Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: Radislav_Debian в Jun 03, 2007, 20:29 Значи много ми е неприятно от факта, че графичните среди и повечето приложения за Линукс/БСД са толкова тежки.
Друго което ми беше проблем до скоро беше, че след по-продължителна сесия X-a става доста тромав и т.н. До сега ползвах xfce4, но вече в него виждам една алтернатиеа на Gnome и КДЕ. Тробавоста си я оняснявам със множеството библиотеки който ползват приложенията. В момента съм с BlackBox/FluxBox (който преди съм ги използвал само за remote), за в бъдеще смятам да съм . Screenshot -> BlackBox (предпочитам го пред fluxbox, защото пести около 1MB RAM a мойта е 256 MB) Screenshot -> FluxBox FluxBox е базиран на BlackBox + някой добавки. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: Archangel в Jun 03, 2007, 20:58 едно от първите 10 неща които научих за линукс, е че тя е unix-like OS, което ще значи че попринцип иска повече рам.
XFCE 4 по мое, а и ако не се лъжа и други писаха, че е значително по тежък от преди дори по тежък от Gnome. Аз лично никога не съм имал проблеми с Gnome за рампамет, от скоро и тези с firefox се намаляха ![]() обобщеното ми мнение е че десктоп средите не са тежки (без 3d), но добавките към тях ги правят такива. Ако намалиш ползването на разни eyecandy глезотийки, ще откриеш че не са чак толкова тежки. А иначе съм съгласен че fluxbox/blackbox е изключително лека, да не кажа/напиша най-леката, десктоп среда (не си спомням *wm*-ите ) Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: tonitochev в Jun 04, 2007, 21:20 Еми леки-тежки ,истината е ,че 256 МБ рам си е малко за каквато и да е съвременна операционна система.Особено ако искаш да ти е шарено,удобно и красиво,че и бързо.Разбира се,за любителите само на конзолата тея мегабайти са страшно много,ама едно КДЕ си иска своето.Така че двайстина лева за още 128 МБ рам няма да ти натоварят бюджета,но ще си използваш безгрижно и с голям кеф "тежкото" КДЕ и всичко що е Qt на воля за радост на очите.
П.П. Пък какво да кажат горките усери с Виста,дето 1ГБ рам е нищо и системата им се влачи като каруца с магаре отпред.Еми света върви напред все пак и 256 са си малко от където и да го погледнеш. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: tarator в Jun 04, 2007, 21:36 Window manager-a, който използвам заема 23К RAM. С всичките "плъг-ини" е под 100К. Това че имам 2ГБ RAM не означава, че трябва да използвам дебели програми...
Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: BOT_ev в Jun 04, 2007, 22:25
Но не означава и обратното Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: aaaaaa в Jun 04, 2007, 23:49 Погледни алтернативата - инетересно ми е Виста как ли ще върви на 256Мб рам? Просто за днешно време 256Мб рам си е малко. Линукс поне ти дава право на избор. Ако имаш малко рам може да караш с нещо по - леко. Иначе според мен 512Мб са напълно достатъчни за нормална работа (поне според моя опит). На толва Виста ще върви доста трудно (това са най - минималните изисквания, ако искаш и да правиш нещо, сигурно ще ти трябва повече рам). Ако сравняваш линукс десктоп средите с XP нещата вече изглеждат повече в полза на Windows-а, но XP-то е на доста годинки и когато е излизало 256мб са си били доста рам.
Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: Lord Bad в Jun 05, 2007, 00:02 Да, напълно си прав. Все пак става дума за система от 2001ва година с изисквания 64МБ рам и 300 Мхз процесор. Тъй като мощта на модерните компютри е доста по-сериозна е нормално да се разработва софтуер, който да я ютилизира. Аз си имам Thoroughbred на 2ГХз и 2ГМ рам и съм доста доволен от производителността на днешните графични среди. Повечето ми познати имат и по-добри щайги. Нещо с 256МБ РАМ и 700Мхз процесор за мен лично вече си плаче за подмяна.
Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: aaaaaa в Jun 05, 2007, 00:20 А дори и днес има примери, че десктоп средите за линукс и приложенията използват по - добре хардуера от Windows. На лаптопа ми Celeron M 420, 512Mb ram и Intel GMA 950 без проблеми мога да си ползвам GNOME с Beryl с включени всичките ефекти (разните там кубове, желета, прозрачности и т.н). На този лапоп може и да успея да подкарам Виста, но дали ще мога да се радвам на всички ефекти на Aero?
Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: smelkomar в Jun 05, 2007, 03:47 Защо поне един не спомена, че Виста може да бъде и настроена? Както са настроени дистрибуциите на домашните ви пц-та
![]() Не съм защитник на MS, но ми се налага в момента да ползвам техните ОС с цел тест на съвместимостта на софтуера. И колкото и смешно да звучи, трябва да бъдат настроени и XP, и Vista за работа. Вие също го правите, когато ползвате Gnome/KDE/bb/... Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: tonitochev в Jun 05, 2007, 06:45 То е ясно,че всяка ОС трябва да си я настроиш по себе си.Какво толкова има да се споменава.Колкото до паметта,не разбирам как ще имаш 2 ГБ рам и няма да я ползваш.Тя тъй или иначе ти е налична .Еми като си любител на спартанските десктопи,махни я си си сложи тогава колкото ти е нужно.
С моите 441 МБ рам си ползвам КДЕ с един тон приложения и берил съвсем безгрижно и с кеф.Дюрончето 800МH даже не се задъхва.Пробвах Icewm и за голямо мое учудване програмите (xterm) се зареждаха забележимо по-бавно.Не мога да си обясня това,но просто се отказах от леките десктопи. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: aaaaaa в Jun 05, 2007, 07:20
То е ясно, че може да се настрои. Въпросът е, че както и да я настройваш 512Мб (според производителя) са си минимум, колкото да я подкараш някакси, като при това не ползваш Aero (което иска и прилична видео карта). Линукс също може да се настрои, но много хора си го ползват добре и с по - малко от 512Мб рам. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: TheNightmare в Jun 05, 2007, 09:59 Windows ми се струва че има голям приоритет на най-горното приложение. Така се създава илюзията за доста бърз GUI. При Linux нещата са по-балансирани, но както се забелязва средите са по-тромави. Според мене обаче основната причина за това не е само приоритета а и това да колко средите се възползват от видео картата за сметка на процесора. Надявам се новото KDE4 да премахне този проблем защото при нормална работа видеото като, че ли не се тормози достатъчно, а същевременно то е най-скъпия компонент в мойта конфигурация и искам да се исползват възможностите му и от десктопа, а не само от Quake
Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: dedmin в Jun 05, 2007, 11:44 GUI на Уиндос е вградено в ядрото, докато при Линукс Х е сървър, т.е отделно приложение. Допълнително имаш и Window manager стартиран. Това пък позволява много по-голяма гъвкавост при Линукс. Ръгай памет и нямаш грижи. Пък и при Линукс има тенденция по-новите версии да стартират по-бързо или поне толкова бързо като старите. Разликата в това отношение е драстична спрямо една друга операционна система. Тя дебелее по-бързо и от слон.
Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: angelinoff в Jun 05, 2007, 16:43 Ами аз съм на мнение , че трябва да се нагласи да се
ползва видеокартата . Сигурен съм , че мойто убунту 6.06 не ползва радеона (9250/256мб) , защото на машина с процесор селерон Д 2.8гхц и 1 гб рам ми е муден гнома . Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: Radislav_Debian в Jun 05, 2007, 16:45 Имах предвид, че има прекално много "високи" библиотеки във Linux, като водещи са GTK и Qt.
Хипотетично нека имам две приложения, като всяко едно ползва едната от гореспоменатите и се оказва, че имам библитеки в паметта които правят едно и също. Да не говорим, че повечето линукс приложения ползват и куп други странични библиотеки. Нямам нищо против динамичния подход, но товари. Докато виндовс има едни kernel32.dll и user32.dll (за това обичах да пиша на асемблер за виндовс навремето ![]() Мойте 256MB са ми напълно достатъчни, радко ги пълня (Mem<=60%), а swap-а = 0% (освен ако не съм пуснал Qemu). ![]() Винаги се стремя нещо да е най-най-най (до последния байт). 2-3 MB реално с днешните темпове на развитие на компютрите не са чак такъв проблем но някакси ме гризе съвеста, че КПД-то не е ~1. ![]() М/у другото въпреки, че мразя игрите (=> и губенето на време) ето две мои любими, който не пълнят моите 256MB SD ![]() Flash -> ZombieGrinder 6000 (Кърти! ![]() Flash -> Летящи хамстери (велика музика - Вагнер) Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: leta4 в Jun 05, 2007, 18:21 Radislav_Debian, как го постигаш това Mem<=60% ? И аз съм с 256 SD, Дебиан.Доскоро бях с XFCE, но реших да потърся нещо по леко та се спрях на WindowMaker. Определено му олекна на компа, но памета си е натоварена и е повече от 60%. Гледам да използвам повече конзола, но пак си се мъчи.Не съм много запознат затова ще съм ти благодарен ако споделиш това-онова.
Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: Radislav_Debian в Jun 05, 2007, 20:52 Не съм направил нищо особенно.
Незнам какво имаш предвид. Компиливал съм си ядро без инитрамдиск (initrd), вътре ((не като модул, иначе: "kernel panic ...") съм компилирал IDE драйвъра, и root файловата сисъема - ext2 (на лаптопа не ми трябва журнална), във подменю - процесор (menuconfig ползвам) съм задал междинни варианти (компромис м/у сеървър и десктоп), като малко падна response-a (с десктоп опцията и за най-малкото нещо скача на 100% CPU-то). Плейърите също съм си компилирал за да не ми засичат динамично мултимедийните разширения на процесора. А audacious защото в бинарен вид идва без потдръжка на encodings (cp1251 в слуячая ми трябва). Имам пуснат pure-ftpd (компилиеран без излишните глезотии)- за да ми уплоадват и теглят някакви неща (понеже доста мой приятели са зад рутери и директ кънекшъна е еднопосочен). Спрял всякакви излишни daemons: ssh, exim, portmap, openbsd-inetd, inetd, който не ползвам а и нямам намерение. Ползвам BlackBox. xterm е локализиран на cp1251 (този Unicode не го обичам - цели два байта на знак ![]() И това е, напълно нормално дебиан десктопче. Screenshot П.С. скрииншота е правен със scrot, а за графиките използвам conky. Надявам се, че бях достатъчно изчерпателен, и успех. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: leta4 в Jun 05, 2007, 22:53 Компилиране на ядро ми звучи малко страшно ама и на него ще му дойде ред, само да имам повече време. Вместо да давам 50 лева за 256 SD RAM предпочитам да понауча това онова пък парите ще ги пазя за нов компютър
![]() Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: ilian_BIOS в Jun 05, 2007, 23:56 Да наистина GUI-to на Windows XP върви бая по бързо от колкото GNOME-то на дебиана ми, ма усещащо се по бързо, kakто и самия windows като че ли, и като по време на зареждане на системата pff (мисля си че всичко идва от с извинение лайняния X сървър, но какво да го правим...), както и самото зареждане на програмите, пък говорим за 1 ГБ рам
![]() ![]() Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: gat3way в Jun 06, 2007, 00:15
Нито едното твърдение е 100% вярно, нито другото. При уиндоус, една немалка част си е userspace-ска. При линукс на практика, графичният драйвер си е kernelspace, като при това се offload-ват немалко неща върху хардуера.
Идеята на .so-тата е същата като на .dll-тата, това са shared библиотеки. Надали има дистрибуция със статично "билд-нат" X server и wm. Просто би било нещо заемащо ненужно много дисково пространство (и РАМ). Естествено, тази идея не е перфектна и много често един и същ код стои на няколко места в паметта, но това се случва и при двете операционни системи. Проблемът е по-скоро архитектурен и следва от това, че един процес без специално да се погрижиш за това, не може да адресира паметта на друг такъв. Вероятно може някоя голяма глава да пач-не ядрото така, че shared libs да се зареждат в регион от паметта, достъпен за всички процеси. Това обаче ще доведе до доста по-бавен context switching и не мисля, че е много добра идея (особено например за един натоварен уеб сървър, който форк-ва доста процеси/нишки). Мисля, че нещата са далеч по-сложни от недоглеждане в софтуерния дизайн ![]() Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: tarator в Jun 06, 2007, 00:45 > Просто би било нещо заемащо ненужно много дисково пространство
> (и РАМ). За диска е вярно, за паметта не. > Това обаче ще доведе до доста по-бавен context switching и не > мисля, че е много добра идея Не виждам как това ще направи context-switching-а по-бавен. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: gat3way в Jun 06, 2007, 01:01 За паметта - също.
Ще го направи - нямаше да го направи, ако нямаше paging, но при това положение ще имаш още няколко операции при context switch-a, за да знае откъде да го вземе, дали не се е swapin/swapout-вало по време на изпълнение на другия процес например. Вероятно това може да се реши по някакъв начин, но ако става въпрос за два отделни процеса, не мисля че има начин да се спестят проблемите с paging-a ![]() Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: tarator в Jun 06, 2007, 01:08 Това, че виртуалните адреси в двата процеса са различни не означава, че има две реални копия на библиотеката в паметта.
