Автор Тема: Да си поговорим за електромобили  (Прочетена 30900 пъти)

neter

  • Global Moderator
  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3408
  • Distribution: Debian, SailfishOS, CentOS
  • Window Manager: LXDE, Lipstick
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #30 -: May 29, 2012, 00:02 »
Хахах, сериозно ли мислиш, че след година и половина усилени проучвания, след хиляди прочетени статии и коментари, и многобройни обсъждания с колеги и приятели (някои от които вече се изприщват, ако стане дума за електромобили и аз съм наблизо), ще ме разубедят шепа коментари за един ден? Напротив, даже съм още по-нахъсан да говоря за електромобили (такъв съм си по принцип) :P Само, за съжаление, времето и силите ми са крайни, та малко не сколасвам. Но много се радвам, че темата се оказа интересна - колкото повече се говори по дадена тема, толкова по-голямо развитие ще търпи, независимо дали се обсъждат позитиви или недостатъци.
Виждам, че все още се придържаш към сравнението с конвенционалните технологии, а както казах, не мога (а и нямам желание) да ги сравнявам, така че ще ме прощаваш, че ще ги подмина. То е като сравнението между Linux и Windows - може да се дръпне някаква сравнителна дискусия (и много често хората си губят времето с това), но е напълно излишно - става дума за съвсем различни технологии със съвсем различен път на развитие.

При положение, че в седалките няма как да вградиш тръбите на климатика, а реотан който работи на принципа на късото съединение, много съм скептичен дали ще е има някаква икономия!
Не е на принципа на късото съединение, а на съпротивлението - ако беше на късото съединение, седалките или щяха директно да горят, или въобще нямаше да се затоплят :) Лично аз не съм правил измерване кое харчи повече, но ползването на отоплението на седалките вместо климатика за затопляне е една от основните препоръки за запазване заряда на батерията, и се препоръчва както от производителите, така и от ентусиастите, занимаващи се с конверсии. В еднакви количества на натоварване технологията за затопляне на седалките има по-големи загуби от климатика, но пък при затоплянето на седалките е достатъчна много по-малка енергия, тъй като работата им се ограничава само до повърхността в близост до тях, а не отопление на цялото купе. Та има логика отоплението на седалките да може да е по-спестовно.

Още по-скъп ремонт, по-висок риск за застрахователите от зулум или случайно хвръкнали камъчета по пътя и по-скъпо каско.
Никой не е казал, че соларните елементи трябва задължително да седят оголени. Работата им няма да се влоши (а в някои разработки дори ще се подобри), ако над тях имаме допълнително защитно покритие от подходящ (прозрачен) материал, така че соларните елементи ще са толкова застрашени от външна повреда, колкото и вътрешната тапицерия на покрива е застрашена от външна повреда. Застрахователите... това е един съвсем друг клон в разговорите за електромобилите, така че ще кажа само, че там има какво да (и, вероятно, ще) се промени в резултат на по-различната употреба, която ще имат електромобилите.

Някак си, изобщо не мога да си го представя с жена и едно или две деца, колко багаж трябва да размотавам по автобуси или влакове.
Не съм семеен, но като човек, пътувал доста навремето с родителското тяло по автобуси и влакове за посещения на отдалечените роднини, и в последствие наблюдавал и други семейства по автобуси и влакове, имам някаква представа за какво става дума. И това, което съм забелязал, е, че масовият транспорт на много места по света е недостатъчно удобен, само защото не се ползва достатъчно. Там, където хората държат на него, е добре развит. Промяна в навиците на комбиниране на личния транспорт с масовия ще промени тотално нещата. И откъм удобство, и откъм по-добро разпределение на енергията.

Проблема е, че най-ефективни са литиевите акумулатори, а този метал не е много разпространен и доколкото  си спомням със сигурност няма да стигне да се електрифицира напълно една средна страна...
Според проучванията, на които съм попадал, текущо известните залежи от литий биха били достатъчни за 70 години напред, ако разпространението на електромобилите продължи според планираните темпове и ако батериите не се рециклират. Много от залежите все още не са разработени, а вероятно има и неоткрити такива, и въпреки че повечето настоящо известни залежи са в Китай, не са само там, а и с рециклиране на батериите, залежите ще стигнат и за много повече, като и едва ли ще станем зависими от Китай за лития. Още повече, че разработките текат, никой не е казал, че за в бъдеще ще ползваме литий за батериите, текущо имаме никелови и оловни батерии, солената вода също е вид батерия, а кой знае още какви идеи ще щукнат на учените в близко и далечно бъдеще. Физически погледнато всичко във Вселената съдържа енергия, следователно е и депо за енергия. На нас ни остава да се научим да управляваме по-добре това разпределение на енергия в материята.

