Linux за българи: Форуми

Предложения и въпроси относно Linux-BG => Предложения за подобрения на този форум => Темата е започната от: Andronoff в Sep 01, 2004, 19:39



Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Andronoff в Sep 01, 2004, 19:39
От няколко месеца съм регистриран тук, вярно, че отговорите идват бързо, вярно, че помоща е ценна, но защо има теми, които "умират"? Не само аз съм пускал теми, които са оставали без отговор, или се е стигало до едно положение, след което отговорите секват.
 Не искам да обидя никого, не това ми е целта, искам да знам защо има такива теми? Все пак този форум (поне за мен(говоря за страната)) е най-доброто място, където начинаещ или напреднал линукс потребител може да намери съответната помощ, или да сподели някаква информация.
 А какво прави един начинаещ, сблъскал се с проблем, задал въпрос относно този проблем, а отговорите липсват - преинсталира, ето какво. Но след още няколко преинсталации, на него му омръзва, сменя дистрибуцията, там пък се сблъсква с нов проблем, пита за него, отговор пак няма, преинсталира и новата дистрибуция, а като му омръзне какво - зарязва линукс и си слага уиндоус.
 Аз лично съм щастлив потребител на линукс, уиндоуса го захвърлих преди много време, не се оплаквам, но знам, че системата ми може още, но това "още" е постижимо с вашата помощ - потребителите на този форум, аджеба, нали е форум!
 И между другото съм абсолютно сигурен, че ако първия компютър, който ползвах беше с линукс и ако през годините си работех само под линукс, сега уиндоуса щеше да ми изглежда като "тъмна Индия", това се опитвам да кажа на много други хора, които се страхуват от линукс, насърчавам ги да ползват отворения код, насърчавам ги да обменят информация в този форум, но има ли смисъл, при положение, че темите "умират" и остават на задните страници, които едва ли се прелистват от много хора..
 Гледам да давам отговори където мога и когато мога, виждам, че има още хора, които го правят, но всички знаем, че може още!
 Всеки начинаещ, сблъскал се с проблем е толкова нетърпелив да се оттърве от него, че веднага се регистрира, пост-ва и получава съобщение да ползва търсачката и най-вече да си зададе въпроса интелигентно. В това лошо няма, но аз ще дам пример с един мой приятел, който зададе въпрос, а отговора съдържаше 2 линка, които водеха към търсачката и статията с "интелигенцията" Точно този човек ми каза за този форум, похвали ми го много, дори го прехвали, а сега го посещава от дъжд на вятър, щото му се скараха за начина, по който е задал първия си въпрос. Ако за вас е толкова важна тази търсачка, защо не публикувате едно съобщение най-отгоре във форума, нещо от сорта "readme.1st"? Не, че аз не съм насочвал потребители към търсачката или "интелигенцията", но не е било повече от 2-3 пъти и това са били потребители, които не са тук от вчера.
 Ето 1 предложение от мен - нека да правим всичко по силите си за да даваме отговори на тези, които се нуждаят от такива и нека не се караме на "прохождащите" във форума, все пак са нетърпеливи да опознаят линукс.

П.С. Знам, че много хора ще бъдат против това ми изказване, но целта ми не е да обидя някого, а да си кажа мнението за форума, все пак секцията е "Предложения за подобрения на този форум" Знам също, че не всеки има време, което да посвети на форума, за това не ми казвайте "ти ако имаш време да даваш отговори..." Тук става дума за теми, на които не е даден отговор, теми, които са на задните страници, теми, които са мъртви.

Без лоши чувства и задни мисли


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: gamehack в Sep 01, 2004, 19:57
Така... напълно съм съгласен с теб и даже мога да предложа едно елегантно решение:
Всяка тема ще има един атрибут, който ще индикира дали проблема е решен или не. В индекса на показването на текущите теми, тези които не са решени, винаги седят първи, най-отгоре с някаква иконка или цвят индикирайки състоянието...ако има желаещи мога да помогна за модифицирането на форума, за да се добави тази функционалност(не знам как стоят нещата със сорс кода на форума, дали може да се променя etc)...

Поздрави,
gamehack


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Andronoff в Sep 01, 2004, 20:13
Идеята е страхотна, но дори да се осъществи, не мислиш ли, че ще станат прекалено много тия теми, които са в различен цвят и са най-отгоре? Незнам дали е възможно, но не е ли по-уместно да има отделна секция, в която да се намират темите, чакащи решение, а след като получат такова, да се заключват и да се местят при решените?


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: gamehack в Sep 01, 2004, 20:53
И двата варианта стават... примерно на моя вариант може да има някакъв тайм-ау, когато седят примерно заедно с другите и после да отиват при друга секзия, в която не са решени ;)

Поздрави

П.С. Някой от админите няма ли да даде мнение?


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: в Sep 01, 2004, 21:03
Цитат (gamehack @ Сеп. 01 2004,20:57)
Така... напълно съм съгласен с теб и даже мога да предложа едно елегантно решение:
Всяка тема ще има един атрибут, който ще индикира дали проблема е решен или не. В индекса на показването на текущите теми, тези които не са решени, винаги седят първи, най-отгоре с някаква иконка или цвят индикирайки състоянието...ако има желаещи мога да помогна за модифицирането на форума, за да се добави тази функционалност(не знам как стоят нещата със сорс кода на форума, дали може да се променя etc)...

Поздрави,
gamehack

ами може да се направи , ако човека създал темата може да редактира заглавието ;)

това съм го мяркал по-няколко форума ...

пример Форумите на Gentoo(forums.gentoo.org)

thread

след решение на проблема става

thread (SOLVED)

;)


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Andronoff в Sep 01, 2004, 21:19
Ами да, това е интелигентно решение, от екипа на Gentoo добре са го измислили.. А дали това ще стане и тук, админска работа :)

ПП. Няма ли да е добре да се заключва темата след като се реши, а това заключване да може да го прави и човека, чиято е темата?


