Указани са, за да знаят руснаците къде да тралят.

Ачо, това ме изкефи
Нака, указани са, да, на мореходните карти (и в хартиен, и в електронен вид, по навигациите). И в такива райони, с подводна инфраструктура (кабели, тръби) има също така и указана зона (обхващаща трасето), в която е забранено да се застава на котва, да се ползват дънни тралове, както и да се извършват дълбочинни работи (с изключение по ремонта на подводното съоръжение).
А за "Вежен"- освен, че е нов, е бил и натоварен. Т.е. при умишлено пускане на котва в зоната на подводното съоръжение от страна на екипажа, на собственика не само може да му приберат кораба, ами да го съди и фрахтователят (тоя, който е поръчал превоза на товара от пристанище А до пристанище Б). Мнооого скъпичка диверсия.
Виж, ако беше някое дърто 30-40 годишно корито, с малък тонаж, и без товар, тогава можеше да се твърди с повечко увереност, че е диверсия. По принцип (и де факто) е възможно, да се направи изчисление, като знаеш посока на вятър/вълна/течение, и силата им, дълбочината, къде да пуснеш котвата, колко от веригата й да лашнеш, че да дойде къса, и да помогнеш с машините, че да почне да дрейфа (да оре по грунта). Но да го правиш с нов, и то натоварен кораб.. не мисля.