В момента се води война между две цивилизации както го наричате! От едната страна са САЩ и метрополията им ЕС, а от другата страна са Русия и Китай и място за неутрални няма!
…
Съгласен съм, че е възможно САЩ да се разглежда като колония. Но в никакъв случай, че е колония на ЕС. ЕС не е някакво еднородно нещо. Ако САЩ има метрополия, тази метрополия се казва Лондон, а не Брюксел.
Няма сблъсък на две цивилизации и дано никой не доживее до такъв в ерата, когато има ракети, а делението на атомни ядра не е непознато физично явление.
Но пък и няма никаква тенденция да се зароди алтернативна цивилизация в следващите хилядолетия.
Това, което пародиино правят РФ и КНР е да мрънкат до втръсване за мястото си в западната цивилизация, искайки нещо по-добро от това да са на дъното на клозета. Само, че давенето в лайна е действие на самия давещ се. Никой няма да ги носи на ръце, защото едните са много, а другите имат много бомби.
Явно няма да доживея да кажеш някакво конкретно действие, което е свършил тоя смърф в угода на държавата си или да не повярваш народите на територията ѝ.
Между другото, когато има сблъсък на империи (а за цивилизации е същото) в най-изгодна позиция са неутралните. Следващите по ред са съюзниците на победителя. И накрая е самия победител.
Но КНР и РФ не са дори империи. Те са просто нещастни лунатици. Населението. Елита им си е на точното място и си изпълняват правилно задълженията, които са им възложени от господарите им.
…
Дайте да се върнем към бизнес моделите и кой какви са му предимствата и недостатъците и кой от тях би бил по-удачен за малки субекти без големи амбиции .
Поне с тази информация и да сме полезни на Литукс обществото !
Тази тема е безкрайно интересна, но е само теоретична. В този форум ти си единствения бизнесмен. Е и Деант е, но неговия бизнес е такъв, че не му се налага лично да развива софтуер. Каквото дадът Блендер, Про100, Вирей и пауса, това е. Списъка е примерен, защото не знам, какво ползва, а май е казвал, че се избира според ситуацията.
Останалите бизнесмени у нас, които имат някакъв интерес от FLOSS, ходят на ОФ и се срещат, обсъждат, сключват сделки там. За съжаление няма друго място, затова от десетилетие ОФ изпълнява и тази функция.
=*=
Истината, както обикновено е изумително проста. Няма значение, какъв модел на разпространение ще избере произволен предприемач. При всякакъв ще е успешен, стига да са налице поне тези условия:
• той да знае, как да направи, това, което цели;
• да успее да му намери пазар;
• да не му мине черна котка път.
Всеки от моделите сам по себе си може да му даде някакви предимства. Но нито един не му гарантира никакъв успех.
Например тръгването по комерчески път може да му спомогне с това, че запазва своето know-how за себе си. Помага му, че има преднина пред конкуренцията, защото тя трябва да вложи собствени средства и усилия да го настигне. Предразполага за много по-добри продажби, защото евентуално може да се изгради силна мрежа от представители, дилъри, партньори. И т.н.
При малко по-открит модел може да използва например рекламните ефекти на „по-честните“ взаимоотношения с потребителя. Може да спести някакви разходи под формата на това, че няма да му се налага да защитава кода. А и за съхранението и управлението на самия код. Има безброи безплатни услуги. Може да се надява донякъде на по-мотивирани служители, които вярват в „проекта“ и работят повече, отколкото им се плаща.
Горе-долу са тези. Сега в зависимост от конкретиката могат да се появят допълнителни. Могат и да са много повече допълнителните положителни ефекти. Това силно зависи от много различни фактори.
Така на прима виста един неизчерпателен списък може да бъде:
• ако на пазара не съществува нещото, което предлагаш, а има достатъчно потенциални потребители, то си го вкарваш, ако пуснеш нещото безплатно, да не говорим открито;
• ако продукта ти е западащ и с неизбежна смърт, то е добра идея да го раздаваш безплатно или открито. Нищо няма да спечелиш, но може да получиш репутация, която да използваш за другите си начинания;
• ако продукта ти е открит и попълва нещо безкрайно желано от потребителите му (независимо дали са технически грамотни) и те са превишаващи десетки пъти бройката, която би могъл да задоволиш, то можеш да се надяваш на поне частична, безвъздмезна помощ. Тя, колкото и да е малка, е напълно възможно да е в области, в които нямаш експертиза, което обогатява продукта ти по невероятен начин и той става още по-търсен. Това може и да е отрицателен ефект, щото щом така и така не успяваш да поемеш настоящото търсене, то и бъдещето такова ще е изгубено за теб. Може да е положително само, ако имаш финансова и ресурсна готовност да обработиш нарастналото търсене;
• ако имаш проблеми с финансирането на проекта си, то единствения път да го завършиш минава през проприетарния подход, където можеш да се надяваш на най-разнообразни начини да получиш необходимите пари;
• ако имаш силна конкуренция, но конкурентния продукт не е много изпреварващо по-добър от твоя, а финансовите им възможности не са много по-добри, великолепна идея би било да пуснеш твоя безплатно или открито, защото така имаш пълни основания да се надяваш, че ще успееш да ги искараш от пазара, а ти да спасиш собствения си бизнес през другите дейности на компанията си;
• ако рекламният ти бюджет е малко по-малък от на конкуренцията ти и продажбите ти не позволяват да изравниш или превишиш техния, то пак е нелоша идея да пуснеш продукта си безплатно или открито, защото ще можеш да смениш от раз рекламната си стратегия и да тръбиш точно тази промяна в обстоятелствата. Клиентите обикновено откликват на подобни зарибявки и така ще можеш да увеличиш рекламния си бюджет през свежите постъпления на нови клиенти;
• ако пазара, за които работиш е прекалено малък или е прекалено специфичен, то най-идиотската идея е да пуснеш нещото си безплатно или открито. Тогава не само, че няма да имаш успех, ами ще си на пълна загуба. Може дори да фалираш. Докато е платено има вероятност поне да си върнеш разходите. Но на малки пазари се предлагат прости решения, за да няма риск от голяма загуба;
• ако продукта, който изграждаш разчита на дългосрочни клиенти, а не еднократни и случайни продажби, то се прекарваш, ако го пуснеш безплатно и още повече открито, защото така сам ограничаваш възможностите си за влияние върху клиента;
• ако продукта ти е зависим от друг продукт, то и ти си зависим от моделите на печалба, които ти позволява собственика на другия продукт. Ако той ги е лимитирал, то единственото ти спасение минава през проприетарен продукт.
Ох омръзна ми.
п.п. Чак сега забелязах, че съм забравил да напиша за недостатъците, което прави коментара ми недовършен. Но и без това не стана кратък, затова по-добре, че забравих.