Намери си стари неработещи платки и се упражнявай на тях първо.Няма никакъв проблем да се ползва поялник включен директно към мрежата (без разделителен трансформатор).
Аз ползвам един китайски от възможно най-евтините 40W, на който съм му махнал фабричната човка и сложих дебел меден проводник на нейно място.
Температурата му регулирам с един диод последователно (иначе става твърде горещ). От скоро махнах диода и сложих регулатор за осветление - регулира се по-добре.
Защитата му от ESD я направих като свързах корпуса на поялника (т.е. човката и металните части, с които контактува) към трети проводник, който завършва на крокодил (който може да се свърже към защитното зануляване на мрежата, а на който това не му стига - може да го свърже
и към общия проводник [масата, корпуса] на платката, на която запоява).
Наскоро си купих и поялна станция с горещ въздух и поялник (комбинирана). Горещия въздух го пробвах на едни стари платки от телевизор - работи идеално. Обаче поялника е отврат - голяма мъка е да разпоиш един резистор, огромно топлинно съпротивление (може и от формата да е - човката е остра, а медния проводник, който съм свикнал да ползвам има неправилна форма заради продължителното ползване и прави много добър контакт, има много малко топлинно съпротивление, защото е чиста мед). И най-лошото е, че не може просто да му махнеш човката и да сложиш меден проводник - изисква се по-специфична форма на човката... (Сега се сетих - може да пробвам с голяма лустър клема да захвана меден проводник, който да ползвам като човка. [Редакция 10 апр. 2015: не става - с лустър клемата е още по-зле.])
За повечето двукраки елементи ползвам стария поялник - най ми е удобен.
Горещият въздух е идеален за разпояване особено на многокраки елементи.
Най-добре е да подгрееш платката преди да ползваш поялника. Може да ползваш сешоар за целта.
Ако имаш възможност - станция с горещ въздух. Обаче е близо 200 лева. Електрониката е скъпо хоби. Или не чак толкова скъпо - зависи с какво го сравняваш (карането на яхта е определено по-скъпо).
Температурата на поялника не трябва твърде много да превишава температурата на топене на припоя. Колко точно градуса да е не мога да ти кажа, обаче със сигурност поялник без регулация е особено опасно да се ползва - препоръчвам да му сложиш един регулатор за осветление, а не диод - за да го регулираш достатъчно добре - ако нямаш възможност за поялна станция. (Евтините поялни станции струват колкото един поялник + регулатор за осветление, така че няма много смисъл да се занимаваш да купуваш поялник и регулатор на мощност за осветление и да ги свързваш. Ако вече имаш и двата елемента и ти се занимава - може да ги свържеш.)
И пак повтарям - който няма опит със запояването първо да се упражнява на стари повредени и за нищо не ставащи платки - да не разваля "здравите". Същото бих препоръчал и на опитни, които току що са си купили нов различен поялник. Не се знае новия поялник доколко си прилича със стария.
Най-добрата човка е чистият меден проводник с неправилна форма отпред (при остра форма не контактува добре термично) и обилно намокрен с припой (и колофон). (Това си е мое мнение, много други може и да не са съгласни и да предпочитат други човки.)
И слагайте противогаза като запоявате (особено с колофон), че
може да си увредите сериозно организма.

С противогаза от горната снимка не се усеща мириса на колофон (значи пречиства добре). С тази маска обаче се усеща:

Противогаза го взех евтино от един сайт за обяви. Маските в близките магазини ще ви излязат по-скъпо и няма да са толкова ефективни.
В магазините няма да намерите ESR meter на прилична цена. Такива има в ebay.*, Aliexpress и другите китайски сайтове. Аз сега чакам един от AliExpress. Може и да си направиш - има схеми в Интернет.
Ако ще си купувате поялна станция с поялник - гледайте да има възможност да ръгнете един меден проводник вместо фабричната човка. Аз се прецаках с една комбинирана поялна станция, на която само горещия въздух работи както очаквах.