Чистата електричка, според мен ще се предпочита когато цената и стане колкото на конвенционален а-л, батерията и с поне двоен капацитет на сегашния при еднакъв обем и маса и се зарежда за не повече от 30-40 мин. при бързо зареждане, но тогава пък с какво сечение ще трябва да са кабелите, за да изсипят този ампераж в акомулаторите!!!?
Цената на електромобилите в момента без батерията е на съвсем приемливи цени (погледнете цените на Рено, или на китайската продукция). Да, батерията е много скъпа, но ако си я купиш, след това разходът ти за задвижване ще бъде 2-3лв./100км, така че в дългосрочен план цената се уравновесява. А разработките текат, така че в бъдеще животът и зарядът на батериите ще се увеличи, цените ще паднат още (те през последните години паднаха драстично), и ако сам си произвеждаш електроенергията, батерията няма да е толкова плашещ компонент, а разходът ти за задвижване ще бъде нулев.
Относно скоростта за зареждане, и в момента бързото зареждане се побира в 30-40 минути, а кабелите за целта не са с огромно сечение, като вече има реализации на бързо зареждане за 15 минути, та дори и за 5 минути. За текущите батерии бързото зареждане не е много приятно, но за батерии като SCiB, които наскоро излязоха на пазара, това не е проблем. Да не забравяме и станциите за автоматична смяна на батериите, по-бързото разпространение на които много зависи от изказаното желание на потребителите.

Близкото бъдеще е за плугин хибридидте. Тези дето ДВГ върти генератор който зарежда батериите, а не онези хибриди които се задвижват от ДВГ и електромотори го подпомагат!
само една лека корекция - плъгин хибридите са си чисти електромобили - такива, дето се зареждат от контакта и вървят на батерии, хибрид е защото има двигател с вътрешно горене, които се използва когато батериите се изтощят.
Съгласно терминологията, която за момента взема превес, и двамата сте в грешка. Електромобилите, които притежават бензинов (може и с друго гориво) генератор, който служи само за генериране на електроенергия и не участва директно в задвижването, се наричат електромобили с удължен пробег. Технологичната разлика между plug-in хибридите и обикновените хибриди е само във възможността батерията на plug-in хибридите да се зарежда и от контакта, иначе и при двата вида хибриди и електромоторът, и ДВГ вземат директно участие в задвижването, като кой колко ще участва се определя от избрания от шофьора режим и наличността на енергия за избрания/ите двигател/и. На plug-in хибридите започнаха да слагат по-големи батерии, поради което в по-голяма степен могат да се ползват само с електрическо задвижване, отколкото обикновените хибриди. Струва ми се, че излишно много станаха комбинациите на електромотори с ДВГ, съмнявам се, че всеки от тях ще успее да избие дори първоначалната си инвестиция, но хората искат плавен преход и богат избор, и ги получават. Тези плавен преход и богатство на избора забавят в известна степен падането на някои цени, заради инвестициите, които се влагат в тях, и хората влизат в противоречие със себе си, когато заедно с това искат по-бързи иновации и падане на цените при чистите електромобили, но какво да се прави - човешка черта е често да изпада в противоречие сам със себе си.

добра идея би било двигателя/генератор да се влачи като ремарке - така в градски условия автомобилът ще е много по-ефективен.
На последно място в този ми пост, но не и по важност - отлична идея, на която съм попадал и друг път в коментар под някаква статия (макар че ставаше дума в ремаркето да има допълнителна батерия, а не генератор), но някак не разработвана за момента от производителите. Не знам защо, дали за момента те не я виждат за интересна, дали просто се нуждае от повече гласност, дали спънката е някаква в съвсем друга посока (например, че ще се изисква шофьорите да изкарат и курс за ремарке), но причината не е технологична. И, тъй като за момента виждам голям дял на хорските искания в приложените разработки, вярвам, че такъв вариант би се появил бързо, ако достатъчно хора го пожелаят. Както и за всичко друго и електромобилно, и каквото и да е било друго в заобикалящия ни свят - колкото повече хора поискат нещо, толкова по-бързо и по-лесно то става реалност :)
Активен