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: ntenev в Sep 01, 2004, 23:53
Варианти много ... но има един момент който пропускате и това е първопричината. Добре е, че забелязвате колко често вместо директен отговор се дава линк ... или отговор от типа на "ползвай търсачката", но обърнали ли сте внимание на самите въпроси които са получили такъв отговор ?

"Не ми работи мрежата ! Пиша ИП-то и другите  глупости и не тръгва ! Защо ?"
"Как да си оправя видеорежима ?"
"Става нещо ама незнам какво. ПОМОЩ !"
и любимото ми:
"Коя дистрибуция да ..."

Е ? Как се отговаря на такива въпроси ? И какво точно се очаква от хората в този форум ? Все пак ключовата дума е форум (място за обсъждане) а не безплатна, безотказна и светкавична помощ нали ? Има секция "Въпроси и отговори", има статии, има и този форум ... каква ще е ползата тези неща да се пазят като архив след като никой няма да го ползва ? Интересно ми е администраторите дали могат да направят някаква извадка за повтарящи се теми ? И ако могат какво ще излезе като резултат ?

Така че не сърдете (не точно вие а по принцип) на хората които не ви казват (за пореден път) какви точно команди да напишете ... досадно е да повтаряш едно и също ... досадно е и да виждаш една и съща тема във Х-тата й вариация. Щом някой е насочен към търсачката (или директен линк) значи има защо. Щом линка който е даден е за това "Как да задаваме интелигентно въпроси" значи има защо. Хората които са получили такъв отговор би трябвало да се замислят над този въпрос "защо ?", а не да бързат да се цупят ... поне според мен.

Поздрави !


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: residentx в Sep 02, 2004, 01:15
Макар и рядко да пиша във форума, аз го следя всекидневно и ми прави лошо впечатление, че на доста въпроси се посочва търсачката. Вярно, е че голяма част от тях са тъпи или са били задавани многократно, но също е вярно че всеки проблем си има индивидуално решение. Тъпите въпроси са отегчителни, а тъпите отговори са дразнещи! За мен "А провери ли в търсачката" спада към тях. Не е ли по-добре да не се отговаря изобщо на елементарен въпрос?  Така този който пита ще разбере, че някъде бърка и ще опита с по умен въпрос или направо ще си реши проблема сам.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: mironcho в Sep 02, 2004, 01:41
... а когато не се дават отговори на елементарните въпроси, се започва - "Защо никой не отговаря, не ми харесва".
Подкрепям мнението на ntenev. За съжаление, никога не може да се угоди на всички. Имахме, а и още име, идея да се прерoвят форумите от началото насам и да се извадят и индексират въпросите и решениеята. Както се досещате, това е много и тежка работа, така че доброволци да помагат са добре дошли.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: ntenev в Sep 02, 2004, 01:44
Цитат

... но също е вярно че всеки проблем си има индивидуално решение ...

Прав си, но това е форум, а не support-side-site. Има разлика нали ?

Цитат

"А провери ли в търсачката"

А провери ли наистина ? Повечето пъти когато се дава такъв отговор, това е знак, че по твоя въпрос вече е работено (не рядко - намерено решение). И освен всичко това някой очаква някой друг специално да му синтезира информация за неговия личен проблем ... е това не е ли наглост ? (между другото - ако си платиш за някоя дистрибуция (която го предлага като опция) ще получиш 1,2,Х години БЕЗОТКАЗЕН support)

Цитат

Не е ли по-добре да не се отговаря изобщо на елементарен въпрос?

А не е ли по-добре на питащия да му се покаже правилната посока за търсене на решение, за да не зададе отново елементарен въпрос ?

Поздрави !


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: residentx в Sep 02, 2004, 06:10
Мисля, че тази тема ако се погледне под малко по-различен ъгъл би звучала така: 'Ролята на Линукс обществото"

Сценарий 1:

Човек който се занимавал само с  Windows , но е чувал за Линукс от много места и му става интересно :) Взима някакъв Линукс  и го инсталира или такъв който не инсталира и среща много проблеми в началото, което е нормално. Някои от тях решава сам, но други не може и какво прави - задава въпрос тук. Нормално е след като няма никакъв опит или много-малък въпросите му да звучат малоумно! Тогава на помощ се включва някой от напредналите и му посочва търсачката. Първият си мисли, че явно е много тъп щом му посочват търсачката и на следващите въпоси. Тогава неговия ентусиазъм е убит и смачкан. Ако е достатъчно запален ще потърси тук там и вероятно ще намери нещо по темата, която го вълнува, но също е възможно и да не намери нищо от търсачката (все пак е Winuser) или дори и да намери нещо пак да не може да се справи. След много мъки се връща при М$

Сценарий  2:

Човек който винаги се е занимавал с компютри и е минал през всякакви ОС. Вероятно е започнал от малък (Правец 8 - БЕЙСИК/ДОС), после 16 битов ДОС, после Windows... от няколко години работи като администратор към някой провайдър и е навътре, много навътре. За него Линукс е  всичко! И винаги когато има време следи този сайт :) , където обменя идеи със останалите. Но едно нещо го изкарва извън нерви - тъпите въпроси на тези ламери! Направо го подлудяват всеки път едни и същи изтъркани до краен предел въпроси! Как е възможно да не може този никадърник да се сети, че има тъсачка и като напишеш нещо в нея тя ще ти върне тонове полезна информация. И защо подяволите трябва този глупак да получи отговора наготово без ни най малко да се потруди !! Яд го е защото той сам е научил всичко с много четене, разбира се.

