Автор Тема: Интересни филмчета за програмирането на асемблер.  (Прочетена 2156 пъти)

johnfound

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 35
  • Distribution: Manjaro Linux
  • Window Manager: XFCE, LXDE
    • Профил
    • WWW
Преносимостта има различни аспекти. Но в 99% от случаите има нужда да се пише програма, която да е преносима на различни операционни системи, но на еднакви процесори.
В този случай, асемблерът е съвсем нормална алтернатива.

Кратка демонстрация можете да видите на:

http://www.youtube.com/watch?v=y8d_kteyf_8
(Филмчето съм го правил аз, надявам се да ви хареса).

А колко бързи са програмите на асемблер? Вижте например колко бързо се стартира КолибриОС - изцяло написана на асемблер, операционна система с графичен интерфейс:

http://www.youtube.com/watch?v=j2KKkyBIXfA
(Снимано е от емулатор. На реален компютър е още по-бързо).
Активен

Йордан

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1451
  • Distribution: Ubuntu / Gentoo
  • Window Manager: Gnome
  • не е важно колко ти е голяма пишката, а какво можеш с нея
    • Профил
    • WWW
http://www.menuetos.net/ също хубав промер
Активен

Всеки пост - отговор на въпрос !!!

Йордан Георгиев
http://ygeorgiev.net/

johnfound

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 35
  • Distribution: Manjaro Linux
  • Window Manager: XFCE, LXDE
    • Профил
    • WWW
За съжаление, откакто Виле Туранмаа (авторът на MenuetOS) реши да скъса със свободният софтуер и пусна Menuet64 като затворен сорс, 32 битовата версия на MenuetOS силно западна и не се развива вече няколко години.

Докато, зад Колибри стои екип от програмисти и проекта се развива доста добре. (аз също пиша нещо за тях). КолибриОС започна като форк на Менует, обаче до момента около 50% от кода на ядрото е пренаписан и двата проекта вече не са свързани, освен от стари (не много приятни) общи спомени. :)
Активен

zxz

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 615
  • Distribution: Linux Mint 18.2
  • Window Manager: XFCE
    • Профил
А по какъв начин може да се разработват програми и игри за колибри ?
Активен

johnfound

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 35
  • Distribution: Manjaro Linux
  • Window Manager: XFCE, LXDE
    • Профил
    • WWW
А по какъв начин може да се разработват програми и игри за колибри ?

Краткият отговор е: "Лесно". Дългият е малко, хм... по-дълъг. Зависи на какъв език искаш да ги пишеш. На асемблер, това може да става и от самото колибри, тъй като в него има компилатор на асемблер (FASM), просто IDE (tinypad) и дебъгер.

Аз лично използвам Fresh IDE, под Уиндоус или Линукс - например така разработвам уеб сървърът phWeb. Само че, той е преносим и на трите операционни системи, така че мога да си тествам под Линукс и след това, когато всичко работи, да го пробвам и на КолибриОС.

Писането на езици от високо ниво (C/C++/C-- и разни други) също е възможно, обаче аз лично не знам как става, защото пиша само на асемблер. Ще трябва да прочетеш на сайта им: http://kolibrios.org
Имат wiki и форум, на който можеш и да питаш за неясните неща.
Активен

zxz

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 615
  • Distribution: Linux Mint 18.2
  • Window Manager: XFCE
    • Профил
Ясно разбрах.
Активен