще си купя нова (тази е вече на 3 години). Просто съм афектиран че не я пуска да я зарежда и си стои на 0%.
Активен

mobilio - професионални мобилни приложения

Naka

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3395
    • Профил
Re: APC и батерии
« Отговор #8 -: Sep 21, 2010, 00:37 »
Ами батериите на UPS-ите са оловни. Оловният акумулатор най-малко старее в течение на времето в сравнение с другите. Но това не му пречи да се саморазрежда ако не се ползва. Но като се саморазреди под определена стойност заминава.

С други думи ако не се ползва трябва винаги да го държиш зареден и през няколко месеца да му правиш по един цикъл на пълен разряд-заряд. И тогава ще кара дълго.

Даже си мисля, че е по-добре батерията да стои в UPS който постоянно се ползва. Тя просто ще си стои заредена през цялото време, няма да се износва защото цикли заряд разряд (пропадене на тока) не се случват всяка минута а са много голяма рядкост.

Батериите на лаптопите са друга работа и там е много по-лошо. Някъде четох че Li-ion батериите започвали да стареят (не саморазряд а стареене) много бързо още щом се произведат. Ползваш, не ползваш, заредена-разредена батерията си заминава. И това се премълчавало от компаниите.

Затова винаги купувайте пресни Li-ion батерии а не такива дето са лежали в склада 6 месеца.

Цитат
Литиевые аккумуляторы стареют, даже если не используются, а просто лежат на полке. Соответственно, нет необходимости покупать аккумулятор "про запас" или чрезмерно увлекаться "экономией" его ресурса. При покупке обязательно посмотрите на дату производства, чтобы знать, сколько данный источник питания уже пролежал на складе. В случае, если с момента изготовления прошло более двух лет, лучше воздержитесь от покупки, т.к. более трети ресурса АКБ уже "вылежал".[2]

Li-Po
(Lithium-ion polymer) пак са същите електрически но този проблем със стареенето при тях бил по-малък.

Това за хладилника може де е много вярно, за всички видове батерии.


във Википедията много хубаво са описани параметрите на батериите.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery
има си параметър Self-discharge rate    3%-20%/month [3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_polymer_battery

Както и да е никоя батерия не трябва да се оставя да се саморазреди.
« Последна редакция: Sep 21, 2010, 01:28 от Naka »
Активен

Perl - the only language that looks the same before and after encryption.

victim70

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 454
  • Distribution: Gentoo, Ubuntu
  • Window Manager: Kde Xfce
    • Профил
Re: APC и батерии
« Отговор #9 -: Sep 21, 2010, 00:49 »
Ето тука е описано авантата и дисавантата за батериите http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery . Ето и малко данни от спецификациите на A123 батериите.
Най малък саморазряд и при 75% заредена батерия  <5% на година (така пристигат от производителя + пасивация която се разрушава при първият цикъл).
При липса на цикъл заряд разряд (100% заредена) капацитета намалява с 20% на година.
При разряд под критичното напрежение с 10% - загуба на 30% капацитет за седмица.
При разряд до 1/2 от напрежението - 60% за ден
(това са за 18-32 градуса температура - извън този диапазон резултатите са доста по лоши)
Така че си ползвай батериите със здраве както ти доде а като се скапе чак тогава я смени със пресна от новата реколта. За лапатопа го разреждай (до 10-20%) по веднъж-дваж на седмица и ще ти остарее морално преди да си поискал да я смениш.
Между телефона и лапатопа разлика в батериите няма, единственно малко е по малък живота на лаптопските от температурата която се развива докато работи.
Правилото - колко човек е по прост толкова по-добре си живее е в пълна сила за батериите - когато съм се замислил за батерия винаги се е скапвала за 1-2 месеца. Така че по добре само ползвай доде се търпи, после в кофата на глобул и нова.
Активен

"Господи, дай ми сила да променя нещата които немога да приема,
дай ми търпение да приема нещата които не мога да променя,
и ми дай мъдрост, да правя разликата между двете"

ROKO__

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1531
  • Distribution: Calculate Linux Workstation amd64
  • Window Manager: GNOME 2.30
  • AMD Athlon64 4000+ Dual Core 2100 MHz 2MB L2 cache
    • Профил
Re: APC и батерии
« Отговор #10 -: Sep 21, 2010, 07:36 »
Батерията е желателно винаги да седи на зареждане не се бърка ако стои няма нужда да я вадиш.

!!! Не може да и стане нищо, просто като се зареди схемата се изключва и не пуска повече ток по нея!!!
Активен

Не е важно да си добър, важно е да си най добрия!!!

http://www.calculate-linux.ru/
http://www.agilialinux.ru/

Mitaka

  • Гост
Re: APC и батерии
« Отговор #11 -: Sep 21, 2010, 09:12 »
Всяка батерия си има контролер, т.е. електронно регулиране на зареждането.
Като се зареди напълно - тя просто се изключва.
Всеки път ми става смешно как като си купувам нещо с батерия ми казват - дръж го поне 24 часа включено в контакта, за да се събуди батерията /каквото и да означава думата събуди в случая/.
Истината е, че ако ще и 124 часа да я дъджиш - все тая :)
В нито една потребителска инструкция не пише, че трябва да се държи 24 часа, ама българина е по-умен от производителя, и знае повече от него :)