И двата сценария са верни. Но: Искаме Линукс  да има повече софтуер, да има Photoshop, всеки софтуер за Win да го има и за Линкус.. или не съвсем. Искаме Линукс да стане по-разпространен и все повече хора да го ползват.. или не съвсем. Тоест това което направи Линукс обществото - това ще БЪДЕ. Или ще помогне на начинаещия или ще го изгони. Или ще направи Линукс масов ( с всички произтичащи от това последствия) или Линукс ше си остане хакерската ОС. Коя е истината.....


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Hapkoc в Sep 02, 2004, 10:48
По принцип съм съгласен със всички изказани мнения. И residentx е прав, че отговори от типа "търсачката" отблъскват голяма част от начинаещите потребители на линукс. И ntenev и mironcho са прави, че е адски досадно да отговаряш за хиляден път на едни и същи елементарни или зле зададени въпроси.
Това, което ми идва на акъла е следното - понеже по мои наблюдения много малка част от въпросите се задават от нерегистрирани потребители, може да се направи при регистрация и преди да се постне първото съобщение във форума да излиза една страничка, където не много подробно (иначе никой няма да го прочете), но ясно е обяснено как е препоръчително да се задават въпроси.

Това ми дойде просто като идея, мисля че не е много сложно да се направи, но нека който е по-наясно от мене да се изкаже :)

Поздрави на всички


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: ntenev в Sep 02, 2004, 11:47
Добре бе човек ... как може същия този Win потребител във фрее сайтовете да ползва търсачката за да си сваля файлове а тук не може да използва същата система за търсене на информация ? Може би ако на бутоне не пишеше ТЪРСИ а "google free search" повече щяха да му обръщат внимание, колкото и да е не логично.

Мисля че основния проблем произлиза от това че начина на мислене на Win потребителя е доста по-различно от това на Linux (включително Unix, BSD и т.н.) потребителите. Зачитали ли сте се из HELP-a на Microsoft ? Там проблемите се решават горе-долу на следната схема:
Отвори А->Б->В натисни бутон Г и въведи стойност Д. Готово !

Ама защо ? Ама как ? А ако стойността е друга ? Никой нищо не казва, ако смееш експериментирай - и да прецакаш нещо ще преинсталираш най-много.

За сравнение в Linux за същия въпрос ще получиш отговор от типа на:
Разгледай конфигурационните файлове А,Б и В и по-специално стойностите за Г,Д и Е. Това са нещата които са пряко свързани с твоя проблем. Тези стойности могат да са в обхвата между Ж и З, но ти трябва да прецениш кое е най-добро за теб. За повече помощ можеш да погледнеш документацията на И, Й и К.


Може би за обикновенния (разбирайте не ИТ специалиста) потребител първия вариант е достатъчен, може би той не иска и да знае повече - това е нормално и разбираемо, но тогава не този форум е мястото за задаване на въпроса. Не че гоня хора от тук (нямам желание за това, още по-малко - възможност) но просто тематиката е друга. Не напразно посочих примера с платените дистрибуции. Там една от причините да ти искат пари за иначе безплатен (като резултат от свободен) софтуер е именно тази - не плащаш самия софтуер, а плащаш за това във всеки един момент да имаш някой насреща, който да е ДЛЪЖЕН (заради това че си си платил) да ти даде отговор. Това че един софтуер е свободен, не означава че хората които го поддържат (технически или морално) са извънземни които се хранят само със информация нали ? Това че аз съм дал отговор на твоя въпрос означава че искам да се опитам да ти помогна, а не че съм поел задължението да го оправя на всяка цена.
Разрешаване на проблем в Linux обиновенно означава буквално "изкъртването" му да последния бит така че не само да го премахнеш сега а и да унищожиш всички потенциални причини за новото му възникване. Или казано малко по-образно:
Имам проблем. Захващам се с него, живея с него, мисля с него, спя с него, ям с него, женя се за него  - рано или късно го решавам, това означава развод - от тук натам аз само чувам как някой, някъде е имал същия проблем.
Това всъщност е тънката граница между борбата с проблемите в двете операционни системи. При едната те по-скоро се заобикалят със строго определена поредица от действия, при другата - просто се премахват в пълния смисъл на думата.

А за предложението на Hapkoc - звучи добре, даже много добре ... обаче има един малък проблем със навиците. Win потребителя по-скоро е свикнал да дава next->next->next и дори тази информация да му излиза при регистриране каква е вероятността той да я прочете преди да натисне бутона ОК (или както там се казва)

Поне според мен проблема произлиза по-скоро от начина на мислене/работа и трудно само със написани статии/хелпове/банери/билборди можеш да откажеш човек от вреден навик.

Поздрави !

P.S. След като прочетох коментара на kolio_kolev - аз просто пропуснах да добавя тази възможност (за платената поддръжка от други фирми) към абзаца за платените дистрибуции, но не го подценявам. В този смисъл - 100% подкрепям неговото мнение !


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: kolio_kolev в Sep 02, 2004, 11:55
Здравейте,

като човек, който много често отговаря на въпроси на начинаещи и не толкова Linux потребители на този форум и на още куп други места, ще Ви кажа моята лична позиция:

1. Всеки потребител на ИТ технологии трябва да се научи да чете ръководството на потребителят! Това особено се отнася за начинаещият Linux потребител. Културата на Linux обществото е да си "РЕШИШ ПРОБЛЕМА САМ С МАЛКО НАСОЧВАЩА ЧУЖДА ПОМОЩ" или "ДА СИ ПЛАТИШ ЗА ПОДДРЪЖКАТА". Друг път няма. Ако не искаш да четеш - ПЛАЩАЙ!

2. Много се дразня наистина , ако някой пита без първо поне мъничко да демонстрира, че се е потрудил! За това са търсачките! Уважавайте труда на тези, дето са жертвали скъпо платеното си време, за да помогнат на някого да си реши проблема.

