Автор Тема: Шъ съ оправим! /или Как ще ги стигнем… китайците?/  (Прочетена 2949 пъти)

4096bits

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 4371
    • Профил
   Повечето ел. коли "харчат" между 15 и 20 квтч/100 км.
В България това е около 1.80 до 2.40 лв. (говорим за "нощна тарифа").
В София,в някои "Лидъл" и "Кауфланд" - безплатно (засега ...).

   Ако обаче става дума за джип или нещо тежкотоварно,доста повече.
Щото не са направени както трябва. Друго ще е, ако има двигател на всяко колело.
Активен

As they say in Mexico, "Dasvidaniya!" Down there, that's two vidaniyas.

Naka

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3108
    • Профил
Цитат
Повечето ел. коли "харчат" между 15 и 20 квтч/100 км.

В едил литър бензин има енергия около 10кВтч. Значи ако се приравни към бензина ел. коли "харчат" между 1.5 и 2 литра бензин на 100км. или 4 до 5 пъти по-ефективни.

Щото не са направени както трябва. Друго ще е, ако има двигател на всяко колело.

Може да е така а може и да не е така??? Ако един централен двигател, както е теслата, той е голям. А колкото е по-голям един ел. двигател - толкова и кпд-то му е по-голямо. Обаче не знам колко ефективно с един двигател (например при теслата) се връща енергия в системата като натиснеш спирачките.

В този ред на мисли по един малък двигател на всяко колело може да е по-ефективно (но и по-скъпо). Има ли такива коли и колко харчат?
« Последна редакция: Dec 08, 2021, 12:12 от Naka »
Активен

Perl - the only language that looks the same before and after encryption.

spec1a

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2149
    • Профил
Цитат
Повечето ел. коли "харчат" между 15 и 20 квтч/100 км.

В едил литър бензин има енергия около 10кВтч. Значи ако се приравни към бензина ел. коли "харчат" между 1.5 и 2 литра бензин на 100км. или 4 до 5 пъти по-ефективни.
...
   Може и така да се каже.

Ел. колите имат 2 основни предимства:
1. Много висок КПД на двигателите (понякога над 90%).
2. Поддържат "режим на рекуперация" - т.е. могат да връщат енергия
към акумулаторите. Ако колата например се спуска по нанадолнище,
акумулаторите се зареждат.
   Тези с ДВГ няма как да връщат гориво...

   Електричките имат 1 сериозен недостатък: зарядът на батериите
пада значително при минусови температури.
Надявам се в бъдеще този проблем да бъде решен.
Активен

4096bits

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 4371
    • Профил
Цитат
Повечето ел. коли "харчат" между 15 и 20 квтч/100 км.

В едил литър бензин има енергия около 10кВтч. Значи ако се приравни към бензина ел. коли "харчат" между 1.5 и 2 литра бензин на 100км. или 4 до 5 пъти по-ефективни.

Щото не са направени както трябва. Друго ще е, ако има двигател на всяко колело.

Може да е така а може и да не е така??? Ако един централен двигател, както е теслата, той е голям. А колкото е по-голям един ел. двигател - толкова и кпд-то му е по-голямо. Обаче не знам колко ефективно с един двигател (например при теслата) се връща енергия в системата като натиснеш спирачките.

В този ред на мисли по един малък двигател на всяко колело може да е по-ефективно (но и по-скъпо). Има ли такива коли и колко харчат?
Един електродвигател трябва да движи трансмисия. Все някаква. А това си е чиста загуба на енергия. Ако имаш двигатели на четирите колела, може всеки да движи колелото с отделна скорост и това може да доведе до огромни ползи при поведението на колата на пътя. При приплъзване, поднасяне, остър завой. Ще са много по-сигурни.
Активен

As they say in Mexico, "Dasvidaniya!" Down there, that's two vidaniyas.

jet

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2539
  • Distribution: debian
  • Window Manager: kde
    • Профил
Цитат
Повечето ел. коли "харчат" между 15 и 20 квтч/100 км.

В едил литър бензин има енергия около 10кВтч. Значи ако се приравни към бензина ел. коли "харчат" между 1.5 и 2 литра бензин на 100км. или 4 до 5 пъти по-ефективни.

Щото не са направени както трябва. Друго ще е, ако има двигател на всяко колело.

Може да е така а може и да не е така??? Ако един централен двигател, както е теслата, той е голям. А колкото е по-голям един ел. двигател - толкова и кпд-то му е по-голямо. Обаче не знам колко ефективно с един двигател (например при теслата) се връща енергия в системата като натиснеш спирачките.

