Ама аз говоря, че това повече е само теоретично! Реално, на практика не се усеща!
Колеги вижте как стоят нещата от финансова гледна точка:
Изследването е правено за САЩ през 1997
Нормалната крушка за фаровете е 55W приема се, че двете консумират 100W при намалена мощност през деня.
Според изследване на NHTSA, превозните средства в САЩ са изминали по пътищата около 2,560 милиарда мили (4.119 милиарда километра) през 1997 г.
При предполагаема средна скорост от 30 mph (48.28 км/ч), 1 миля се изминава за около 2 минути, което прави общо 5,120 милиарда минути или 85.3 милиарда часа. Предполага се че половината време се кара презз нощта, когато и без това светлините са необходими и задължителни, така че времето за каране на светлини се намалява двойно: 42.6 милиарда часа годишно.
Това умножено по 100W на крушка прави 4,260 милиарда ват-часа или 4.26 милиона киловат-часа годишно, енергия изразходвана от фаровете на превозните средства през деня, което е приблизително равно на общото потребление на ел. енергия в САЩ за 12 часа
Ако се приеме, че КПД-то на алтернатора е 70% то той произвежда в идеалния случай 10.5 киловат-часа ел. енергия с един галон бензин.
Ако разделим 4.26 милиарда киловат-часа ел. енергия потребявана от фаровете през деня на 10.5 киловат-часа (енергията получавана от 1 галон бензин) това показва,че само за да светят фаровете през деня в САЩ са необходими допълнително 406 милиона галона (1536.88 милиона литра) бензин всяка година. При цена на бензина $1.50/галон това прави $600,000,000.00 годишно.
От друга страна в резултат на това допълнително 8 милиарда паунда (4000 тона) СО (въглероден окис) отиват в атмосферата.
За информация:
1 галон = 3.785411784 литра
1 миля = 1.609344 километра
1 паунд = 0.45359237 килограма
Не мисля, че е нужно да съпоставяме цифрите дадени за САЩ т тези за Европа или в частност за България ....
Или пък всеки по отделно да преценява какво му коства на него, както и до колко ефекта от "подобрената видимост" на колата от далеч при ясно време и добри атмосферни условия оправдават средствата :
Въпроса в случая е до колко финансово е обосновано едно такова начинание за страна, като България като се вземе предвид климатичния пояс, продължителността на зимата и дните с мъгла (наистина намалена видимост)
Като знаем къде отиват печалбата от горивата, данъците и акцизите мисля, че картинката изглежда по друг начин (и не само за България) :mhihi:
Информацията е от
http://auto.howstuffworks.com/question424.htm
PS Отбележете, че цифрите се отнасят за далечната 1997, а сега в 2007 са далеч по-нагоре
Това теоретично е точно така, но на практика се случва следното:
Ти имаш примерно двигател който е 100 киловата, но когато се движиш със 100 км/ч, ти не използваш 100-те киловата, а примерно 50! Да, но когато ти се движиш по равно и с някаква постоянна скорост, двигателя ти работи с бедна горивовъздушна и може да да гори както в друга ситуация, когато си с по-ниска скорост и разходваш примерно 40 киловата от неговия ресурс, но когато ускоряваш като изпреварваш, ти натискаш газта и горивовъздушната смес се обогатява. В този момент, двигателя може да изгори и гориво което е нужно за да развие и 100 киловата, но ти нямаш толкоз киловати на разположение.
По този начин както ги представят нещата са меко казано, чисто теоретични и няма нищо общо с практиката. Да не говорим пък, че генератора не работи постоянно, а когато падне заряда в акумолатора, тогава се включва от релето, а ти в този момент може и да се движиш по някое надолнище или лек наклон и двегателя да работи 20 киловата, за да поддържа тази константна скорост която давам за пример! Друг фактор също е и челното съпротивление, вятъра, пък ако се движиш след някой рейс или тир на не голяма дистанция е се чувства, че колата по-бързо ускорява, поради по-малкото челно съпротивление в този момент.
Пък и климатик да добавиш към всичко това, пак няма да го усетиш реално. Защото, климатика изразходва енергия само за въртене на компресора която я взема от ремъка който се задвижва от коляновия вал. В къщи, климатик 12-ка потребява по-малко от 1 киловат ток при пълно натоварване. Ако приемем, че всичкия този ток отива на ел.мотора който върти компресора, без да броя електрониката и вентилатора, реалната мощност на ел мотора трябва да бъде около 800 вата. На климатика в колата, компресора се обзалагам, че е не повече от 1/4 от тази мощност и ще му трябват не повече от 300 вата енергия, но вече не ел, а от колелото на коляновия вал. Дори 500 вата да вземе, реално няма изобщо да ги усетиш при по-горната ситуация която се развива в една нормална пътна обстановка. Дори и ДВГ-то да е някакво малко от порядъка 40 киловата.
Съвсем друг стои въпроса вече, ако тези консуматори се захранват от батерия на електромобил!