3. Като , човек, който от много години се занимава професионално с поддръжка на ОС системи , особено Linux , много се ядосвам на изказване от рода "ако искате да минем на Linux, БЕЗПЛАТНО и ВЕДНАГА ни решете проблема!". Това, което правя безплатно и по убеждение,  го правя, когато АЗ ИСКАМ и никакви „потребителчета“ няма да се подиграват на труда ми! Имам семейство, три деца и затова труда ми не е безплатен. Особено се дразня на някой новоизлюпен администратор, на когото плащат заплата за да решава проблеми, който иска вместо него да свърша БЕЗПЛАТНО и БЕЗ ДА СЕ ПОТРУДИ работата, за която си получава заплатата! Това няма да стане! Имам си фирма за поддръжка – да ми се обади в офиса, да си плати и ще му разрешим проблемът! Така че, на (според мене) „комерсиални въпроси“ не отговарям. Ако някой се опитва да ме убеждава, че той само питал от любопитство и за да се учи – ЗНАНИЕТО СТРУВА МНОГО ПАРИ! Или чети , man, help, HOW-TO и пр. или си плащай! С моето знание после ще изкарваш пари на работното си място, а аз няма нищо да съм получил!


Ако някой каже, че изказването ми е твърде комерсиално , ще му отговоря - ДА, така е. Linux не е безплатен и за да стане напрактика като че ли такъв, накой е направил нещо/плаща за това - с пари, идеи, време, умения и пр. Уважавайте тези хора/фирми/организации и техният труд!



Кольо Колев


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: sebastianz55 в Sep 02, 2004, 11:56
А за тази тематика колко е обсъждана...за нея питайте търсачката и се поучете търсачката.
Това не е място, където хората ви отговарят на готово, защото са задължени!
Вие сами се отблъквате като виждате, че няма нищо на готово и трябва се прочете и започвате да обвинявате другите, че ви мързи да се учите. Ами сори, не мога да го прочета вместо вас, а да искате да си снеса знанията, за да ги използвате наготово при това без да сте положили грам усилия е нахалство.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: в Sep 02, 2004, 12:40
аз още съм навид да преравям базата данни... скоро почвам даскало и ще имам МНОГО свободно време :)
ако трябва даже ще напиша на ПХП една форма за АДД на нови неща и четене на старите... нещо като Ф<А>Я> дето говорехме... вариянти много и идеята за реализация на една дейност и после на друга не ми харесва много щото докато себастиан прави тениските аз мога да ръчкам базата данни... а имаше и други желаещи да се заровят с базата данни... и до сега щеше да има доста голям обем сортирана информация... все пак първоначално интерфейса може да е дървен и после да се преправи все пак СЯЛ таблиците си остават същите... стига преди това да се помисли хубаво :)

поздрави ГигаВолт

П.П. яко грешки има в текста ми - дано го разберете


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Agent_SMITH в Sep 02, 2004, 12:47
Здравейте:

Струва ми се диалога прераства ненужно в спор. Моето виждане е, че има грешно разбиране за това "какво е търсачката". Защото когато тук се говори за търсачка се говори за индекс/съдържание на форум пълен с решения на всякакви въпроси, а не интернет търсачка ;)

Ако направим паралел може спокойно да кажем, че в нашия случай "ползвай търсачката" е като да кажеш на някой "виж в съдържанието на ТАЗИ книга" или "отвори на страница Х", а не - "бегай в библиотеката - там книги бол, се ще намериш нещо".

Важно е да се направи това разграничение. Посочваме къде и какво да се търси. В 75% от случаите повтарящите се проблеми имат идентични решения, макар че са с различно формулирани въпроси.

Тъй като това е свободен форум, а не платен съпорт е въпрос на желание. Лично за себе си съм изработил някакви критерии. Например:
- ако темата е на кирилица (6lokavicata priemam SAMO kogato e po vupros "kak da si nastroq kirilicata")
- ако въпроса е формулиран добре - според възможностите на потребителя
винаги отделям тази допълнителна минута АЗ да пусна търсачката и да дам линк.
Когато се сблъскам с поведение различно от горното давам само един линк - "Как да задаваме интелигентно въпроси..."

Ако някой си мисли, че може да влезне в свободен форум и с изречения от рода на "Аре ве, никой ли не знае кво стана ебаси" или "sledva6tiq put izob6to ne pishi ako ne razbira6 kvo sum pital i 4eti fnimatelno vuprosa predi da pi6e6" направо е сбъркал.

Свободен форум на свободни хора. Самата философия на линукс е да даде максимална свобода на избора, да възпроизведе идеалната общност, където всеки помага на другия, споделя, учи се... И именно тук бъркат много хора като прекрачват тънката граница между свобода и слободия. Вероятно мислят, че с арогантно грубо и неуважително поведение ще постигнат нещо. За да разведрим малко темата ще кажа:
Уважението трябва да е взаимно. Не стреляйте по новобранците, всички знаем колко е трудно. ;) Игнорирайте наглите, грубите, невъзпитаните. Толерирайте любознателните.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: july в Sep 02, 2004, 12:59
наистина е дразнещо в някой отговор да пише само "търсачка", според ще е по-добре въобще да не се отговаря в такъв случай...

според мен има 2 начина, човек да почне да пише във форума (да задава въпроси).

щастлив е открил форума и решава да пише (пита нещо), от бързане и радост не се е сетил, да потърси, не е видял че има търсачка, опитал се е да browsne из темите с надежда да намери това което търси, има лош опит с търсачки, (пр. кирилица, технически грешки при писане, т.е. неоткираване на съществуваща информация, която дефакто търси...)

орктил е форума, чете и се опитва да 'влезе в час', вижда как се пита, и как се отговаря, предполага се че няма да тормози с въпроси гуру-тата (ако въобще е възможно това :) ).