> Ще го направи - нямаше да го направи, ако нямаше paging Paging-а не променя нищо. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: gat3way в Jun 06, 2007, 01:21
Мисля, че малко надценяваш възможностите на ELF loader-a. Когато се наложи да се ползва функция от някоя динамична библиотека, то кода й се копира във "виртуалната" памет на процеса. Така че реално погледнато е съвсем нормално един и същ код да присъства в паметта. Обратното би било малко странно. От гледна точка на процеса, всичко е виртуална памет, не можеш да правиш CALL @blabla и функцията blabla да не ти е мап-ната във виртуалната памет.
Защо мислиш така? Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: tarator в Jun 06, 2007, 01:31 > Мисля, че малко надценяваш възможностите на ELF loader-a. Когато
> се наложи да се ползва функция от някоя динамична библиотека, то > кода й се копира във "виртуалната" памет на процеса. Погледни кода на ld.so. Динамичните библиотеки се "зареждат в паметта" с mmap(..., MAP_SHARED, ...), което казва на ядрото да използва едни и същи страници, евентуално map-нати на различни адреси в различните приложения. Библиотеките се компилират с -fPIC, което прави кода им да работи независимо къде са map-нати. > Защо мислиш така? Ами защото няма код, който специално да проверява, дали някоя страница е във физическата памет или не. Ако не е в паметта, приложението получава page fault, който се обработва от ядрото, зареждайки съответната страница от backing store-а. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: gat3way в Jun 06, 2007, 11:16
Нема нужда, има по-лесен начин: gat3way:~# ldd /bin/date linux-gate.so.1 => (0xffffe000) librt.so.1 => /lib/tls/librt.so.1 (0xb7f57000) libc.so.6 => /lib/tls/libc.so.6 (0xb7e1f000) libpthread.so.0 => /lib/tls/libpthread.so.0 (0xb7e0c000) /lib/ld-linux.so.2 (0xb7f7a000) gat3way:~# strace /bin/date execve("/bin/date", ["/bin/date"], [/* 35 vars */]) = 0 ... open("/lib/tls/libc.so.6", O_RDONLY) = 3 read(3, "\177ELF\1\1\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\3\0\3\0\1\0\0\0\260O\1"..., 512) = 512 fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0755, st_size=1270928, ...}) = 0 mmap2(NULL, 1276892, PROT_READ|PROT_EXEC, MAP_PRIVATE|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb7e49000 ... open("/lib/tls/libpthread.so.0", O_RDONLY) = 3 read(3, "\177ELF\1\1\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\3\0\3\0\1\0\0\0\340G\0"..., 512) = 512 fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0755, st_size=85770, ...}) = 0 mmap2(NULL, 70104, PROT_READ|PROT_EXEC, MAP_PRIVATE|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb7e36000 ... open("/lib/tls/librt.so.1", O_RDONLY) = 3 read(3, "\177ELF\1\1\1\0\0\0\0\0\0\0\0\0\3\0\3\0\1\0\0\0`\35\0\000"..., 512) = 512 fstat64(3, {st_mode=S_IFREG|0644, st_size=30612, ...}) = 0 mmap2(NULL, 29264, PROT_READ|PROT_EXEC, MAP_PRIVATE|MAP_DENYWRITE, 3, 0) = 0xb7f81000 PRIVATE е при мене, всъщност не знам.. Иначе библиотеките се компилират с -fPIC главно заради големите удобства, които се предоставят по този начин. Примерно, реферирането на някаква променлива, глобална за функцията от библиотеката би било забавна играчка. Съществуването на 2 функции с едно и също име в рамките на библиотеката и на програмата, линк-ната с нея също би довело до доста ядове (примерно). И накрая, ld.so се грижи за a.out, не за ELF бинарни файлове (които се използват в 99.99% от случаите днес). За второто - ld-linux.so ![]() Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: luda_glawa в Jun 06, 2007, 13:08 Само да спомена една среда - FVWM-Crystal. От всички които съм използвал досега, най-много ми харесва.
http://www.linux-bg.org/cgi-bin....1676630 Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: tarator в Jun 06, 2007, 15:48 gateway,
Интересно, ще погледна пак кода като отида на работа. А за ld.so и) ld-linux.so -- двете са абсолютно едно и също нещо, погледни пак : Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: tarator в Jun 06, 2007, 23:31 Блах, кода е доста сложен, няма да имам време да го разучавам този месец. Другия месец, като минат Usenix и Ottawa Linux Symposium може да имам повече време да го разгледам.
BTW, ако някой ще ходи на Usenix или OLS, да свирка, може да се видим там... Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: Radislav_Debian в Jun 07, 2007, 03:31 С прости думи: повтарящият се код намалява времето за изпелнение, и заема повече памет, а неповтавящият се пести памет и е по-бавен.
