Титла: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: shanto в Jan 15, 2013, 12:39 Здравейте,
лаптопа е Fujitsu Lifebook E8420, оп.с-ма Кубунту 12.10.Проблемът е , че индикацията на хардуерния дисплей на лаптопа ми показва,че батерията е напълно заредена, а иконата в системния трей на оп. с-ма показва 78%,статус зареждане, а не зарежда батерията повече.Така може да показва с часове.Коя е вярната стойност?Понякога стига до 88%, понякога си стои на 81%...? Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: ЗибелтБг в Jan 15, 2013, 13:47 свали батерията, и с мултицет измери напрежението
Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: shanto в Jan 15, 2013, 16:24 Значи направих следното, понеже преди лаптопа беше с Windows и всичко си беше наред , му сложих едно live cd с Windows.Там нещата си бяха като хората - показваше ми зареждане 100 %, заредена и т.н.Сега въпроса ми е къде е проблема при кубунто, наистина ли има проблеми с управлението на захранването, както четох из някои форуми или ОС не разчита правилно данните на електрониката на батерията?
Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: vyrgozunqk в Jan 15, 2013, 17:36 Тц ОС ти я разчита правилно, просто батерията ти е посдала багажа, в смисъл че си е загубила оригиналният капацитет, 83 % от батерията ми намирисва на поне 1-годишна батерия или неправилно съхранение за дълъг период от време...
Та понеже батерията си е загубила оригиналният капацитет, но електрониката помни колко е той и го подава като данни на линукса, той го отчита като показател и ти показва 8х % от оригиналният максимум, докато уиндоуса е малко по-интелигентен и ти показва, че батерията е пълна до колкото може. Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: shanto в Jan 15, 2013, 19:03 Ок , мерси. А значи ли това че линукса се опитва да я дозареди, т.е. подава постоянно ток за зареждане.Ако това е така значи тя се скапва допълнително от това постоянно "зареждане", понеже линукса не отчита, че тя се е заредила , за да спре да подава ток за заряд.Или не е така?Има ли някаква програма за кубунту, която да ми показва подробни данни за параметрите на батерия, капацитет, ток за заряд, ток на разряд и т.н...?
Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: ЗибелтБг в Jan 15, 2013, 20:19 Няма live cd с Windows, а само инсталация на уиндоус. Ти откъде си сигурен, че уиндоуса показва точно-аз пък казвам че лъже долно-вярвай само на професионален мултицет. И за военни цели литиевите батерии се зареждат до 80-90 %, обаче бозата била компетентна-как ли пък не! Най-доброто правило-батерията на 50% и в хладилника-не в камерата, но най добре на 100% и в хладилника, че може спешно да потрябва, останалото може да се пренебрегне-все пак това е една литиева батерия, на която и паднаха цените напоследък и толкоз.
Battery Charge Graph Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: shanto в Jan 15, 2013, 20:44 Има live cd с Windows!Но не е там въпросът.
Та въпросите ми са насочени към добиване на информация, не към спор!Не съм сигурен,че Windows отчита вярно - затова питам. :) Цитат И за военни цели литиевите батерии се зареждат до 80-90 %,Това добре, но след това спират ли да подават заряден ток, или намалят ампеража на подавания ток с цел поддържане на батерията или минават на частичен разряд и след това спират да подават ток или нещо друго? При някои от марковите модели при бизнес сериите им има вграден хардуер, който се грижи за режимите на поддържането на батерията. Например моя действа по следния начин - зарежда батерията до 100%, после преминава в разряд до 95% и спира да подава ток, след като се разреди батерията под 90% започва заряд до 100% ( това с цел да не отчита електрониката на батерията 1 цикъл и да намалява живота й). И така вече 2 години ползвам тази батерия, като батерията държи около 2 часа нормална работа с wifi и дисплей намален на 60%.Но бях с лицензен Windows 7. Сега реших да го махна и да сложа Кубунту и това ми направи впечатление. Затова искам да си изясня ситуацията. Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: ЗибелтБг в Jan 16, 2013, 16:58 ок-има Live cd с Windows!...извинявай....по въпроса с литиевите батерии-различните фирми имат различно виждане за нещата....като гледам най прецизният вариант ще бъде следният-правиш преход от куплунга за зарядното -нали е мъжки-включваш го към женски куплунг-връзваш качествен мултицет в положение амперметър последователно, и след амперметъра свързваш мъжки куплунг, и го включваш към лаптопа, а паралелно между плюса и маса връзваш друг мултицет в положение волтметър-ха да видиме сега дали няма да видиш какво става ;)-и 100% това ще е по-прецизно , от някаква си там програма, ако ще да са я писали гении-замисли се-за да искаш да имаш това с програма трябва да имаш в компютъра прецизен волтметър и амперметър-как ли пък не-хората много надценяват компютрите- не че не може да се направи по принцип, ама къде е логиката... :P
Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: Acho в Jan 16, 2013, 17:14 И като ги свърже, какво ще измери ? Че ми стана интересен ТВОЯ начин на замерване на ЗАРЯДКАТА на Li-Ion батерията. Защото за нея (за зарядката) се говори в темата. Явно си компетентен по въпроса.