"Да си добре приспособен към болно общество не е признак за добро здраве" - Джиду Кришнамурти

danaildr

  • Гост
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #31 -: May 29, 2012, 00:09 »
За да отдаде полезна енергия от 50 киловата, ДВГ изгаря горива чиято енергия е около 150-180 киловата. Иначе казано ползва се около 30% от енергията. Електрическия двигател може да отдаде до 98% от енергията която консумира. Тива е бъдещето, въпроса е кога ще се създаде подходяща патерия. За сега Шеврон държат патента за най-добрата технология, но пък те печелят от нефт и скоро няма да разработват тази технология.
Активен

stan_25

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 66
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #32 -: May 29, 2012, 00:37 »
Интересна тема. Ето нещо и от мен ;).  Припомнете си как работи един компонент който го има във всяко захранване - трансформаторът. След като знаете, че около проводник през който тече променливо напрежение се генерира магнитно поле, а ако в това поле поставите друг проводник, то в него също се генерира променливо напрежение. От тук си задавам следните въпроси. Задължително ли е автомобила да се включи в контакта за да се зарежда? Неможе ли просто да го паркираш до колонката и той сам да се зарежда? А защо не, на дълги разтояния магистралите да не се комбинират с далекопроводите? Така може да се увеличи обсега на електромобилите доста повече без презареждане на батерии. Така и така далекопроводите генерират магнитно поле което може да се използва.
« Последна редакция: May 29, 2012, 00:40 от stan_25 »
Активен

neter

  • Global Moderator
  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3408
  • Distribution: Debian, SailfishOS, CentOS
  • Window Manager: LXDE, Lipstick
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #33 -: May 29, 2012, 00:53 »
Неможе ли просто да го паркираш до колонката и той сам да се зарежда?
Може, и вече е реалност. Нарича се безжично зареждане. Само дето не паркираш до колонката, а над колонката (по-точно плочата, която се вгражда в настилката). Някои текущо разработвани електромобили имат такова зареждане, електрическият Rolls Royce беше планирано да пристига само с такова зареждане (да не карат богаташите да се занимават с кабели; само дето самият проект за електрически Rolls Royce засега е прекъснат, поради липса на интерес), вариантът на Nissan Leaf, който ще се произвежда от 2013-та (и вероятно това ще е вариантът, който ще започне да се продава и в България) ще има възможност за такова зареждане... Идеята за такова безжично предаване на електроенергия не е нова, а и не е трудна за хрумване на всеки, който се занимава с електротехника (на мен самият ми хрумна още в първата година, когато започнахме да учим трансформатори в техникума).
Има идеи и разработки за захранващи магистрали, и някой ден вероятно ще станат реалност. Дори има разработки за захранващи магистрали, които да съдържат соларни панели и различни типове настилки за улесняване и по-зелено зареждане.
От нас зависи какво ще бъде бъдещето :)
Активен

"Да си добре приспособен към болно общество не е признак за добро здраве" - Джиду Кришнамурти

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #34 -: May 29, 2012, 02:24 »
Цитат
Хахах, сериозно ли мислиш, че след година и половина усилени проучвания, след хиляди прочетени статии и коментари, и многобройни обсъждания с колеги и приятели (някои от които вече се изприщват, ако стане дума за електромобили и аз съм наблизо), ще ме разубедят шепа коментари за един ден?
А аз си помислих, че като сведем нещата до цената и ги обърнем в чиста математика, може и да охладнееш за няколко години напред :D !
Аз също се интересувам и ги желая, но на този етап както казах са скъпо удоволствие, а не необходимост.
Изхождайки от принципа, че парите и времето никога не стигат и само въпрос на приоритети и особенно в последно време както с камерите вече не минава номера с двайсетачката, вече взе да ми се изпарява желанието за бързи коли и инвестиции в тази посока! При под 20000км годишно ми все едно дали с Алфата или с на баща ми жигулето ще ги въртя :D . Предпочитам да ги вложа в удобства за дома и екскурзия/почивка на хубави места, вместо да инвестирам в технологиите на други хора които са доста по-богати от мен, но търсят такива като мен и теб да платят масрафа :D .