според мен добре работещо решение би било, ако някой иска да отговори с ползвай търсачката да не го прави. по-скоро някой минал по-скоро по пътя на задаващия въпрос, ще му отговори или даде насоки и ще му посочи източник за повече информация (тука търсачката има роля :) )

според мен би било работещо, да има заключена, закована тема, в която да има само връзки към ценни теми..

вар.1 във всеки подфорум, линк към интересни принадлежащи теми (с описание --human-readeble )

вар.2 един нов форум, със заглавие HELP, в който да има линкове с имена "потърси във форума за ........"
и най отдолу да има "потърси за друго"

иначе дълбоко подкрепям решените проблеми да се отбелязват от човека койот е инициирал дискусията, било като промяна в заглавието, било като пост към темата.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: BOT_ev в Sep 02, 2004, 13:25
Добре нека и аз се включа. Относно така наречения "проблем с търсачката" мога да кажа само, че отговори от такъв тип не се срещат само в linux-bg.org, има ги във форумите  на FEN и на Data.bg. Лично аз съм ги срещал и в западни форуми. Значи трябва да се замислим над този въпрос. Наистина не можеш да очакваш от човек който за пръв път се сблъсква с Linux да задава съвсем адекватни въпроси, аз самия съм задавал прословутия въпрос: "Коя дистрибуция да избера ?" Но пък от друга страна е нужно и усилие от страна на "новобранеца". Пак ще дам себе си за пример: преди да реша да си инсталирам Линукс на харда близо 6 месеца четох като луд и ръчках по Кнопикса. Това наистина не ме предпази съвсем от ламерски въпроси, но поне знаех за какво питам. Както и да е мисля, че до тук всички ние казахме по няколко истини, съгласен сам с по-голямата част от мненията. Пак по темата вчера докато проверявах форума на FEN за Линукс видях  това. Идеята за закотвена подобна тема и в linux-bg.org ми изглежда оправдана. Мисля че тук в доста по-голяма степен подобна тема  би се развивала постоянно !!!


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: alabal в Sep 02, 2004, 20:25
Нека да погледнем и чуждия опит. Ето това видях, когато за първи път посетих форумите на Gentoo - http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=525
 (не се отваря като страница, каквато е добрата идея на Наркос, но стои най-отгоре на форумите - http://forums.gentoo.org/viewfor....286403)

Написано е много добре и показва колко са сходни проблемите. Няма проблем да го преведа, но все пак не съм наясно дали може да бъде използван директно. Мисля, че труда на Mr/Mrs Kyle Manna да напише толкова ясно, точно и разбираемо howto ask заслужава уважение и преди да се използва трябва да се изясни какви са условията за превод/използване.


Guidelines

I'm sure that many people have noticed the explosion of the Gentoo userbase, which has led to the explosion of these forums and other forms of support. In an effort to keep forums relatively organized, I have setup several guidelines:


   1. Use common sense - Just because it isn't explicitly stated as one of the rules below doesn't mean it's OK. Use common sense and good Netiquette when posting, replying and browsing these forums. This includes the following:
          * No posts for the sole purpose of increasing your postcount.
          * No posting of SPAM to the forum.
          * No personal messaging SPAM to people.
            SPAM includes unsolicited messaging. If it takes you hours to send hundreds of Personal Messages, it is still SPAM.

   2. Check that your question isn't answered anywhere else - Gentoo Linux is very well documented at gentoo.org, but most users seem to overlook the obvious. I have started a collection of helpful links to assist everyone. Check it out @ http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=556

   3. Search before posting - Please try to use the search feature on the website prior to starting a new topic regarding a problem you are experiencing. Chances are, due to the rapid growth of the forum, your problem may have been solved already or a problem similar to it. By searching prior to posting, you will help yourself by find a solution sooner, and keep the newer problems in focus.

   4. Include logs and tell us commands executed - Nobody can help you if they don't know what's wrong, or what you did to get the error you recieved. Providing this information will greatly aid others in assisting you, and will allow us to diagnose your problem easier and sooner.

   5. Choose a good subject - Do not make your subject say just "Help gentoo newbie," nobody wants to hear this. Describe your problem briefly in your subject, then you can describe your problem in greater depth in the body of your article. Repeat the subject in the body if it will make things clearer. Avoid "subject says all" etc. A better subject might have been "X Windows crashes whenever I run program foo."

   6. Use BBCodes if you feel you can - BBCodes help to make articles more readable. For more information visit: http://forums.gentoo.org/faq.php?mode=bbcode

   7. Thank those who help you - If you post a problem and someone helps you, simply replying with a thank you message or an acknowledgement that their suggestions worked are very much appreciated.

   8. No bashing - If someone is posting about a problem they are experiencing, don't simply tell them they are using the wrong program and recommend they try your recommendation. Instead, provide facts or opinions supporting your recommendation, provide positive feedback, and please keep the criticism low.

   9. Keep on topic - If you are replying about something to do with iptables for example, and someone mentions a configuration tool that runs in KDE, don't start talking about KDE, stick to the topic. Go start a new topic and post a link to the old one if there is relevant information there.

  10. No personal attacks - These forums are not a place for you to take cheap shots at somebody because he/she did something. Do that some place else (or better yet, get over it). You have been warned. Hopefully, this won't be much of a problem here.

  11. Illegal activites - Please do not discuss illegal activities, such as cracking software, breaking into web sites, etc. on these forums. While such activities might not be illegal in all countries, this server is hosted in the US and, as such, must abide by US laws. By allowing discussions about illegal activities to take place on these forums, we may expose the Gentoo project to unnecessary legal liability. Therefore, any posts that advocate activities that are illegal under US laws may be deleted without notice.

  12. Cross posting - Please do not post the same question to multiple forums. Cross posting clutters up the forums and makes things like searching harder for other users. If you feel your question could fit in multiple forums, please pick the best one and post there. If you would like your topic moved, message a Global Moderator.

