Моите са:
1. Предварително говорете с Управителя на отдела на фирмата, от която желаете да купите, дали можете да го върнете или замените, ако откриете неподозиран дефект, който е присъщ на модела или забелязано в последствие неудобство при работа, и в какъв срок(или се споразумейте за такъв). Примери много; ще изброя тия, за които се сещам сега:
- заяждане на клавиши;
- изгорели "пиксели"(св.диоди) по дисплея;
- шумен охладител;
- силно загряващ адаптер;
- силно загряване на батерия, процесор, дъно или хард, които съответно нагряват и корпуса;
- камерата е с ниско качество, неотговарящо на описаната й резолюция;
- хардът се оказва "по-бавен", напр. 4200rpm, при рекламирани 5400;
- оптичното устройство вибрира осезаемо, надрасква дисковете, не записва и чете на максимално обозначената му скорост (тест с различни маркови носители), буферирането при запис варира в големи амплитуди;
2. Дали гаранцията би отпаднала, ако се смени операционната среда. Могат и за това да се заядат.
3. Поискайте да разгледате спецификацията на модела(или проверете в интернет), защото обикновено има съществена разлика с това, което ви представя продавачът.
4. Проверете и попитайте, колко елементова е батерията и нейния капацитет, погледнете лепенката върху нея; оборотите на харда; колко слота за памети има, заети ли са изцяло и колко поставени memory kit-a има; има ли вгр. микрофон; стерео ли са говорителите; качеството на звуко и видео изображението, и камерата(и пикселите й); дали държачите на дисплея не са "паянтови", преценете дали няма опасност да се "разхлопат" след време; честотата на шината и на паметите; двуядрен 32 или 64 битов е процесорът, както честотата и L2 кеша му, "shared" или не, е видеокартата; влезте в bios-a и сравнете данните; дали има наличие на екстри, препоръчителни или задължителни компоненти, като: s-video/vga/dvi/hdmi изход за външен монитор, firewire(IEEE1394), wireless, bluetooth, ExpressCard, pcmcia, mini-card, mini-pci, pc-card, fingerprint четец, docking connector, карточетци, конектори за RJ45 - Ethernet и RJ11 - Modem, DVD-RW, webcam, адаптер за кола, чанта, външна мишка.
5. Освен подпечатаната гаранция, изискайте задължително фактура.
6. Поинтересувайте се, колко е и дали гаранцията за срока е пълна - на всички компоненти или за някои е по-малка(батерия, дисплей, процесор..), също така и за кои държави важи/не важи.
7. Проверете в интернет, дали Продавачът е бил некоректен с някой и дали има недоволни от него, както и за причините. Евентуално и дела към него(;р).
8. Преди закупуване, внимателно огледайте целия корпус, дисплея и клавиатурата за надрасквания, отчупвания, дефекти, дали не е "ползван".
9. Изисквайте машинката да се тества пред/от вас, ако е възможно, и преди плащането.
10. След купуване, първо работете няколко дни без да поставяте батерията, само на външно захранване и ако всичко е наред, след поставянето й, направете 3 цикъла пълно зареждане/пълно разреждане. Различни са мненията на източниците, но аз поне първото зареждане го правя 16 часа.
11. Проверете наличността на допълнителните аксесоари към лаптопа, включително дискове за драйвъри и възстановяващи такива, ръководства и т.н.;
12. Лично мнение: да не купувате лаптопи без операционна система или с инсталиран freedos - може да имате проблеми преди/след инсталирането на подходящата ви ОС, съответно дистрибуцията й, макар че това е преодолимо, чрез т.13.
13. Проверете в net-a, дали някой е имал сериозни проблеми(и отстранени ли са) с драйвъри за модела, а и въобще проблеми, под предпочитаната ви ОС.
добавено:14. Поне за период около един месец, пазете всички опаковки, найлончета ... , заради порочната практика на БГ-фирмите да отказват да върнат или заменят стоката без наличието им
, а и за да могат да "набутат" дефектната стока, отново, на някой по-непретенциозен шаран, който по този начин ще си мисли, че стоката не ползвана, или да му се представи като "мострена".
15. Изисквайте лаптопът да бъде изваден от
неразпечатван кашон, като преди това, проверете визуално и се убедете, дали не била нарушавана цялостта му. В мн. краен случай, купувайте извадена мостра, например, ако е последна бройка ...
16. Ако се поръчва лаптоп по каталог, от който и да е сайт, трябва да се подхожда още по-предпазливо, не само заради разликите между лъскавата, добре обработена снимка и "реалността".
17. Ако се носи на ремонт, може да се представи оригиналната гаранционна карта, но не и да се дава, освен при получаване, за да впишат в нея извършената дейност.
18. При оставяне за ремонт, ако е с чантата, проверете да не забравите нещо в джобовете й, а след него - при получаване на лаптопа, го включете за проверка.
19. Не се подвеждайте по ментета(с неправилни имена) от сорта на Лsus, Hyundлi, Lambourgini, Ferarri ...
Послепис: Сигурно има и "още нещо"?
'>