Цитат
Виждам, че все още се придържаш към сравнението с конвенционалните технологии, а както казах, не мога (а и нямам желание) да ги сравнявам, така че ще ме прощаваш, че ще ги подмина. То е като сравнението между Linux и Windows
Ами аз и вдруги теми не веднъж съм твърдял и продължам да си го отстоявам, че хората не купуват компютър за да го изучават, а да го ползват за нещо си и Линукс ще губи докато се опитва да убеждава, че трябвало да спроменят навиците и вместо с цък-цък да работят с терминал, да научат куп команди, което е равносилно на нов език. Аз и ти, а и други се занимаваме с линукс, защото търсим в него нещо което Уиндоус не може да ни го даде, но пък в същото време, Линукс става все по-лесен за ползване от начинаещи за тривиалните им неща, а Уиндоус все по сложен и смея да твърдя, че тепърва ще стават хората които искат Линукс повече.
Та както казваш по-долу "едно нещо хората като вземат да го искат.....", но повярвай ми, че няма да го поискат като им кажеш, че трябва да си сменят навиците и мисленето за да го ползват този електрокар!

Цитат
Застрахователите... това е един съвсем друг клон в разговорите за електромобилите, така че ще кажа само, че там има какво да (и, вероятно, ще) се промени в резултат на по-различната употреба, която ще имат електромобилите.
При тях принципа е само един и в основата си много прост! Много щети-голям риск, скъп ремонт или обещетение - висока вноска и обратно.
На сегашната ми кола от 2 години не плащам каско, а в края на годината ще я бракувам направо, а преди това съм имал 2 чисто нови платени в кеш за които каското не е задължително, но имаме освен престъпност и хулигански прояви и идва само малко по-скъпо от платения паркинг, но пък изобщо не я мисля и ми е все едно как ще я намеря на сутринта.

Цитат
И това, което съм забелязал, е, че масовият транспорт на много места по света е недостатъчно удобен, само защото не се ползва достатъчно. Там, където хората държат на него, е добре развит
Май пак слагаме каруцата пред коня! Хората ли трябва да инвестират в транспортните фирми и после и билетчета да си плащат, та да бъдел удобен!
Няма как да привлечеш клиент за каквото и да било, ако не му предложиш нещо по-добро, било в цената или качеството!

Цитат
Относно скоростта за зареждане, и в момента бързото зареждане се побира в 30-40 минути, а кабелите за целта не са с огромно сечение, като вече има реализации на бързо зареждане за 15 минути, та дори и за 5 минути.
Едно от нещата с които най-не обичам да се занимава е кабели и тоци, но имам някакви практически наблюдения от личния си опит.
Та, на стария ми камион, стартера беше 4,4Квт на 24Волта и кабела от акомулатора до него дебел многожилен колкото кутрето ми. При 5 минути въртене зимата, изолацията ме така се нагрява по цялата дължина, че не можеш да го държиш(ако ти се наложи). С моите малки познания си спомням за един закон на Ом от училище и според него, кгато се вдигаше напрежението намаля големината на тока.
Не знам с какво напрежение работят сегашните електрички, но имаше някакви 50-60 волта които са безопасни за човека и аз не вярвам, че някой ще разреши от гледна точка безопасност по-високо от това напрежение да се използва.
Би ли сметнал при сегашната автономност която се счита за нормална от 150км, които са по-малко от 2 часа път и доста повече в градски условия, но то трябва да се изчисли в максимално натоварване(пак от гледна точка безопасност), колко амперчаса трябва да бъде батерията която захранва двигател от 50-60 киловата 2 часа и за по-малко от 2 часа същия този ток трябва да бъде вкаран в батерията на зарядната станция и при 50-60 волта какъв ампераж ще тече и колко дебел кабел ще трябва за да е безопасно!?

Цитат
За да отдаде полезна енергия от 50 киловата, ДВГ изгаря горива чиято енергия е около 150-180 киловата. Иначе казано ползва се около 30% от енергията.
Това и аз така го знам от повече от 20 години, но е твърде относително и зависи от инженерните решения! Когато за първи път го чух, бензиновите коли бяха с карбуратори, дори и модерните западни, турбото се ползваше само в рали спорта и във Ф-1 и тук таме в някой луксозен спортен а-л, а дизелите бяха с чисто механични горивонагнетателни помпи.
През тези години в бензиновите двигатели се мина през електронно впръскване, многоточково впръскване и се стигна до дирктно впръскване в цилиндъра, а при дизелите през електронно управляемите помпи, ТДИ технологията на Фолксваген помпа-дюза, която е една идея по-лоша от комън рейла, но това вече е друга тема :)