Поясни ни докрай, с конкретни стойности, с примерче какво да очаква колегата от показанията на свързаните ПРЕЦИЗНИ волт и ампермер, за да има база за сравнение. Да видим аджеба какво ще измери колегата, а и какво трябвало да бъде. Поздрави. Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: ЗибелтБг в Jan 16, 2013, 17:45 Ще измери зарядния ток и напрежението, което се подава към компютъра от захранването-забравих да пиша, че това трябва да стане при изключен компютър. Токът на подзаряд, когато се зареди батерията по принцип е равен на една 20 от капацитета на батерията, или по-малко, ама има и варианти с ИМПУЛСИ с по-голям ток с видима продължителност. Има даже варианти за зареждане и подзаряд на батерията с известно количесво отрицателни импулси към основния заряден ток-това става с добавяне на високочестотен ток към основния заряден постоянен такъв-това разбира се се вижда само на осцилоскоп! Сега разбрахте ли колко безумно е следенето да става със софтуер?? Ако искаме съвсем прецизни резулати трябва да се разглоби батерията. По принцип прекъсването на заряда трябва да стане на не повече от 4.2 волта на клетка, ама нали различните фирми имат различна политика по въпроса-това може да стане и на 4.1 волта. Аз ако съм на неговото място, и искам да разбера ИСТИНАТА-разглобявам батерията, прекъсвам проводника, който захранва клетките, извеждам 2 кабела-единия от проводника към батерията, другия от батерията-там връзвам амперметър, и още един от другия полюс за маса на клетките-между него и другия полюс на батерията връзвам волтметър и паралелно на него осцилоскоп, сглобявам батерията,включвам я към лаптопа, включвам лаптопа и меря-даже е добре да са измери напрежението на всяка клетка при изключено зарядно устройство, и капацитет на батерията 5-30 %, за да се види-дали някоя клетка е духнала-всичко друго е дрън-дрън...
Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: ЗибелтБг в Jan 16, 2013, 18:53 обаче може да се пробва всяка клетка при извадена и разглобена почти разредена батерия по метода-"крушка и батерийка"-с пралелно включване на консуматор към всяка клетка, и да се види отделните клетки дали отдават еднакъв ток-примерно с крушка 6 волта от мотор, или Трабант
Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: Acho в Jan 16, 2013, 19:04 Ценна информация. Поздрави.
Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: ЗибелтБг в Jan 16, 2013, 19:08 така ремонтират стари батерии, лошото е, че трябва да са от един и същи тип след подмяна, а и как точно се процедира с електрониката на батерията не е много ясно-щото и тя създавала проблеми-бъди здрав!
Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: victim70 в Jan 16, 2013, 19:40 И като ги свърже, какво ще измери ? Че ми стана интересен ТВОЯ начин на замерване на ЗАРЯДКАТА на Li-Ion батерията. Защото за нея (за зарядката) се говори в темата. Явно си компетентен по въпроса. На дядо поп опинците ще измери без товари. Зарядни дето помнели ??? Интелигентна електроника на батерията ??? Заряд до 50% ??? Хладилници ??? Истината е някъде там. Има проблем с убунтуту щом ти показва 80%. Никой обаче не оставя на ОС-а да зарежда батерията защото ще има много избухнали батерии - виж в ютуб какво става при презаряд на литиева батерия. За заряда се грижи само зарядното на лаптопа което има съвсем малък фирмуер. На самата батерия електрониката изпълнява само защитни функции, на някои има и вариянт за комуникация и четене към ОС-а напрежението, температура заряден/разряден ток и тип елементи, брой цикли (по тях се прогнозира времето на работа и капацитета). Линукс има проблеми с оптимизирането на консумацията, това се дължи на големите възможности за конфигуриране - най-често е грешно. Сравнение съм правил при еднозначно натоварване - Хром + листване на гугъл под двата ОС-а - резултатите са съизмерими (43 минути срещу 46 минути). Ако си пуснал много сървиси и играеш игри резултатите са лоши под Линукс. За заряда е чисто хардуерен. Батерия се мери винаги под товар, зарежда се по определен начин. При подмяна на клетките, може да ти прави грешна прогноза ако е интелигентна, но зарежда и разрежда правилно. Ето един линк на който можеш да вярваш за батерии, или поне е обяснено най добре какво кога и как, и каква е разликата. http://batteryuniversity.com/ ($2) И като правило за литиевите батерии над 45 градуса почват да се скапват. Между -30 и 45 няма значение какво и що правиш все и е едно. Режима на съхранение е на 30-50% заряд. Максимално време на съхранение - 12 месеца. Идеален режим при активно ползване на лаптопа е разряд до 10-20% веднъж на седмица-две. Иначе проблема с грешното показване го решавах преди няколко години но съм забравил какво правих - гугълирай може да намериш решението. Ще измери зарядния ток и напрежението, което се подава към компютъра от захранването-забравих да пиша, че това трябва да стане при изключен компютър. Токът на подзаряд, когато се зареди батерията по принцип е равен на една 20 от капацитета на батерията, или по-малко, ама има и варианти с ИМПУЛСИ с по-голям ток с видима продължителност. Има даже варианти за зареждане и подзаряд на батерията с известно количесво отрицателни импулси към основния заряден ток-това става с добавяне на високочестотен ток към основния заряден постоянен такъв-това разбира се се вижда само на осцилоскоп! Сега разбрахте ли колко безумно е следенето да става със софтуер?? Ако искаме съвсем прецизни резулати трябва да се разглоби батерията. По принцип прекъсването на заряда трябва да стане на не повече от 4.2 волта на клетка, ама нали различните фирми имат различна политика по въпроса-това може да стане и на 4.1 волта. Аз ако съм на неговото място, и искам да разбера ИСТИНАТА-разглобявам батерията, прекъсвам проводника, който захранва клетките, извеждам 2 кабела-единия от проводника към батерията, другия от батерията-там връзвам амперметър, и още един от другия полюс за маса на клетките-между него и другия полюс на батерията връзвам волтметър и паралелно на него осцилоскоп, сглобявам батерията,включвам я към лаптопа, включвам лаптопа и меря-даже е добре да са измери напрежението на всяка клетка при изключено зарядно устройство, и капацитет на батерията 5-30 %, за да се види-дали някоя клетка е духнала-всичко друго е дрън-дрън... Това нещо в домашни условия не може да се извърши и не става с всяка батерия някои са със ултразвук заварени. Принципа на заряд е еднакъв за всички батерии - първо се зарежда с генератор на ток до определено напрежение - етап 1, после с генератор на напрежение докато тока спадне под 3% от първоначалният. Подържане се извършва с генератор на напрежение при спадане с 50mV на клетка. Най-често генераторите са с PWM. Ето от къде може да се видят етапите http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries ($2) Всички специализирани схеми и защити работят на този принцип. "Умните" защити монтирани на марковите клетки и GSM батерии ако установят грешка в заряда почват да ограничават и действат като зарядно на този принцип. По глупавите изключват батерията. Титла: Re: Евентуален проблем с батерията! Публикувано от: ЗибелтБг в Jan 16, 2013, 20:53 victim70 -жичката на мотоциклетната крушка е много як товар ;)-за прецизност-волтметър в паралел ;)
хладилниците-химия... |