Не бихте ли искали образованието в България да стане свободно?
Въпрос за анкетата: Какъв вид образование искате да има в България?
Ситуацията в момента не е никак розова. Учителите искат високи заплати и са в правото си — с 300лв никак не е лесно човек да издържа семейство. Обаче като цяло системата не е наред и дори с повишаването на заплатите образованието няма да се подобри. Не ме разбирайте погрешно — аз съм ЗА това хората да получават
справедливо възнаграждение за своят труд ("работникът заслужава своята заплата"). Въпросът е как да стане това.
В момента образованието в България е "безплатно" и задължително. Не е свободно. Поради това стимулът на учениците да учат не е особено голям, поради което доста от учениците/студентите го минават само формално.
Истината е, че българоското образование не е безплатно, но лумпенизацията, до която то ни води, ни кара да мислим така.
Цитат |
От Преподаване на Тривиума > Какво е Тривиум?: Образователните бюрократи са ограничили образованието до синхронизирано запаметяване на цяла енциклопедия от знания, идваща по образователния конвейер. От всяко дете на монтажната линия се очаква да бъде съвършено синхронизирано с конвейера. Но ние знаем, че никои две деца не се развиват с еднаква скорост в еднакви области. Някои ще бъдат напред, а други ще изостават – но и в двата случая ще пропуснат това, което е на конвейера. Като следствие ще има деца, които винаги пропускат някои страници, други някои глави, и такива, които пропускат цели книги. Учителите често се опитват да премахнат този проблем като забавят конвейера – премахвайки част от съдържанието на енциклопедията. Като следствие, напредналите деца се отегчават, изостаналите пропускат още повече. (Томас Едисън е бил считан от такива учители за неподлежащ на образоване.) Проблемът не е толкова енциклопедията, колкото конвейера.
|
Цитат |
1. Учениците са обучавани по повече предмети, но знаят по-малко за всичко. 2. Не могат да разграничават фактите от мнението или правдоподобността от доказателството. 3. Неспособни са пряко да разглеждат въпрос или да се съсредоточават върху въпроса без да внасят несвързан с темата материал. 4. Не дефинират понятията и не могат да разберат различните значения, в които може да се използва едно понятие. 5. Говорят езика с неправилен синтаксис. 6. Не могат да изучават сами нов предмет. 7. Не правят връзката между различните предмети.
С други думи, чудото на съвременното образование е направило нашето общество интелектуално слабо. Загубили сме средствата, с които можем сами да мислим и да изучаваме. |
Чета тези мисли, които не са казани в контекста на българското образование, но важат в пълна сила за него.
Образованието не е индивидуално. То е неефективно, непрактично. Когато излязат от училище/университет, хората не са достатъчно квалифицирани да работят и трябва да се обучават допълнително. Последното веднага поставя въпроса какъв е смисъла от образованието всъщност. А има ли такъв въобще?
Как би изглеждало едно свободно образование?
1. Не е задължително
Всеки трябва сам да избере дали да учи децата си. Държавата няма право да ги лумпенизира "за всенародното благо".
2. Не е безплатно
Когато човек получава нещо безплатно, той не го оценява. Няма смисъл да се опитваш да учиш някой, който не иска това ("Не хвърляйте бисерите си на свинете...").
Който иска да учи децата си, ще направи усилията за това и това ще бъде стимулът му за успех в образоването. Ако някой няма пари, може да кандидатства по сума ти програми за стипендии.
3. Изцяло е под контрола на родителите
Всеки трябва сам да избере за начина, по който да учи децата си. Децата са отговорност на родителите, а не на някой друг.
4. Премахване на данъците, които служат за поддръжка на бюрократичното образование
Тъй като образованието е вече в ръцете на хората, те трябва да са свободни от данък върху него. Така те ще разполагат с парите си, както намерят за добре. Ако искат ще учат, ако не искат — ще ходят по дискотеки, но не за сметка на данъкоплатците, както е сега, ами за своя сметка.
5. Децентрализация
Премахване на регулиращият орган от страна на МОН, който да определя хода на образователния процес. Появяват се сертификационни програми, които срещу заплащане издават сертификати — който иска се сертифицира, който не иска — не го прави.
Та въпроса беше: Искате ли образованието в България да стане свободно?
Въпрос за анкетата: Какъв вид образование искате да има в България?