  13. Ask Questions The Smart Way - If you are new to the internet, forums or the world of Linux, or if you just aren't sure what kinds of questions are okay to ask and how they should be phrased, then please read "How To Ask Questions The Smart Way" and "How to Report Bugs Effectively". It covers many of the same points as covered in this guide, but goes into far more detail and offers detailed explanations and suggestions.

  14. Keep image sizes within reason - If you use an avatar or include an image in your signatures, please observe the following guidelines:
          * Avatars should be no larger than 80x80 pixels.
          * Avatars and images within signatures should be no larger than 14k combined.
          * Images within signatues should have a height of 80 pixels or less and a reasonable width.
          * We reserve the right to remove images with offensive, annoying or otherwise problematic content.

  15. Job postings - Read the FAQ too: FO5: Guidelines for posting Job announcements. Job vacancies that use Gentoo Linux only. No resumes or CVs allowed. Note: Gentoo Linux is not affiliated with these job postings in any way.

You should periodically check this topic for updates.

Thank you.
__
- Kyle Manna

Please, please SEARCH before posting.

There are three kinds of people in the world: those who can count, and those who can't.


P.S.: Братко, firebird, редактирам тук , за да не задръствам повече темата - явно сме се позасекли. Не се пали толкова, не само едно магаре е мъжко. Това е спор и е логично първоначалната идея леко да се промени.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Andronoff в Sep 02, 2004, 20:30
Съгласен съм с всички "за" и "против" , всеки е изтъкнал някакви причини, които наистина имат смисъл, но до никакво решение не стигаме, само дъвчем въпроса с търсачката и "интелигенцията" и пишем километрични отговори, което е хубаво от една страна - изясняваме нещата, но от друга страна пък незнаем дали в крайна сметка ще се реши този проблем и по-важното - как ще се реши? Хубаво ще бъде администраторите да кажат дали имат възможността да модифицират форума по някакъв начин, който се надявам да се уточни в тази дискусия. Хубаво ще бъде също да използваме "тактиката" на Себастиян - ръчната анкета. Нека дадем някакви предложения, били те за запазване или за модифициране на сегашния форум, пък администрацията ще реши какво да прави, ако изобщо има възможността да го направи (все пак никой нищо не е казал по въпроса с кода на този форум)

ntenev, споменаваш, че платените дистрота имат съпорт, което погледнато от друг ъгъл звучи като "да направим форума платен" Аз нищо против нямам, бих дал някакви пари, дори и само за да чета, на мен всяка информация ми е полезна. Незнам дали ще има други, които биха се съгласили, но за мен това е добра идея, само дето незнам които трябва да отговарят на "ламерските" въпроси интелигентно! (без да се засягате)

residentx, много ми допадат отговорите ти, дори бих допълнил, че има и 3-ти сценарий: човек, който досега се е занимавал с уиндоус, чул за линукс и решил да пробва, сблъскал се с проблем и бил насочен към този форум, задал въпроса си "ламерски", а в отговора му посочили 2-та линка, водещи съответно към "интелигенцията" и търсачката, но той разбрал грешката си, поправил се, започнал да чете, да експериментира и накрая решил проблема си сам, без помощ от форума, но защото е любознателен и защото вярва, че броя на линукс потребителите ще расте за сметка на уин потребителите, остава с линукс и с този форум (живее с него, спи с него, жени се за него...") Аз съм такъв потребител. Знам, че има още много като мен, защото ако нямаше, тук щяха да се подвизават само "гурутата", понеже останалите спадат към сценарий 1.

Agent_SMITH, ако ПРЕДПОЛОЖИМ, че форума стане платен и ти си ЕДИН от отговарящите, би ли (и съответно как) отговорил на въпрос от сорта "kak mamka mu da si smenq kartinkata na desktopa?", зададен в BSD секцията? И не ми давай отговор от сорта "ако стане платен, аз няма да съм отговарящ" или някакъв подобен, това е просто пример, представи си, че си в точно тази ситуация, това, което искам да знам е какъв ще бъде отговора ти.

kolio_kolev, казваш, че се дразниш, когато видиш, че някой задава въпрос, без преди да се е потрудил да му разбере отговора, казваш, че има хора, които гледат да те прекарат да свършиш тяхната работа, но винаги ще ги има. Тук ставаше дума предимно за начинаещите, явно съм малко или много криворазбран, но нека се уточня: става дума за начинаещите, бързащи да се запознаят с линукс! Колко според теб са потребителите (като изключим BOT_ev) които четат инструкциите и се занимават поне малко с някоя live-dist, преди да зададат въпрос тук, или някъде другаде - аз знам - броят се на пръсти! Както се спомена по-горе уин потребителя е свикнал да натиска "next, next, next", докато получи желания резултат, а ако ли не, в полето "А" въвежда стойноста "Б", както е казано в ръководството, докато тук нещата са по-комплексирани..

sebastianz55, нахалство е, вярно, но не мислиш ли, че е по-добре да дадеш отговор от сорта "Погледни <линк към отговора, даден от търсачката>, а следващия път, ползвай <линк към търсачката>, ще намериш това, което ти е нужно :)" , отколкото грубото според мен "<линк към търсачката> <br> <линк към интелигенцията>" Потребителя задал въпроса няма търпение да се пребори с проблема си и седи, чакайки някой да му отговори, натиска рефреша през няколко минути и когато види, че най-накрая има отговор, радостен, натиска върху линка, който го праща за зелен хайвер! Според мен, дори да дадеш само линка към търсачката, сложи поне една усмивка накрая, за да се знае, че не се караш..

ПС Не искам отново да бъда криворазбран, затова ще поясня, че НЯМАМ нищо против никого!