В този ред на мисли по един малък двигател на всяко колело може да е по-ефективно (но и по-скъпо). Има ли такива коли и колко харчат?
Един електродвигател трябва да движи трансмисия. Все някаква. А това си е чиста загуба на енергия. Ако имаш двигатели на четирите колела, може всеки да движи колелото с отделна скорост и това може да доведе до огромни ползи при поведението на колата на пътя. При приплъзване, поднасяне, остър завой. Ще са много по-сигурни.
При двигатели на 4-те колела, пак ще трябват трансмисии, щото оборотите на ел. двигателите не са подходящи за това. Освен ако не си играеш със стъпкови двигатели, ама тогава въртящия момент и загубите отиват на кино. Все пак КПД на трансмисиите е между 85-90%, не е толкова зле.

Почти всички двигатели са по-ефективни от ДВГ (дори парния двигател е два пъти по-ефективен от ДВГ) . Просто досега сме залагали на грешния кон.
« Последна редакция: Dec 08, 2021, 16:14 от jet »
Активен

..⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀
  ⣾⠁⢠⠒⠀⣿⡁
  ⢿⡄⠘⠷⠚⠋
  ⠈⠳⣄⠀⠀⠀⠀  Debian, the universal operating system.

Nik123

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1085
  • Distribution: Mageia
    • Профил
Навремето бях чел за парния двигател доста. Имаше и някакви проекти още 80-те години, за възраждането му в автомобилите. Там основният проблем беше, доколкото помня, че дори и снабден с модерен котел с подходящ размер, и някакъв вид горелка на течно гориво (не помня подробностите), пак му трябва време да вдигне налягането. Но имаше някакви прототипи, списанията, които четох на тази тема, бяха още от времето на соц-а. Това, което запомних от техническите термини, беше, че няма как сядаш в колата и тръгваш- по спомен му трябваха поне 15-ина минути да вдигне налягането. При студен старт. Не знам впоследствие дали са имали някакво развитие такива проекти, много отдавна не съм се зачитал на "парна" тематика.
« Последна редакция: Dec 08, 2021, 16:39 от Nik123 »
Активен

"-Аз съм орех и приличам на мозък!" "-Аз съм карфиол и приличам на дърво!" "-А аз съм гъба и мразя тази игра.. "

4096bits

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 4371
    • Профил
А някой пробвал ли е, какъв  ще е разхода на гориво, ако ДВГто върти генератор, който да подава ток към електродвигателя. Нещо такова. Едва ли трябва голям двигател за това и разхода няма със сигурност да е 10 градско например.
Активен

As they say in Mexico, "Dasvidaniya!" Down there, that's two vidaniyas.

Nik123

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1085
  • Distribution: Mageia
    • Профил
За леки автомобили не знам, но има дизел-електрически локомотиви, и на Запад, и на Изток. Виж, за КПД и техническите характеристики, да каже някой по- в час от мен :)
Активен

"-Аз съм орех и приличам на мозък!" "-Аз съм карфиол и приличам на дърво!" "-А аз съм гъба и мразя тази игра.. "

Naka

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3108
    • Профил
При двигатели на 4-те колела, пак ще трябват трансмисии, щото оборотите на ел. двигателите не са подходящи за това.

По скоро редуктури...както и да ги наречем.
Обаче незнам дали си забелязал/знаеш, но в автобуси, камиони, триове .. в по тежките.. в самите колела такова нещо се използва много отдавна. Там има още един редуктор - планетарен....това е едно удебеление, една цилиндрична, издадена част в средата на колелото....един вид още една скоростна кутия (или продължение на ск. кутия)


червеното в средата на гумата.



или първата картинка в линка:
https://www.quora.com/Why-do-heavy-trucks-have-a-planetary-gearbox-in-the-wheel-hub

Голям праз, че сложат някой (планетарен) редуктор че да влезе ел.двигател в режим. Хем малък... хем ефективен. От там кпд-то няма да падне.
« Последна редакция: Dec 08, 2021, 18:33 от Naka »
Активен

Perl - the only language that looks the same before and after encryption.

Naka

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3108
    • Профил
2. Поддържат "режим на рекуперация" - т.е. могат да връщат енергия
към акумулаторите. Ако колата например се спуска по нанадолнище,
акумулаторите се зареждат.

или натиснеш спирачките..Самия двигател става генератор..и понеже произвежда ток...който трябва да дозарежда батерията двигателя(генератора) и става спирачка.

Обаче....Големият проблем е, че самият заряд на батерията не е много ефективно нещо...Върти ми се някава цифра в главата от порядъка на 75%  ???
Изход от ситуацията е да има голям блок със супер кондензатори, паралено на батерията. Там ефективността на заряд/разряд е 98% (майче ?) и този блок да поема честите газ/спирачки..газ/спирачки....

Ама трябва да е по-големичък... И къде ще го сложиш......Но тогава съм убеден че разхода ще падне много значително......Дали правят такива коли???


