Да се стърже с топлийка е много опасно. Също и ползването на вода. Най-добре с технически спирт (това е етанол, на който му добавят други алкохоли за да мирише и изглежда гадно с цел да не го пият като ракия).
Наскоро реставрирах един стар компютър с процесор 386 - от началото на последното десетилетие на миналия век. Беше се разтекла батерията (за втори път - направих грешка преди около 15 години като запоих нова вместо да сложа друга батерия далеч от дънната платка).
Нямах под ръка технически спирт и затова ползвах медицински - 70% етанол, останалото вода (въпреки, че водата може да е проблемна - но там, където чистих лесно се избърсваше със салфетка, така че да няма време водата на нанесе щети).
Иначе за по-забутани места - само с алкохол (технически спирт или чист етанол - без вода).
Ползвах клечка за уши, която топях в спиртния разтвор (70% спирт, 30% вода). Трябваше много търкане за да изтъркам каквото е останало след протичането на акумулатора.
Не ползвайте разтворители за бои и други подобни, защото може да увредят елементите и да разтворят защитния лак на дънната платка!Накрая за да съм сигурен, че няма проводима мръсотия, където не трябва минах с една топлийка между печатните проводници, но много внимателно, така че да не срежа някой печатен проводник без да искам.
В крайна сметка машината заработи без проблем (само дето си беше забравила настройките в БИОС-а заради липсата на захранване).
Имам и стара прахосмукачка "Тайфун", която може да духа (тръбата се вкарва в другия край - от където излиза въздуха). При една и съща мощност на двигателя и диаметър на тръбата въздействието на изходящия въздушен поток е съвсем различно от това на входящия - при "смучеща" прахосмукачка не може да се постигне такъв почистващ ефект като при "духаща".
Допълнително стесних изхода на тръбата за по-силен ефект.
Спирайте вентилаторите, когато ползвате компресор или мощна прахосмукачка праходухачка - високите обороти може да повредят лагерите или да се индуктира напрежение, което да претовари електронните елементи.Почиствал съм компютри, които са се намирали в кухни и места, където се пуши. Получава се една лепкава гнусотия, която мирише на цигарен дим. Обикновено се натрупва там, където вентилатора обдухва съответния радиатор.
По въпроса за кондензаторите: ако ги отпояваш с обикновен поялник има голяма вероятност да повредиш платката. Новите платки са многослойни (няколко изолационни слоя, между които има печатни проводници - не са само от горната и долната стана като на старите компютри от началото на последното десетилетие на миналия век).
Затова запояването върху старите крачета (без да се разпояват) може да намали риска платката да се прецака.
Аз съм успявал да сменя повреден кондензатор от дънна платка с разпояване. Може би съм имал късмет (ползвах обикновен поялник, не с горещ въздух). Ако ползваш правилно поялник с горещ въздух е по-малко вероятно да прецакаш дънната платка.
Внимавайте когато ползвате компресори -
някои компресори може да пръскат масло и да изцапат платката, вместо да я почистят. Освен това силната въздушна струя може да счупи някой елемент (за вентилаторите писах по-горе, но пак ще повторя -
застопорете вентилатора, ако почиствате с компресор или праходухачка).
Контейнерите (тип "дезодорант") със сгъстен въздух всъщност съдържат запалим газ - пропан-бутан. И са скъпи. Може да направите пожар (или да си повредите
устройството за пречистване на въздуха, което работи на принципа на плазмената йонизация или подобен).
Има
антистатични четки (като четките за зъби). Но някои ползват обикновена четка за зъби (не знам доколко е безопасно, но мисля, че няма да има проблем, защото обикновено има защитни диоди на интегралните схеми или поне би трябвало да има).
Гледам по форумите, че много хвалят изопропиловия алкохол - бил евтин и чисти добре.
На теория, ако се ползва проводим разтворител не би трябвало да има проблем със статичното електричество (получаващо се при триене на четката с платката). Измерих съпротивлението на етанол 70% (вода 30%) върху клечка за уши и резултатът е около 1,5 мегаома. Тоест, може и да не е опасно, но може и да е опасно - зависи от материала и дали защитните диоди ги има (и колко могат да понесат).
Ето за тези диоди става въпрос (те са вътре в интегралната схема - върху същия кристал, където са другите елементи):
https://rdist.files.wordpress.com/2010/03/cmosiopin1.pngПроблемът е, че може и да ги няма тези диоди (защото създават паразитен капацитет и това намалява скоростта на работа). Или да са прекалено кекави - да не държат на статични напрежения.