Но това е, защото Интел умишлено задържат технологиите.
А може и да не могът повече.
Напълно вероятно е. Още около 2010 год. трябваше да видим 5 ГХц, но сме ги „виждали“ само на течен азот. Май официално над 3,8 не е произвеждано.
Че технологията на „фотографските плаки“ е на предела си, се говореше още 90-те. От тогава се измислиха доста хитрости и стигнахме до заветните 7 нанометра. Но, както училите повечко физика тук хора обяснихте, не може да се слезе много под това, защото си говорим за подложка от един, два атома, а „бягството“ на електрони е ужасяващо. На всичкото отгоре почва да се намесва и квантовата неопределеност.
НО ДОРИ само в съществуващата технология има резерви и то доста. Истината е, че Интел прекалено много са инвестирали в 8*86 (CISK). Останалия свят също е силно обвързан с него. За тяхна чест да кажем, че те се опитаха да направят нещо по въпроса с Итаниум, който беше принципно нов. Но паднаха в своя собствен капан.
Според мен те самите не са решили още, какво да правят. На мен, като страничен наблюдател, всяко решение ми изглежда грешно.
Може би все пак квантовите компютри ще са спасението. Другия вариант е да почнем почти от начало. Но това ще е катастрофа за всички. Каквото и да е решението за следващите десетилетия, то трябва да дойде в следващите десет да речем. Ще бъде интересно.
Ай стига де 5-10 пъти
. Приемам че е хипербола.
Паметта наистина се вдигна повече от 2 пъти. Ама цените на процесорите са си същите, на дъната пак също. Хардовете са много паднали. Захранванията са скъпи...
Добре с десетте пъти попреувеличих, но и до тях ще стигнем. С петте обаче почти не съм.
Може би дъната наистина са нещото, което си е запазило цените (да се надяваме и качеството в ерата на RoHS и премахването на почти всичко, което не е чип, чак до кондензаторите, които също вече са твърдотелни).
Процесорите определено са си вдигнали цените над пет пъти. Интересно е за отбелязване, че преди процесорите с вградена графика, бяха най-евтини. Имаше за по осемдесет лева. Това бяха и най-бавните. Вградената графика беше бюджетно решение и кажи-речи всеки бягаше от нея, дори хората, които не играем игри или тези игри се ограничават до неща като Kpat, дребни аркадки, симулатори на стари платформи от детските и юношеските години.
Сега е точно обратното. Почти не можеш да намериш процесор без вградена графика. А евтини модели на практика няма. Днес долната граница на цените е тази, която беше горна преди. Не говоря за сървърни решения, а потребителски. Днес горната граница на потребителските е на практика сървърни, ама продавани под друга марка. И вероятно не са минали изпитанията за издържливост.
Твърдите дискове нямам наблюдение да са паднали. През 2013-та (бях все още на високата заплата) си купих външен диск 2 ТБ. В момента цената му е същата. И трудно се намира. Вече има и шест терабайтови модели, преди пет години стигаха до три-четири, но реално цените не мърдат. А шестте са на някаква умопомрачителна цена.
Това, което ме изненадва е, че лаптопските дискове им се срива цената. Те паднаха под настолните модели. А бяха повече от два, три пъти по-скъпи за равни обеми. Какво стана с фино и трудно производство?
Мина и поредното консолидиране, отпаднаха още играчи. И стана така, че вече няма марки и модели, на които да се довериш. Всички могат да са дефектни и не добре направени, дори да са изправни. Показателите им се влошават.
Междувременно стана и друга революция. Навлязоха големите влашки прикрити като дискове. Те от ден на ден растат, а цените им падат. Не са стигнали по размери традиционните дискове (малко им остава), но по бързина са ги оставили далеч назад. Нищо не се върти, няма претърсване. По-надеждно. С това падат цените и на нормалните влашки и карти, а обемите им растат.
Чак след като се случи тази революция разбрахме, защо ни пробутаха SATA. PATA беше повече от достатъчна за традиционните дискове дори тези на 10-15 х. оборота. Гадовете са знаели, какво ни готвят и затова рязко вдигнаха скоростите на пренос.
Пък и твърдите дискове наистина бяха най-слабия компонент, които задържаше общата производителност най-много. От поне 15 год. чакам да навлезе FeRAM (магнитна, енергонезависима памет) и да премахнем дисковете изобщо. Макар хората с ГНУ/Линукс да страдахме минимално от това. Подочувам, че Интел вече ги пробват в реално производство. Явно най-после узряха и излязоха от лабораториите.
Че дисковете трябва да си ходят, подсказват и споменатите влашки прикрити като твърди дискове. Твърдия диск вече не изпълнява собственото си предназначение: пазител на информацията. Във всеки момент можеш да останеш без нея, дори да е изваден от компютъра и заключен в каса. А, ако случайно го и ползваш, умира много по-бързо. Старите влашки поне нямаха проблем с четенето, само със записа. Новите и това вече е проблем.
Паметта. Тя също поскъпва. И задържа размерите си. Задържа се и технологията. За мен има две причини. Първата е, че хората вярват, че сегашните обеми са достатъчни и бързината също е наред.
Първото мога да приема за вярно. Над четири гигабайта, не знам, за какво мога да ги ползвам. А ако не са включени всички тия анимации и джиджавки, и два е добре.
Второто е вярно само привидно. Това е защото не знаем, колко абсурдно бързи са всъщност процесорите и как само в един процент от времето вършат нещо, защото през цялото останало време чакат данни.
Ако паметта заработи на честототата на процесорите, още днес ще имаме смазваща революция в производителността, която ще стигне за следващите сто години. Без да е необходимо да се измислят нови хитрости при процесорите. Какво правят основно Интел, освен, че слагат още процесори? Ами същото. Увеличават вградената памет в процесорите.
Втората причина, която мисля, че влияе лошо на паметите е графичните платки. Там се ползва много и по-добра памет. А техните цени растат бурно. Нормално е и производителите на памети да искат да намажат.
И като казахме, останаха видео-ускорителите. Кутии и захранвания няма да коментирам. Джет спомена, че китайците имат проблем с металите и от там идват проблемите.
При графиката моите десет пъти вече са си напълно верни. Най-скъпия модел на nVidia, Voodoo и ATI струваше по 300 лв. Сега няма проблем да извадиш и повече от 3 000 за върхов модел. Вярно е, че и чисто физически включват да речем три пъти повече елементи.
Тук масово се твърди, че за последното са виновни два факта. Според мен по-маловажния е „копането“. Това за мен е лудост и все някога трябва да свърши. Подточка на „копането“ е, че днешните ускорители не са ограничени само до графика. Могат да се използват за много други неща. В тях е и науката. Щом говорим за наука, значи имаме предвид феноменални бюджети.
По-важната според мен причина, която влияе на тези пикове в цените, е така наречената игрална индустрия. Тя надмина киното отдавна по мащаби. В шоу-бизнеса са по-големи само телевизията и футбола. Всичко останало, включително тениса, голфа, книгите, периодиката (включително комиксите), са далеч назад. Може да не е очевидно, но футбола и телевизията освен, че са свързани, също използват много графична мощ. Колкото повече, толкова повече мед за мечо Пух или зрителя.
Значи трите най-големи индустрии в шоу-бизнеса използват много визуални елементи, за които си трябва апаратура. Само третия елемент още не е напълно интегриран в първите два, но това от ден на ден се променя.
=*=
Тъкмо се чудих, каква е ползата от мрежовото сканиране, а такава се оказа, че имало. Не като да не се чудя отдавна. Явно просто трябва да го видя, за да го разбера. Сигурно работя в прекалено примитивна обстановка.