Тука кривоглед станах ... с вашия спор, a предполагам е същото и при другите наблюдатели (читатели). Общото адресно пространство за shared libs е интересна идея идея (за някоя RISC архитектура), но такова в Protected mode на i386 съм виждал само при win 3.11, впрочем то там вскичко е общо - 16MB ram. (real mode не коментирам - тогава живота е бил лесен ![]() Айде млъквам, че при толкова *nix гурута, ставам смешен, с мойте изветрели виндовс/дос спомени. ![]() ilian_BIOS@ каза: "... , но който иска да се отбие до нас и да направи сравнение ..." Tова си е 100% покана. ![]() У вас бира има ли? Ще идваме целия форум! ![]() Ще пием и ще играм netris в мрежа. ![]() moonbuggy и netris ... прости и гениални! Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: svejaka в Jun 07, 2007, 09:05 Винаги ми е било странно едно нещо.
Защо хора които се интересуват доста от компютри и тем подобни карат с някакви машини от преди 10-тина години. Една 512-ка в момента струва ~60 лева, замислете се каде не сте ги дали. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: gat3way в Jun 07, 2007, 09:05 За мене много голяма част от точно тези неща са мъгла честно казано. Мога да говоря единствено на базата на това, каквото съм дочел...както и на такива предположения базирани на разни опити. Големите глави вероятно са доста запознати с процеса, само дето нещо не се хабят да го опишат като за обикновени хора като нас
![]() Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: mhydra в Jun 07, 2007, 12:33
ще подкараш Виста друг път. Може и да работи но само ще ти работи. Без да можеш да правиш нищо друго. Ееее ще можеш де ако не ти пречи стърженето по диска ![]() Някой спомена по нагоре за 256 рам и виста.... минимум рам за виста е 512. тя си го проверява при инсталиране и ако имаш по малко не те пуска да инсталираш виста. Така че тя и без това върви ужасно с 512 рам. някой хора дето ползват интензивно компа казват че и 2 гига са малко. оптималния вариант за виста за да работиш с компа без грижи са между 3 и 4 гига. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: Radislav_Debian в Jun 07, 2007, 15:53 Относно старите компютри:
Аз си харесвам мойто thinkpad-че ![]() ![]() Най-добрите постове се пишат на 2-3 бири - Изпитано в редакцията (както пишат пичовете от Млад Конструктор). ![]() Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: tarator в Jun 07, 2007, 19:07 gateway,
Най-доброто, което намерих е http://securityfocus.com/infocus/1872, но нямам време да я прочета подробно. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: bnight в Jun 15, 2007, 11:51
MasterX Ами защото старите машини са интересни по-капризни и се иска наистина маисторство да направиш примерно CompaqDeskpro да бачка нормално. И да го видиш как лети. Защото при такива машини и най-малката оптимизация реално се осеща. Докато разглезените потребители на бързи компове не осещат забавяне когато нещо не работи оптимално. Но на слаба машина такова забавяне се осеща много. И веднага се мислят начини за оптимизация. А и който никога не си е играл с такива машини вярвай ми не разбира нищо от хардуер. С една такава щайга проблемите са невероятно много но е страхотно да я видиш как работи после. Другият дискутиран въпрос за Виста май много от вас не са я виждали как работи. Вчера успях да и хвърля едно око и със завист останових че със ефектите на Аеро се държи по-добре и зарежда по-бързо от моят Дебиан с КДЕ без ефекти. Така че реално мисля си да я пробвате и тогава да коментирате ОС-а не е толкова лош е има си недостатъци но коя ОС няма. И още нещо защо да давам 60 лв за 512 Рам като за тия пари от някой магазини може да се вземе прилична машина втора рака за сведения при нас П3 на 900 с 256 Рам и 20 ГБ хард може да се намери за тия пари. Плюс дъно и кутия. Така че всичко е въпрос на гледна точка. А аз обичам капризни играчки. Титла: Тромавостта на графичние среди Публикувано от: Radislav_Debian в Jun 25, 2007, 23:56 Няма нищо по-удовлетворяващо от това да направиш от нищо нещо (поне за мене), примерно да вдъхнеш живот на стара машина доскоро смятана за непотребна. Импровизациите увеличават още повече задоволството след свършената работа.
М/у другото преди около 8 години по радиото някакъв пич обясняваше, че набарал няколко 286-тици (щели да ги изхвърлят) и как щял да ги прави на клъстъри. |