« Отговор #34 -: Feb 03, 2018, 09:32 »
По принцип разполагам с вътрешна информация и преки впечатления за българското, учителско съсловие. Но поради причина, че с това е възможно да накърня интерес на друг човек, не мой, то няма да я споделям. Вместо това ще споделя единствено общоизвестни неща, които не представляват никаква тайна и не засягат никой мой близък или не.
***
Това, че учителите са угнетени, зле платени и не знам си какво са митове. Не почиват на никаква истина.
Този въпрос е много важен, затова започвам точно с него. Учителите са по-добре платени от почти всички други висшисти включително инженерите. Полицаите, които всяка секунда в денонощието рискуват живота си от всенародната любов, получават по-малко от учителите.
Учителите редовно получават увеличение на заплатите си. През миналата година получиха 25% увеличение. Вие тук, какво увеличение получихте? Това не е увеличение за добре свършена в повече работа. Това е индексация. Пак питам. Вашите заплати през 2017 год. с колко процента бяха индексирани???
Учителите са единствените, които имат допълнителен социален фонд. Такъв не съществува ДОРИ за миньорите.
На учителите стажа се брои двоен. Това не важи за нито една друга професия. Този стаж има пряко и много силно отражение върху заплатите и пенсиите на тези хора. Да попитам, вашия стаж взима ли се под внимание? Ама не на книга. Взима ли се под внимание наистина???
***
Условията за труд на учителите са лоши. Първо. Никой не може да претендира за лоши условия на труд, когато работи на закрито, чисто, осветено, просторно и при температури подходящи за отглеждане на бебе. По време на час не би трябвало да претендират дори за шум. Ако претендират за това, означава директно, че не си вършат работата. Колко от вас работят при същите условия??? Дори тези от вас, които работят в офиси да споделят дали тези офиси са с размерите на прогимназия, защото това силно ме съмнява.
После работното време. Работното време на всеки един учител, преподавател в страната е не повече от шест часа дневно. Но това е максимума. Най-често е около 3 до 4 часа. Всяко време в повече от обичайното време, което прекарват, се заплаща допълнително и солидно, много (в пъти) над това, което им се заплаща за обичайната им работа. Всеки учител, който прави, каквото и да е различно от преподаването в час, също му се заплаща допълнително.
Питам. Колко от вас работят по максимум шест часа на ден, а им се брои цял изработен ден? Всъщност излъгах. Колко от вас работят по най-много шест часа на ден при пет дневна работна седмица с фиксирани почивни дни (събота и неделя), през светлата част от денонощието и за това им се броят два дни трудов стаж и им се заплащат пак толкова???
Аз лично мечтая да работя шест часа на ден, да ми се брои един ден трудов стаж и да ми се плаща надник за шест часа, може за 4 и дори за два. Знаете ли какво? Дори да намеря работа при която ще са съгласни да работя САМО шест, а не например 12 часа при официални осем, то това ще ми се счита за ПОЛОВИН ден трудов стаж. Пише го в Кодекса на труда.
Единствените които могат да се мерят с депутатите по почивни дни са… вярвам познахте. Малко повече от ¼ от годината тези хора са в домовете си и получават за това заплата. Вие имате право на 20 дни платен, годишен отпуск и 30 дни НЕПЛАТЕН, зачитан за стаж. Тази една четвърт от годината при тях е зачетен стаж, двоен стаж, помните ли???
=*=
УЧИТЕЛИТЕ СА ВСИЧКО ДРУГО, НО НЕ СА ИЗТЕРЗАНИ. ТОВА СА ПОЧИТАНИ, ДОБРЕ ПЛАТЕНИ И С ОГРОМНИ ПРИВИЛЕГИИ ЧЛЕНОВЕ НА ОБЩЕСТВОТО!!!
Аз не изброих всички привилегии, които имат.
Сега нека си поговорим за самата професия.
Професията им е трудна.
Трудна е. Вашата професия лесна ли е?
Има ли един човек на света, който да печели лесно парите си???
Тяхната професия не е за всеки.
Не е. Вашата професия за всеки ли е?
Вие всичко ли бихте се хванали да работите? Бихте ли мели улиците? Бихте ли правили свирки в порно-клипче, за да ви поканят „На кафе“ и в „Черешката на тортата“? Бихте ли трошили чакъл? Все има нещо, което не бихте правили.