Цитат
„Тойота Супра HV-R“ е поставила рекорд на 24-часовото състезание „за издръжливост“ в Tokachi [21], използвайки суперкондензатори като основен източник на енергия. Суперкондензатори се използват за съхранение на енергията при регенеративно спиране на електрическите превозни средства, което ги превръща в особено ценен компонент и при електромобилите. Те се зареждат бързо по време на спиране и после отдават електричество по време на ускорение. За момента оптималният начин за задвижване на електрически превозни средства остава съчетанието между батерии и суперкондензатори. Първите се грижат за поддържането на скоростта и осигуряват нужния пробег, докато вторите спомагат ускорението и съхраняват енергия при спиране.


Тесла-та как е? Дали Мъск е сложил такъв блок...или стават много екстри. ::)
« Последна редакция: Dec 08, 2021, 18:24 от Naka »
Активен

Perl - the only language that looks the same before and after encryption.

jet

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2539
  • Distribution: debian
  • Window Manager: kde
    • Профил
А някой пробвал ли е, какъв  ще е разхода на гориво, ако ДВГто върти генератор, който да подава ток към електродвигателя. Нещо такова. Едва ли трябва голям двигател за това и разхода няма със сигурност да е 10 градско например.
Всички дизелови локомотиви са такива.
Както и всички твърди хибриди
Nissan's e-Power line, Serena, Kicks, Qashqai, Mazda MX-30 и BMW i3
Там се използва ДВГ (обикновено с цикъл на Аткинсън), който върти генератор за ток за задвижващия ел. мотор.

Със супер кондензатори цената ще литне.
« Последна редакция: Dec 08, 2021, 18:58 от jet »
Активен

..⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀
  ⣾⠁⢠⠒⠀⣿⡁
  ⢿⡄⠘⠷⠚⠋
  ⠈⠳⣄⠀⠀⠀⠀  Debian, the universal operating system.

remotexx

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1420
    • Профил
Ех тия харварди ве - още малко и ще го направят... и всяко криптиране става излишно .

Нека познаем къде ше бъде произведена първата фабрична бройка -  понеже някой спомена киберпънка ... в /не толкоз далечното/ бъдеще ембаргото няма да е вече парично ами май ше е технологично - ако не слушате няма да има квантови джаджи за вас и туй то.

https://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/Fizitci-sazdavat-upravliaema-spinova-technost-Shto-e-to-kvantova-spin_178077.html
Активен

4096bits

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 4371
    • Профил
Ех тия харварди ве - още малко и ще го направят... и всяко криптиране става излишно .

Нека познаем къде ше бъде произведена първата фабрична бройка -  понеже някой спомена киберпънка ... в /не толкоз далечното/ бъдеще ембаргото няма да е вече парично ами май ше е технологично - ако не слушате няма да има квантови джаджи за вас и туй то.

https://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/Fizitci-sazdavat-upravliaema-spinova-technost-Shto-e-to-kvantova-spin_178077.html
Не виждам, как това технологично ембарго може да се осъществи. Има прекалено много можещи и знаещи хора. Те се блъскат и мъчат дори със собствени средства и някои успяват. А и като гледам, технологиите до момента не са направили света по-добър. Повече и по-чудни технологии за мен означава повече подтисничество. Точно това се случва в момента. Всяка една технология се използва за контрол и манипулация. Добре си бяхме само със стационарните телефони. Виждахме се по-често, говорихме си за живота, ставахме все по-близки. Сега можем да комуникираме мигновено, но връзката между хората се губи. Тъканта на обществото се разпада.
Активен

As they say in Mexico, "Dasvidaniya!" Down there, that's two vidaniyas.

jet

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 2539
  • Distribution: debian
  • Window Manager: kde
    • Профил
Нема страшно избрахте хардвардците, получавате Курнела вицепремиер, Бойко дамаджаната вътрешен, положението ще бъде оправено веднъж завинаги.
Активен

..⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀
  ⣾⠁⢠⠒⠀⣿⡁
  ⢿⡄⠘⠷⠚⠋
  ⠈⠳⣄⠀⠀⠀⠀  Debian, the universal operating system.

4096bits

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 4371
    • Профил
Нема страшно избрахте хардвардците, получавате Курнела вицепремиер, Бойко дамаджаната вътрешен, положението ще бъде оправено веднъж завинаги.
Естествено, че няма страшно. Не ме е страх, нито съм притеснен. Ако стане нетърпимо, хващам оръжието и тръгвам по петите персонално на всеки един от тези. Който успее да избяга, ще получи още малко време живот.  :D
Активен

As they say in Mexico, "Dasvidaniya!" Down there, that's two vidaniyas.