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: в Sep 02, 2004, 20:46
Цитат (firebird @ Сеп. 02 2004,21:30)
Agent_SMITH, ако ПРЕДПОЛОЖИМ, че форума стане платен и ти си ЕДИН от отговарящите, би ли (и съответно как) отговорил на въпрос от сорта "kak mamka mu da si smenq kartinkata na desktopa?", зададен в BSD секцията? И не ми давай отговор от сорта "ако стане платен, аз няма да съм отговарящ" или някакъв подобен, това е просто пример, представи си, че си в точно тази ситуация, това, което искам да знам е какъв ще бъде отговора ти.

Последния човек, който може да ме тества, като ме пуска в хипотетични ситуации... ;) Нищо лично.

Съмнявам се, че форума е бил създаден с мисълта да бъде някога платен. Но тъй като съм единствено модератор и редовен посетител отказвам да коментирам неща, които единствено създателите на форума могат да обсъждат.

Брат Алабал е дал линк като слънце! Това, което мога да кажа е, че се работи по правила за форума. Генту са списали нещата много много добре (не е оценка, а уважение) и със сигурност ще почерпя опит от там и с тяхно съгласие ще ползвам части от правилата в една следваща редакция на нашите правила ;)


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Andronoff в Sep 02, 2004, 20:46
Ето едно предложение от мен:
Нов потребител натиска "Нова тема", показва му се кратък, но точен текст, съдържаш горе долу това: "Моля дайте максимално точно описание на проблема си, за предпочитане на кирилица, или ползвайте  търсачката низа да проверите дали този въпрос не е задаван и преди, благодаря ви за вниманието", а отдолу бутонче "Прочетох и ще се постарая", което води към формата за нова тема.

Под "нов" потребител разбирам такъв, който току-що се е регистрирал или има няколко отговора (предполагам, че потребители с над 5-10 отговора са добре запознати с търсачката и "интелигенцията")

Дългите текстове едва ли биха били прочетени от много хора, затова си мисля, че колкото по-кратко и ясно е обяснено какво да се направи, толкоз повече ще бъде спазено... Това е моето предложение, приемам критики :)


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: в Sep 02, 2004, 20:49
Цитат (firebird @ Сеп. 02 2004,21:30)
sebastianz55, нахалство е, вярно, но не мислиш ли, че е по-добре да дадеш отговор от сорта "Погледни <линк към отговора, даден от търсачката>, а следващия път, ползвай <линк към търсачката>, ще намериш това, което ти е нужно :)" , отколкото грубото според мен "<линк към търсачката> <br> <линк към интелигенцията>"

В първия си пост по темата казах горе-долу същото: приемам, че сме единомишленици по този въпрос ;)


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Andronoff в Sep 02, 2004, 20:56
Мое недоглеждане, извинявам се, просто отговорите станаха прекалено обемисти :)


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: mironcho в Sep 02, 2004, 21:50
Така...
Май доста се поотплеснахте и подминахте това което бях писал по-горе. Накратко какво мисля - трябва да бъдат създадени правила за форумите и да бъдат забодени навсякъде в тема най-отгоре. За възможността да може при публикуване на нова тема да се изписва някакво "пожелателно послание" (както предложи firebird), ще погледна дали до колко е възможно да се направи (дори направо давайте предложения за точния текст който да е там). НО (винаги има едно голямо но ;)), предполагам знаете че това няма да подобри много ситуацията породила този диалог. Винаги ще има хора които ше подминават записаното без да се замислят грам.

Мисля си че ако се събере и индексира цялата (или поне голяма част) информация и решения на проблеми трупани през годините, ще е много по-добре. Например, идва поредния човек и пита поредния повтарящ се въпрос който вече е индексиран - вместо директно да му бъде посочена търсачката, ще му се даде линк към индексираната по този въпрос информация. И това е само малка от възможните ползи от едно такова събиране на инфото...

А това че форума можело да стане платен... хмм, ами това е смешно. През последните години нашия екип постоянно подобрява и развива сайта, организира събития и т.н. с една единствена цел - популяризирането на Linux в българия. И това се прави абсолютно доброволно и безплатно (не взимаме заплати или хонорари за сайта, дори наградите които предлагаме обикновенно идват от нашия джоб). И ще продължаваме да правим това - за вас.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Andronoff в Sep 02, 2004, 22:21
"Моля дайте максимално точно описание на проблема си, за предпочитане на кирилица, или ползвайте  търсачката низа да проверите дали този въпрос не е задаван и преди, благодаря ви за вниманието" всъщност не звучи зле, дори имам още нещо да добавя, нещо, което се надявам да доведе до прочитането на този текст - да бъде написано в малко прозорче, което да се скрол-ва, а най-отдолу да се намира линка, който да не бъде бутонче, а просто думичка..

 Когато имам повече свободно време (събота и неделя по принцип) ще се заема с индексирането и бих искал да знам, ако още някой смята да го направи, за да си разпределим задачите.. Искам да помогна на форума, единственото от което имам нужда е време!


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: dafo в Sep 02, 2004, 22:21
А как може да сме сигурни, че питащият е намерил решение, може от мързел не е писал как става или от гордост и т.н.?
Обратната връзка е добро нещо и отрицателната и положителната.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Andronoff в Sep 02, 2004, 22:32
Ами ако не е намерил решение е в негов интерес да не го мързи, а ако е намерил и не е казал... Може би това трябва да се включи в новите правила на форума, които се очакват, а потребителите ще се научат да добавят (SOLVED) към заглавието, което може би ще е трудна, изискваща време задача..