И обратно, смятате ли, че всеки може да върши вашата професия, каквато и да е тя? Познавам висшисти, които един пирон не могат да забият. Познавам среднисти по-добри от висшистите в техните професии. Познавам много среднисти по-добри от мен в моята професия. Повтарям много.
Което ме подсети за квалификацията.
Учителите са високо квалифицирани. Така е.
Вие не сте ли? Как така ползвате Интернет, а не сте квалифицирани? А-а-а дипломата.
Нека ви кажа за дипломата. Диплома за даскал се взима лесно. Даскалите са от тези висшисти, които учат най-малко. Всеки прекъснал втората година в МЕИ е учил много повече, отколкото кой да е даскал е учил през живота си.
Висшето образование е доказателство за придобита квалификация. Нищо повече. Това не те прави специален.
В този форум имаме моряк, който е по-добър даскъ̀л по химия от 90% от даскалите по химия, които имат диплома за това.
Даскалите работят с деца. Да.
Обаче има хора, които работят с отрови. Има хора, които работят под земята. Има хора, които работят на трисменен режим. Има хора, който работят на 24-часови смени. Има хора, които работят с оръжие. Има още много други. И тяхното със сигурност е по-трудно от това да работиш с деца.
Може и да се изискват специални умения за работа с деца, но това важи за всяка една професия. Да метеш улиците се изискват специални умения. Който не вярва да иде да си измете двора и пак ще поговорим.
***
Това беше за самите учители и преподаватели. Сега за това, какво и защо е днес.
Добро или лошо у̀бразованието е такова, каквото е, защото обществото го иска такова.
Българина от най-дълбока древност вярва, че ученето е най-важното нещо на света. Няма да оспорвам тази вяра на българина, защото и аз съм българин и аз вярвам в това. Дали тази наша вяра е правилна е съвсем отделен въпрос.
И понеже през всички векове на съществуванието си българина поддържа тази вяра, то през цялото това време прави, на каквото е способен, за да тече този процес.
В модерните времена българина е поставил тази задача на най-върховната институция, която съществува за всеки българин, а именно държавата. Държавата пък е делегирала тази си привилегия на ЕС като наднационален орган. ЕС обаче е затънал в други проблеми и засега не се възползва от правото си да уеднакви учебния процес и изучавани дисциплини на територията си. Затова с това засега се занимават най-вече националните държави. И затова все още всеки народ си определя сам, как да е. Има народи които са наредили на държавите си почти да не се месят, а има народи като нашия, който пък са прехвърлили абсолютно цялата отговорност върху държавата.
Държавата все пак не е нищо различно от една деспотична структура. Ако някой досега не е знаел да повторя. Държава всъщност не е нещо висящо във въздуха. Държавите са властови йерархии и точно нищо друго.
И съответно държавата бивайки все пак държава не може да стори нищо добро по нито един въпрос. Какво остава пък да направи нещо правилно за най-важния въпрос? Подобна вяра е абсурдна. По-логично е да вярваш, че Зевс се е превърнал в бик и е онождал една девойка.
Съответно всички, абсолютно всички учители и преподаватели са държавни служители. Значи от една страна имаме държава, която е разработила учебни планове, финансирала е цялата система, написала е програми и учебници и накрая логично е назначила хора, които да изпълняват заплануваното от нея. Бивайки държавни служители, само по случайност може да разчитаме да има и читави учители. Не съм убеден, че познавам такива, а познавам много учители. Чувал съм за един по телевизията, но него го пенсионираха. Остаря човека.
Учителите не само са държавни служители и от това да следва, че са калпави. Може би някакви хора не щат да си признаят, но ей сега ще го напиша директно. Всеки държавен служител е продукт на държавата. От люлката до гроба той е в неин плен. Всички останали имаме едни години наречени „пълнолетие“. Сиреч ние от момента на напускане на училището до момента на пенсиониране сме свободни хора със свободна воля. Това е времето, в което се реализираме като хора, родители, професионалисти, всичко. За държавните служители такова време не съществува. Държавния служител е третиран като невменяем. Те продължават през целия си живот да са под опеката на държавата. Съответно не можем да очакваме от държавния служител да възпроизведе друго освен себе си. А туко що уточнихме, че държавен (а общините също са част от държавата) служител е евфемизъм за роб.
=*=
Ето това е положението. Като сме прехвърлили отговорността за училището и финансирането му на трета страна, то получаваме точно това, което имаме и всичко друго е нелогично. Пребройте в текста, колко пъти използвах форми на думата логика. Истината трябва да бъде казвана.