Транснационални корпорации ТНК
Телевизионен канал Канал Сталинград
Сталинов път
ВАЛЕНТИН КАТАСОНОВ
В гигантските корпорации, някои от които са сравними с държавите, няма "свободен пазар".
Спомням си, че през годините на перестройката нейните „бригадири” неуморно призоваваха за ликвидиране на „административно-командната система” и замяната й с „пазарна”. Под административно-командна система се разбира системата за управление на икономиката на СССР. И под пазара - моделът на икономиката, който съществуваше на Запад. Изглежда, че добре забравеният икономист Гавриил Попов, един от най-ревностните „маркетолози“ от втората половина на 80-те години, е първият, който въвежда тези марки в обращение. Спомням си, че по това време „бригадирите“ на перестройката много обичаха да цитират най-големите западни корпорации, най-често ТНК, като примери за наистина ефективна икономика, противопоставяйки ги на съветските предприятия.
При по-внимателно вглеждане се оказва, че корпорациите от световен мащаб са монополисти в своите отрасли и на своите пазари. А там, където има монопол, думата пазар трябва да се постави в кавички. Такива корпорации са постигнали и продължават да постигат своите рекорди (по отношение на продажби, печалби, капитализация и т.н.) поради факта, че унищожават всякаква конкуренция и премахват условията за свободно ценообразуване. Да не говорим, че се сливат с държавите, на чиято територия оперират и се придържат към държавните бюджети.
Големите корпорации (особено ТНК) представляват сложна архитектура - вид пирамида, на върха на която е холдингова организация, а под нея има много дъщерни дружества на клонове и отдели. Под дъщерни дружества могат да се намират внуци и т. н. Една голяма корпорация може да има десетки и стотици подразделения, участващи в производството, научно-техническото развитие, търговията, финансовите операции и т. н. Ако е ТНК, тогава те са разпръснати в много страни . Между връзките на корпорацията има невидими нишки от връзки - информационни, производствени и кооперационни, финансови, търговски.
Целта на ТНК (както и на всяка капиталистическа компания) е печалбата. За да увеличи максимално печалбите, ръководството на корпорацията оптимизира дейността на всички връзки на ТНК. Да приемем, че една корпорация работи в дузина страни по света. Крайният финансов резултат (печалба) ще се акумулира в подразделението на ТНК, където данъчните ставки са минимални (или изобщо не се начисляват данъци - абсолютна офшорна юрисдикция). Един от начините за преместване на печалби от всички връзки на ТНК до крайната точка на натрупване на печалба се осъществява по различни начини. Например чрез манипулиране на трансферни цени (цени, на които полуфабрикати, информация, суровини, консултантски услуги се прехвърлят от едно подразделение на ТНК към друго). И тези трансферни цени нямат много общо с цените на световния пазар. Според някои оценки,
около една трета от световната търговия е във вътрешнокорпоративни доставки.
Споменавам това само за да покажа, че няма „свободен пазар“ в гигантските корпорации, някои от които могат да бъдат сравнени с държавите. И си представете, че някакво подразделение на ТНК вземе решение, че оттук нататък ще действа не на базата на корпоративни цели, а на базата на целите за максимизиране на печалбите у дома. Висшето ръководство на корпорацията своевременно ще се опита да потуши "бунта" в подчиненото звено. И ако това не успее, тогава са възможни сериозни последици, до разпадането на цялата корпорация.
И така, в ТНК в най-чист вид съществува същата „административно-командна система“, срещу която се противопоставиха „бригадирите“ на перестройката.
"Надежда всяка тука оставете"
Данте Алигиери - "Ад"
Аааа.....ещё верите а капитализма ? - Марш на передовою....
цялата статия -
https://stalingrad.life/articles/stalinskiy-marshrut/Аааа.....ще вірите а капіталізму? - Марш на передовій.
Като нямате 2 грама мозък а главата да върнете СССР!!!⚡⚡⚡

Каквото повикало - такова се обадило -
Нали всички искахте Западно (някога и аз)
- На Ви!!!