В момента рекламираната автономност е около 150км. на електричество, но никой нищо не говори за охлаждането на купето лятото и отоплението му зимата!
Напротив - говори се за текущите недостатъци на електромобилите и дори се говори много. Даже хората говорят повече за текущите недостатъци, отколкото за текущите позитиви. Но е приятно (дори изненадващо) да се види, че производителите, които са решили да се впуснат в тази технология, обръщат голямо внимание на страховете на потребителите и работят постоянно за преодоляването на тези страхове. Въпреки недоверието на потребителите, електромобилните технологии търпят голямо развитие всеки ден, което, ако продължава със същите темпове, след очакваните от теб десет години не само ще ги бъде електромобилите, но дори (ако не повече, поне ще започнат) да се масовизират. Аз съм планирал моето пазаруване за следващата или по-следващата година, дори да не е нов електромобил, а някаква (по-вероятно така наречената "професионална") конверсия, а какво остава за хора, с по-добри доходи от моите. Технологията и в момента е много привлекателна, стига да се запознаеш с нея, за да знаеш как да я използваш, така че единствената спънка пред масовизирането за момента е слабата информираност на хората и лошият подход за сравнение с конвенционалните автомобили. Но живеем във времената на информационните технологии, така че няма пречки пред разпространението на информацията.
Сега, за климатика и влиянието му върху пробега. Първо, в електромобилите се използват електрически климатици, които се нуждаят от значително по-малко енергия от конвенционалните. И все пак си харчат значителна енергия от батерията. Тук отново обръщам внимание на това, че електромобилната технология е различна от конвенционалната, и ако човек я ползва със старите си навици, само ще загуби. Дори когато капацитетът на батериите се увеличи, електромобилите ще продължат да се включват често в контактите. Не само защото е лесно и си поддържаш батерията винаги в готовност (повечето хора си зареждат електрониката при всеки удобен случай точно заради това), но и защото в бъдеще електромобилите ще са част от умните електрически мрежи, в които ще се постига много по-добро управление на енергията. И така, след като така или иначе си включил електромобила в зарядното, а системите на електромобила могат да работят и без да се включва целият електромобил, е глупаво да охлаждаш или загряваш купето, когато потеглиш. Можеш да охладиш или загрееш купето още докато зарядното е включено, и така да спестиш енергия от батерията за този първоначален енергоемък процес и после само да поддържаш желаната температура. Така ще си спестиш доста от заряда в батерията, а няма да ти коства никакво усилие, тъй като системите на електромобилите все повече ще могат да се управляват и отдалечено от всякаква налична електроника с достъп до Интернет. Допълнително, вместо климатик, за поддържане на топлото можеш да ползваш отоплението на седалките, което се нуждае от много по-малко енергия от климатика, и така в много случаи да спестиш още от заряда в батерията. Допълнително, на все повече електромобили ще се вгражда соларен панел в покрива (може и по другите капаци), който да поема все повече (тъй като и соларните панели търпят бурно развитие) да поема от нужната енергия за допълнителните екстри, а защо не и да прибавя към заряда на батерията (сещам се за един от китайските електромобили, който прави точно това, макар и слабо за момента). И ето, че със съответстваща промяна на навиците зарядът вече не се харчи толкова бързо, а с напредването на технологията екстра като климатика ще спре да бъде какъвто и да е проблем за пробега.
neter, като говориш за Tesla, обърни внимание, че моделите им не са за всекидневна употреба. Може и да са на светлинни години в технологията пред другите, но не достатъчно.
При това ниво на батериите и времето на зареждане са просто безсилни!
Пусни едно търсене в mobile.de за спортен а-л и обърни внимание, за колко години колко километра е навъртял и сравни средните годишни километри на масовите семейни а-ли, а би могъл да ги съпоставиш и с разните тип "баничарки"
.
Въздуха се замърсява не от автомобили като Бугати Вейрон, а от такива като Рено Клио и Опел Корса.
Както казах, да сравняваме двете технологии ще е само загуба на време, така че ще говоря само от гледна точка на електромобилите.
Електромобилите в момента са точно за всекидневна употреба. Това, което електромобилите гонят в момента е да станат подходящи и за извънредни пътувания. Всички проучвания сочат, че повечето (дори почти всички) европейци ежедневно пътуват с автомобилите си по-малко от 100км, като от останалата част много от тях пътуват до 150км на ден, и е много малка частта от хора, на които им се налага да пътуват по повече от 150км всеки ден. Така че пробегът, който в момента осигуряват електромобилите, е достатъчен да покрие ежедневните нужди на почти всички европейци. В случаите, когато се налага по-дълго пътуване, вариантите това да е възможно растат, така че няма да е далеч времето, когато и това няма да е пречка - удобни бързи зарядни по магистралите и главните пътища, станции за смяна на батериите, а в бъдеще и по-добри батерии и по-добри соларни панели (или други портативни ВЕИ), които да ни осигуряват енергия за по-дълги преходи. Пък и винаги съм се чудел къде са се юрнали толкова хора да ходят на море или други курорти с колите си, като през цялата почивка ги оставят паркирани пред хотелите? Това е пълна липса на оптимизация и липса на разсъдък. Че и се оплакват, че нямало къде да паркират... На мястото на тази простотия в момента за по-дългите си пътувания можем да използваме влак или автобус, които също все повече ще стават електрически (има електрически разработки и при самолетите), а ако по време на почивката ни потрябва някакъв превоз, да ползваме местния градски транспорт или бъдещи услуги като настоящо действащата във Франция услуга за споделяне Autolib (скоро и в други държави). Или на някого това не му изглежда достатъчно гъзарско? Чалга манталитетът, надявам се, не ни интересува.
Пробегът на Model S и Model X на Tesla? В базовите си варианти е 250км, в екстра вариантите достига до 500км, а времето за зареждане е подобно на останалите електромобили (като пак имаме бавно и бързо зареждане, а някой ден може би и зареждане със смяна на батерията). Изясни какво имаш предвид под "безсилни"