Привет на всички-
![Beer [_]3](https://www.linux-bg.org/forum/Smileys/default/beer.gif)
Да започнем с
лампите-добре известно е, че хармониците на лампите силно затихват след 4 та хармонична. Тоест подаваме някакъв сигнал, но той се усилва, като към оригинала се прибавят хармоници- 2-ра хармонична е честотата на сигнала по 2...и т. н.
"Ко" става са при транзисторите-те "бичат" хармоници "без ограничение".
Нагледен плакатен Експеримент-вземете един дисторшън за китара-пуснете го през транзисторен усилвател, и след това през лампов усилвател-разликата е чудовищна, и може би веднъж за винаги ще се убедите сами, че полупроводниковата техника "за нищо не става". Този експеримент можете да проведете безплатно в почти всеки музикален магазин!!!

Предлагам да сравните волт-амперната характеристика на един лампов триод със един транзистор-ще видите! , че лампата е много по-линеен елемент...
Както е известно колкото повече стъпала има един усилвател-толкова повече се изкривява сигналът-това е ясно на всички...
Транзисторните усилватели имат по 8!!!!-10!!!! усилвателни стъпала
Ламповите усилватели по класически схеми се правят с 2-3!!!! усилвателни стъпала!!!!
!!!!!!Има проста схема на лампов усилвател със !!!!1 усилвателно стъпало!!!!!
-Веднага ви я казвам-взимате 3-5-10 или 20 лампи ECC81 или ECC88-връзвате ги в паралел- като една лампа ECC81 дава около 1.2 Вата мощност
-Взимате магнитопроводи от 200 ватов трансформатор с вит магнитопровод, и мотаете за вторична говорителна намотка-50 навивки за 4 омов говорител, и 100 навивки за 8 омов говорител. Първичната намотка откъм лампата установявате опитно, като технологията е следната-начин-
подавате синусоидален сигнал 1 килохерц на входа на лампата, а на изхода на трафа мощен резистор 4 или 8 ома потопен във чаша с вода. Паралелно на резистора наблюдавате синусоидата с осцилоскоп. Опитно установявате при колко навивки на първичната намотка постигате най-голяма неизкривена синусоида тоест-най-голяма мощност. След това увеличавате намотките, за да постигнете 10 % по-малка мощност спрямо предишно установената, като мощноста смятате по закона на Ома-Токът е право пропорционален на напрежението, и обратно пропорционален на съпротивлението-
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BD_%D0%BD%D0%B0_%D0%9E%D0%BC "Който не знае закона на Ома-да си оди дома"

Това е оптимален компромис за мощност-изкривявания!!!
На времето усилвателите за резеца на матрицата на грамофонните плочи са били 50 вата , от тях се ползват само до 5 вата, а компромисът е бил за 25 % по-малка мощност за още-по ниски изкривявания...
Това е!!! технологията-после като установите намотките-секционирате трафа-за да няма спад във високите честоти!!!-например имаме установени 800 намотки първична и 50 намотки вторична-намотават се 200 намотки първична, слага се високоволтова изолация, след това 50 намотки вторична-така 4 пъти. След това всички вторични намотки се връзват в паралел, а първичните последователно. Това е "Тайната" на изходящия траф-Без Изчисления-защото схемата е триодна-обаче и най-качествена. При пентодна схема-с пентоди-трябват изчисления-обаче по принцип там качеството е далеч-по-низко.
Жокер-може да направите вариант за 2 мощности, като превключвате намотките в първичната намотка и броя на лампите-да слушате тихо музика с гаджето са ви достатъчни и 2 по 2 вата например!!!
Втори Жокер-трафа може да разположите под озвучителните тела-така ще избегнете в цял свят копипейст тъпия дизайн-тоест-грозните трафове барабар с изящните Лампи като дизайн....
При схемно решение на триоден лампов усилвател КЛАС А-това се равнява на транзисторен усилвател с 3 пъти-по-голяма мощност-тоест 10 ватов лампов усилвател -10 вата измерена неизкривена мощност се равнява на 30 ватов транзисторен усилвател с измерена 30 вата неизкривена мощност ТОЕСТ 10 ВАТА ЛАМПОВ СВИРИ КАТО 30 ВАТА ТРАНЗИСТОРЕН Вече писах преди, че един Hi-Fi басов високоговорител бичи 30 % изкривявания, но транзисторния усилвател не ги компенсира, но ламповия ги компенсира в значителна степен, но това е отделеун казус от ефекта "транзисторна мощност"-описан по-горе
ОБАЧЕ ИМА БЕЗКРАЙНО МНОГО НЕЩА, КОИТО УРЕДИТЕ НЕ ХВАЩАТ-ТОЕСТ-СЛАГАМЕ НА УРЕДИ ЕДНО ЦИФРОВО УСТРОЙСТВО-ИДЕАЛНИ РЕЗУЛТАТИ, НО СВИРИ ПЛАЧЕВНО, ПОСЛЕ СЛАГАМЕ АНАЛОГОВО, ИЛИ ЛАМПОВО УСТРОЙСТВО С ЗАБЕЛЕЖИМИ НА ИЗМЕРВАТЕЛНИ УРЕДИ НЕДОСТАТЪЦИ-ОБАЧЕ ТО СВИРИ ДАЛЕЧ-ПО-ДОБРЕ!!! Най-малкото "Атаката" при транзисторните не може да се сравнява с ламповите-да не говорим за усещането за размах, детайли, цвят, тон, полутон, спектрална палитра, дълбочина, емоционално енергийно въздействие, топлина на звука, нежна прегръдка, проблясващ в пространството меч, лазерен меч, нежен шепот на алени рози....и н.н. непознати за полупроводниковата техника емоционални въздействия над сетивата....
И за да сложим край на всички спорове около безалтернативноста на лампата вземете една лампа ECC88 и си направете стерео усилвател за слушалки-1 лампа стига за 2 стерео стъпала-все от някъде ще намерите 80 волта за анодно напрежение-и чуйте сам, че свири много по добре от най професионалното решение на транзистори.
Относно методиката за сравнение-никъде не съм чел, обаче е РЕШАВАЩО !!! колко важно е човек да си е легнал преди 23 часа поне два дни поред, преди изследването, то да е сутрин, след изпито кафе!!!
И най-важното-при сравняване-на ухото му са необходими 2-3 секунди концентрирана тишина, преди да чуе следващия сравняван сигнал...
Експериментите са максимално точни след няколко повторения в продължение на седмици...