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: ntenev в Sep 02, 2004, 23:13
firebird

Цитат

ntenev, споменаваш, че платените дистрота имат съпорт, което погледнато от друг ъгъл звучи като "да направим форума платен"


дори и не допусках, че някой може да го погледне така. съжалявам ако съм оставил такова впечатление.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Andronoff в Sep 02, 2004, 23:34
Нека сложим точка по този въпрос и да продължим по темата :)


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Филип Бонев в Sep 03, 2004, 12:18
Здравейте,
И аз реших да се включа в темата. Мен примерно по другите форуми ми хареса много, това че като се поства има с голями букви(червени:)), преди да постнеш прочети правилата. Също ще е хубаво, да може да се слагат и някакви теми да си седят най отгоре като по важни, защото някои от типа на настройка на рефреш, драйвери Ati/Nvidia,adsl,nat ги виждаме всеки ден.
Аз имам предложение за един правила примерно(събрани са като идеи от няколко други форума който посещавам):
Цитат
1. Нямате право да побликувате съобщения с неприлични, вулгарни, сексуално ориентирани, заплахи и други които са в разрес със закона
2. Персонални атаки и кавги няма да бъдат толерирани.
3. Не побликуваите, ако нямате добре формулиран проблем или точен отговор на въпрос.
4. Задавайте въпросите си интелигенто, за да получите отговори.
5. Показвайте лични мнения и виждания на даден проблем, но размуно без да се стига до обиди и атаки.
6. Не поствайте една и съща тема по няколко пъти в различни секции. Опитаите се да изберете най подходящата секция.
7. Форума не е комерсиално място и не е разрешено продажба на услуги и продукти, и тяхното рекламиране.
8. Писането на кирилица е препорачително, ако искате да ви се отговори на зададения въпрос.
9. Преди да побликувате тема проверете с тъсачката дали няма вече подобна.
10. Ако сте успяли да си решите проблема побликуваите, решението може да е полезно и за други.
Администраторите и модераторите имат право при не спазване на горните правила да местят, трият, приключват и редактират теми и публикувани отговори.

Доколкото си спомням и правилата на data.bg бяха доста добре формулирани може да ги погледнете. Може да ги видите ей ТУК
Сега малко по темата, аз съм поствал 5-6 теми тук(не съм сигурен) и чесно да си кажа едната нямам даже един отговор, и аз сега се чуда аз ли глупаво съм си задал въпроса или какво, ако е така примерно да бяхте изтрили темата и да пратите един майл или нещо такова.
Иначе тази тема дето сега я бистрим отдавна май имаме желание да я избистрим, защото като си гледах какви теми съм пускал се натъкнах на ТОВА.
Иначе за систематизирането на информацията във форума имам желание да помогна, но май нямам време. И смятам, че някакси, трябва да има по голяма прозрачност в сайта, аз примерно си спомням, че някъде съм виждал едни хубави статии за начинаещи и днес като реших да ги намерия поцъках малко и къде се оказаха Статии->Съветии.
Може би в бъдещите правила трябва да се сложи и по един линк тези места в сайта, защото доколото видях доста полезна информация има там.

Дано с тази тема малко намалиме наводнението във форума.

ПП: Надявам се да съм казал нещо констроктивно и ако е така да се вземе предвид :)


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: JOKe в Sep 03, 2004, 15:34
temata vidiah chak seda samo iskam dak aja che
pone 4-5 pati moq tema e umirala kakto se kazva
i v vaprosi i otgovori pone 10tina pati .
kakto i da e vse pak shte e dobre da se izmisli neshto ot roda na Solved pone spored men e taka a kolkoto do tarsachkata nemoje li dase sloji edno RULE seki da zadava tochni vaprosi a ne gluopsti ot roda IMAM PROBLEM primerno za zahglavie sled postavqne na gore dolo tochno zaglavie i postvane na temata ne e li vazmojno da se napravi slednoto :
mahat se ot zaglavieto vsichki dumi kato distribuciq kolko koi kak zashto pokakyv nachin i etc => izvod ostavat kliuchovite dumi puskat se avtomatichno v tarsachakta i reshenieto se parsva na potrebitelq natisnal add replay t.e. spisak s podobnite temi to prosto shte mu izbode ochite ako ima neshto po negoviq vapros.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Andronoff в Sep 03, 2004, 18:21
Аз все още съм на мнение, че колкото по-кратко и опростено, толкова по-прочетимо.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: grg в Sep 03, 2004, 19:51
Цитат (residentx @ Сеп. 02 2004,02:15)
Макар и рядко да пиша във форума, аз го следя всекидневно и ми прави лошо впечатление, че на доста въпроси се посочва търсачката. Вярно, е че голяма част от тях са тъпи или са били задавани многократно, но също е вярно че всеки проблем си има индивидуално решение. Тъпите въпроси са отегчителни, а тъпите отговори са дразнещи! За мен "А провери ли в търсачката" спада към тях. Не е ли по-добре да не се отговаря изобщо на елементарен въпрос?  Така този който пита ще разбере, че някъде бърка и ще опита с по умен въпрос или направо ще си реши проблема сам.

Елементарен или свръхсложен, щом един въпрос е зададен, значи задалият го не знае отговора, и има нужда от помощ. Съответно всеки отговор, който не му я дава (в разбираем и удобен за него вид) е вид упражнение в задръстеност и мания за величие. Съжалявам, че го казвам "право, куме, та в очи", ама е така. Колко бързо ще престанат да ни смятат за задръстеняци с мания за величие си зависи от нас.

Може би е по-добра идея на елементарните въпроси, обсъждани и преди, да се посочват давани преди отговори (по възможност през търсачката - неин url, но заедно с параметрите за намиране на нужния отговор: цъкваш върху линка в отговора - търсачката ти вади решението на проблема). Хем намекът е достатъчно ясен, хем помощта - достатъчно добра.


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: Andronoff в Sep 05, 2004, 15:19
Прави ли се изобщо нещо по въпроса, или темата "умря"? Забелязах, че Agent_SMITH заключва темите си и добавя "SOLVED" в заглавията им,(браво, Смит :) ) но то е защото може, останалите какво да правим?


Титла: "Мъртвите" теми
Публикувано от: mironcho в Sep 05, 2004, 18:16
Работи се.