« -: Jul 04, 2012, 12:44 »
От тук ще излезе голям флейм, ама все пак...
Разкажете ми защо не ви харесва да се строят магистрали, пътища, улици и да се правят ремонти. Изключвам въпроса за качеството на изработката, нека си говорим така, все едно проблем с него няма.
Аз съм един обикновен човек, който пътува често (и, все пак, недостатъчно често) от София за Бургас. След Стара Загора всеки път треперя заради насрещното движение (понеже всеки момент някой идиот може да се окаже право пред теб и да направи верижна катастрофа зад себе си). След Нова Загора сърцето ми почва да се къса като си мисля, за хората, които живеят във всичките селца, през които минава един от най-натоварените пътища у нас - понеже знам, че, въпреки че ние намаляваме според ограничението, доста други не го правят (возила съм се и в автобуси и съм чувала реплика "карай, карай, колегите казаха, че тука не пазят").
Като чуя за катастрофа, в повечето случаи все са челни удари. Преди на магистралата имаше два "отворени" участъка (a.k.a. писти) и там също ставаха много инциденти - роднина на приятеля ми загина, мои познати едвам се отърваха. Откакто ги затвориха, оставам с впечатлението, че има подобрение. Самата аз, като прост пътник, се чувствам много по-комфортно на път с разделение по средата.
Към всичко това добавям времетраенето на пътя - 5-6 часа не е нищо, ако отиваш за една седмица, но, ако просто искаш да прекараш един уикенд, не си струва. А разстоянието е само 400 км, да му се не види, има хора "на запад", които всеки ден стават сутринта и пътуват по повече до работа. В големите страни две населени места на 400 км едно от друго се водят близки...
Прави ми впечатление как някой като отскочи до чужбина (вкл. съседни Гърция и европейска Турция) и после разправя какви хубави пътища имали, какви магистрали, колко бързо се стигало. И, не разбирам, ако у нас е на път да се случва същото, защо не ни харесва? Защо политиците си менят мнението за такива проекти според това дали те са на власт или в опозиция? Защо хората слушат политиците и те си менят мнението?
Винаги са ме впечатлявали хората, които казват, че тая магистрала тях не ги засяга, понеже нямало да пътуват по нея. На бабата на приятеля ми, ако намекне нещо такова, ѝ казваме - ти може и да не пътуваш, ама ние пътуваме, засяга те, понеже едно, че ние ще идваме да те видим по-често, второ - вероятността някой изпреварващ тир в насрещното да ни види сметката е много по-малка. А, дори и на нея, всъщност, ѝ е направило впечатление как у нас пътищата масово минават през селата, а в други държави минават покрай тях и си има отбивки - дори и на нея второто ѝ харесва повече.
Освен всичко, аз се бях замислила - да, на времето хората са си живеели главно на село, хранели са се с това, което си произвеждат там. Днес в Бургас ядем сирене от Пловдив и в София ядем хляб от Разград - всичко това трябва да се достави бързо. Също така хората са имали най-много електричество, водопровод (без канализация) и, евентуално, телефон. Обаче, днес имаме компютри, мобилни телефони, интернет под всякакви форми и искаме да можем да комуникираме с хората възможно най-бързо. За мен е малко смешно на фона на тези неща да сме си ОК със стари, тесни и неподдържани пътища - никой не иска да ползва интернет през телефонния модем и едвам да може да браузва с lynx, нали така?
Като споменах доставянето на стоки между населените места, със сигурност наличието на добър път ще прави стоките и по-достъпни за повече хора. Повечето хора тук надали се застояват в кухнята, но ето ви един пример - опитайте се да намерите (течна, неподсладена) животинска сметана някъде извън София и/или една-две вериги магазини, за част от които ви е нужна специална карта за пазаруване. Обречени сте на неуспех - в най-добрия случай ще си намерите някакво растително подобие, което дори няма да е по-евтино, а като качество, да не говорим. А като нищо може да ви се наложи да обясните на някоя друга продавачка не само какво представлява животинския продукт сметана, ами и че разликата между сметана и заквасена сметана е същата като между мляко и кисело мляко.
Това със сметаната го приемете като прост пример или метафора - мислете си за това как всички търсим качествени продукти, но трудно ги намираме. Освен това, би трябвало въвеждането на по-кратко и по-бързо разстояние да повлияе и на цените, но не мисля, че това ще се получи (просто печалбите за някои хора ще се увеличат).
Радвам се и на ремонтите по по-малките пътища - например вече мога спокойно да кажа на приятеля ми да идем на село, без да се притеснявам, че за някои участъци може да ни трябва SUV. Помня, че преди две години заради катастрофа бяха отцепили пътя между Петолъчката и Бургас и трябваше да минаваме по алтернативен маршрут през Ямбол и Средец - противно на очакванията ни за толкова неизползван път, имаше хубави подновени участъци, по които се пътуваше бързо и гладко. Всъщност, най-лошият участък беше в самия град Средец - стари разбити павета, които чак баща ми помнеше отпреди повече от 20 години.
За улиците в градовете също не разбирам - от една страна хората се оплакват, че са тесни, че не са били проектирани за толкова трафик, а от друга - като започне ремонт за разширяване и обновяване се оплакват, че им създава затруднения и, разбира се, че управляващите (които и да са те) дават пари за глупости. Или пък хора, които мрънкат за това, че се дават пари за проекти като Околовръстно на София, ама като пътуват и преминат от широката 4-5-6-лентова част в тясноте "селско" пътче, почват да псуват (аз лично изпадам в шок от рязката промяна).
Най-много издивявам, като се замисля, че някои политици си приказват глупости и плюят магистралите, само за да настройват електората си срещу опонентите си. И застават там със заучена реч, на която вярват само, защото са преминали дълбок курс по самовнушение, че най-важно е не държавата да работи, а властта да се смени. Убедена съм, че въпросните хорица са сред първите, които ще се възползват от наличието на дълга магистрала, най-малкото за да тестват лъскавите си колички. Силно се съмнявам, че някой от тях ще предпочете да се бъхти през селата, само и само за да докаже, че може и без магистрала. И като го мисля това, направо се отвращавам.
Ето това са неща, които на мен ми се въртят в главата като се говори за пътища. Аз съм просто един обикновен човек, който от време на време пътува и иска да пътува. Също така знам от приятели икономисти, че е правило това във времена на криза да се инвестира в инфраструктурни проекти, от които да има дългосрочни резултати и ползи.
Темите за това колко качествена е изработката, кой какво краде и кой как печели поръчките аз ги отделям настрана - там никой не може да спори, че нередностите трябва да бъдат преследвани и наказвани. Ако и вие отделите настрана тези теми, какво става вашето мнение - важни или ненужни ли са хубавите пътища, толкова лоша ли е инвестицията в такива прокети?