« -: May 09, 2007, 14:27 »
Microsoft признава провала на Windows Vista
03/05/07 14:21
От Microsoft признаха, че новата им операционна система Windows Vista, известна още като Windows Millennium 2, може би не е най-добрата на пазара. След като Vista се превърна в най-продаваната операционна система, събитията от 1 май разтърсиха изцяло компютърния свят.
Недоволството към новата операционна система (OS) започна да се трупа още в самото начало на нейното пускане на пазара. С доста агресивна маркетингова политика Microsoft направиха една основна грешка - пускане на софтуер и хардуер ексклузивно за Vista. Както и "забравена" поддръжка за хардуерни части, непроизведени от техните партньори. Резултатът е, че новата OS е с тройно по-високи системни изисквания спрямо своя предшественик (Windows XP), което автоматично завиши разходите на потребителите за компютърни компоненти. Ако искате да използвате компютъра си за офис работна станция с инсталирана Vista, то вече нисък клас или произведен преди 2004-та година компютър просто ще откаже да подкара новата операционна система. При игрите и мултимедийните приложения положението е още по-тежко, тъй като новите заглавия така или иначе се нуждаят от много изчислителна мощ. А XP се оказа по-стабилна и добра гейм платформа за момента.
След това дойде изказването на Microsoft, че от началото на 2008 година спират поддръжката на XP и ако си купувате ново PC независимо от вашето желание то ще бъде с инсталирана Vista. Такова "силово" налагане на даден продукт е почти на границата на легалното и закона против пазарния монопол, което нямаше как да не предизвика ответна реакция.
През уикенда на 29 и 30 април Dell - едни от най-големите производители на компютърни системи за лична и корпоративна употреба - застана срещу желанието на Microsoft да "дръпнат шалтера" на Windows XP. Според тях от момента на пускането на Vista на пазара Microsoft прави всичко възможно, за да усложни продажбите на всичко, което не е новият Milenium. Тази манипулация се осъществява на ниво краен потребител с не много ясно регламентирани методи, използващи вратичките в законодателството за монопола. В крайна сметка потребителят ползва това, което му се даде. За момента Dell са най-големите дистрибутори на Vista чрез компютрите си.
В същото време спирането на поддръжката за Windows XP е съвсем явно "извиване на ръце" на OEM производителите в или без партньорство с Microsoft. И за да е картината още по-пълна, системата за верификация и одобрение на различни хардуерни компоненти от Microsoft налага търсенето на партньорство с корпорацията. Ако го няма, то новата OS просто не поддържа дадената видео или дънна платка и ако изобщо я "пропусне", тя не работи на пълния си капацитет. Затова повечето фирми в бранша не рискуват да си навлекат гнева на софтуерния гигант.
Но Dell го направиха. Предизвикаха Microsoft. Оказва се, че като оставим настрана поръчките от ведомствените и фирмените партньори на Microsoft из целия свят, оборудвали офисите си с Vista, мнозина от частните потребители закупуват, инсталират и след това трият новата OS, връщайки се към XP. Което пък от своя страна води до извода, че информацията за продажбите е изкуствено завишена. Реално тя се продава слабо, ситуацията с поддръжката на драйвери и програми е плачевна (голяма част от игрите не работят нормално или изобщо не тръгват на Vista). И ако мислите, че Dell е кръстоносец, тръгнал срещу монопола и потъпкването на моралните правила на софтуерния пазар, помислете отново. Недоволството към Vista се отразява пряко на продажбите не само на Microsoft, но и на всички конфигурации, използващи операционната система и по този начин на печалбата на фирмите, пуснали ги на пазара.
Втория удар бе пускането на платени Linux дистрибуции като OEM операционни системи към продукти на HP и Dell. Засега недоверието и непознаването на потребителя към "пингвинските" продукти влияят на масовата им употреба. И все пак много хора предпочитат да рискуват с тях, отколкото да заплатят 300 долара (стартовата цена на Vista) за продукт с непонятни и съмнителни за редовия потребител качества и функции. Резултатът - Micorosft драстично свалиха с 2 до 3 пъти цените в различни държави като на места цената стигна до 150 долара. А софтуерният гигант сериозно се замисли за маркетинговата си политика и създаването на силно орязани и доста по-евтини версии на Vista. Но правейки този ход, Microsoft направиха нещо за първи път - рагираха на натиск от външна страна и по този начин изгубиха собствените си позиции. Вече едва ли някой ще се поддаде на опитите им за груба манипулация на предлаганите продукти. Което, комбинирано с засилването на сегмента на частната конкуренция и Open Source софтуерните дистрибуции, може да се окаже фатално за компанията.
В пазарните закони толкова рязък спад в цената на даден продукт е негласно признание за неговия провал. Microsoft не за първи път се изправя пред подобна ситуация, каквато възникна и при първите дистрибуции на Windows 9, но никога положението не е било толкова тежко. Ако компанията не направи бързо правилните ходове към по-стабилна и гъвкава политика както към хардуерните си партньори, така и към крайните потребители, то това може да се окаже последната й операционна система.