Активен

ROKO__

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1531
  • Distribution: Calculate Linux Workstation amd64
  • Window Manager: GNOME 2.30
  • AMD Athlon64 4000+ Dual Core 2100 MHz 2MB L2 cache
    • Профил
Re: APC и батерии
« Отговор #12 -: Sep 21, 2010, 09:34 »
Всяка батерия си има контролер, т.е. електронно регулиране на зареждането.
Като се зареди напълно - тя просто се изключва.
Всеки път ми става смешно как като си купувам нещо с батерия ми казват - дръж го поне 24 часа включено в контакта, за да се събуди батерията /каквото и да означава думата събуди в случая/.
Истината е, че ако ще и 124 часа да я дъджиш - все тая :)
В нито една потребителска инструкция не пише, че трябва да се държи 24 часа, ама българина е по-умен от производителя, и знае повече от него :)

Просто не знаят как да се изразят, казват го в смисъл, първоначално като я натоварваш да е включена на зареждане, че и при минимален разряд да се зареди отново (за да се раздвижи) както казват те ;-D

ПС Митак не всяка има импулсен стабилизатор който да изключва зареждането някои производители го вграждат в зарядните си
Активен

Не е важно да си добър, важно е да си най добрия!!!

http://www.calculate-linux.ru/
http://www.agilialinux.ru/

gat3way

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 6050
  • Relentless troll
    • Профил
    • WWW
Re: APC и батерии
« Отговор #13 -: Sep 21, 2010, 10:03 »
Аз съм оставял автомобил само за една зима в един подземен паркинг. Като се опитах да го запаля се оказа че акумулатора е сдал багажа. Понеже акумулатора верно беше стар и не беше сменян откак колата се движи, реших да взема нов. Смених го (бръмна ми главата с алармата, на затворено пищи отвратително). Паля колата, не мръдва. Гаражът беше влажен и спирачките бяха клеясали, гумите просто не се въртят. Иии викнах един познат, бутане, форсиране, най-накрая се освободиха гумите. Известно време колата нямаше спирачки, чуваше се едно стържене и колата имаше спирачен път поне десетина метра за скорост от 30-40 км/ч....бавно и славно. За капак на всичко отидох да ми замерят напрежението заради гаранцията на акумулатора, оказа се 14 волта и трябваше да правят нещо по елинсталацията, което за щастие не струваше много пари. Прибирайки се от сервиза как си минавам през студентски град изведнъж педала на газта потъна и колата взе да ускорява. Освобождавам от скорост и отбивам, отварям капака и понеже нищо не разбирам пак викнах жокер. Оказа се че жилото на газта се раздиплило там, но не се беше скъсало. Смазахме го, прибрах колата, купих ново жило, закарах да го сменят. Таман си реших че всичко вече е ОК и едната предна врата спря да се затваря, тва беше вече брутално. Та се наложи и ключар да пипа, разглоби разните пластмаси по вратата, маза там ама най-накрая се оправи.

Всичко това заради няколко месеца престой в една маза дееба гадната работа. И колата не беше стара, на 3-4 години беше горкото Клио.
Активен

"Knowledge is power" - France is Bacon

b2l

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 4786
  • Distribution: MCC Interim
  • Window Manager: - // - // -
  • ...sometimes I feel like screaming... || RTFM!
    • Профил
    • WWW
Re: APC и батерии
« Отговор #14 -: Sep 21, 2010, 10:06 »
Аз съм оставял автомобил само за една зима в един подземен паркинг. Като се опитах да го запаля се оказа че акумулатора е сдал багажа. Понеже акумулатора верно беше стар и не беше сменян откак колата се движи, реших да взема нов. Смених го (бръмна ми главата с алармата, на затворено пищи отвратително). Паля колата, не мръдва. Гаражът беше влажен и спирачките бяха клеясали, гумите просто не се въртят. Иии викнах един познат, бутане, форсиране, най-накрая се освободиха гумите. Известно време колата нямаше спирачки, чуваше се едно стържене и колата имаше спирачен път поне десетина метра за скорост от 30-40 км/ч....бавно и славно. За капак на всичко отидох да ми замерят напрежението заради гаранцията на акумулатора, оказа се 14 волта и трябваше да правят нещо по елинсталацията, което за щастие не струваше много пари. Прибирайки се от сервиза как си минавам през студентски град изведнъж педала на газта потъна и колата взе да ускорява. Освобождавам от скорост и отбивам, отварям капака и понеже нищо не разбирам пак викнах жокер. Оказа се че жилото на газта се раздиплило там, но не се беше скъсало. Смазахме го, прибрах колата, купих ново жило, закарах да го сменят. Таман си реших че всичко вече е ОК и едната предна врата спря да се затваря, тва беше вече брутално. Та се наложи и ключар да пипа, разглоби разните пластмаси по вратата, маза там ама най-накрая се оправи.

Всичко това заради няколко месеца престой в една маза дееба гадната работа. И колата не беше стара, на 3-4 години беше горкото Клио.

И извода е - програмисти да не пипат коли :D :D :D :D  [_]3
Активен

"Човекът е въже, опънато между звяра и свръхчовека, въже над пропаст. Човекът е нещо, което трябва да бъде превъзмогнато." - Фр. Ницше