П.С. И аз много се разпалвам когато ми падне актуална тема за нещо в което се чувствам силен да споря и се надявам да бъда извинен, ако нещо с тона ми не много нормално, но в този форум още съм послушна ученичка :D
« Последна редакция: May 29, 2012, 02:36 от backinblack »
Активен

neter

  • Global Moderator
  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3408
  • Distribution: Debian, SailfishOS, CentOS
  • Window Manager: LXDE, Lipstick
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #35 -: May 29, 2012, 10:05 »
Не знам с какво напрежение работят сегашните електрички, но имаше някакви 50-60 волта които са безопасни за човека и аз не вярвам, че някой ще разреши от гледна точка безопасност по-високо от това напрежение да се използва.
Значи оттук тръгва заблудата ти за скоростите на зареждане и нужната техника :) Нас в училище ни учиха, че до 36V е безопасното напрежение. Макар че значение има и големината на тока (който, между другото, е по-опасен от напрежението - напрежението само ще те удари, докато токът направо гори), та сметката е малко по-крива. И все пак вкъщи си имахме контакти и на 220V (тогава, сега стандартът е 230V) и 380V, пък така и никой не умря от използването им, и сега продължавам да си използвам контактите без да ми става нищо (добре де, имам няколко случая, в които съм предизвиквал къси съединения и вкъщи, и в училище, но те бяха с образователна цел :D ). Та всичко се свежда до подсигуряване на инсталацията с подходящи защити и защитни елементи, и правилно използване от страна на потребителите. Е, при зарядните за електромобили производителите хвърлят доста усилия последното условие за безопасност (правилно използване) да се сведе дори до още по-ниско значение, отколкото при домашен контакт (така де, да е лесно и безопасно и за най-простия, още повече, че ще се ползва на открито при какви ли не атмосферни и други условия).
Та... при бавното зареждане включваме електромобила не в контакт с напрежение до 50-60V, а в такъв с 230-240V напрежение. Енергията минава през изправител в електромобила (тъй като батерията работи с прав ток) и се налива в батерията. При стандартното бързо зареждане (това, което се справя за 30-40 мин.) се използва 400V напрежение с прав ток, който директно се излива в батерията (е, пак минава през контрол, докато стигне батерията, но все пак е по-директно наливане). Та... забрави ги тези 50-60V :)
« Последна редакция: May 29, 2012, 10:37 от neter »
Активен

"Да си добре приспособен към болно общество не е признак за добро здраве" - Джиду Кришнамурти

nikolaj_i

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 55
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #36 -: May 29, 2012, 10:20 »
Когато Пежо пуснаха ION (чист електромобил) , батерията като резервана част струваше с 1000 ( не помня евро или лева) повече от автомобил с батерия. Тяхното очакване беше, че за 5 години , колкото твърдяха, че издържа , цената на батериите ще падне 20 пъти.
Активен

jet

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3473
  • Distribution: debian
  • Window Manager: kde
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #37 -: May 29, 2012, 14:00 »
Ето малко чаркове/цени на батерии, мотори, контролери, климатици http://www.electriccarinternational.com/ALLPRODS.php
Активен

..⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀
  ⣾⠁⢠⠒⠀⣿⡁
  ⢿⡄⠘⠷⠚⠋
  ⠈⠳⣄⠀⠀⠀⠀  Debian, the universal operating system.

neter

  • Global Moderator
  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3408
  • Distribution: Debian, SailfishOS, CentOS
  • Window Manager: LXDE, Lipstick
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #38 -: Jul 24, 2012, 14:46 »
Тяхното очакване беше, че за 5 години , колкото твърдяха, че издържа , цената на батериите ще падне 20 пъти.
Едно голямо доказателство, че тези очаквания не са напразни - голям напредък при цинк-въздушните батерии. Новината си заслужаваше да събудя пак малко тази тема. Плановете ми да се сдобия с електромобил в близките 1-2 години засега се движат идеално :) [_]3
Активен

"Да си добре приспособен към болно общество не е признак за добро здраве" - Джиду Кришнамурти

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #39 -: Jul 24, 2012, 16:22 »
Ами като ти се намират излишни пари, купувай! На мен обстановката в БГ и километрите които въртя на годишна база не ми връзват.
Дори мисля да си бракувам алфата, че ми е 300 лева данъка, а до преди 2 години и плащах и по 1000лева каско, а от тогава на сам, въртя 5-700 км на месец и да си купя нещо за към 1500 лева. с двигател до 70кс и над 13г., че и от тези мобилни камери, вече имам страхова невроза. От нова година до сега имам 3 електронни фиша.

Ти сериозно ли вярваш на тези статистики дето винаги пропускат някой фактор за да промиват по-успешно мозъци!? То иначе пък ако няма "набутали се", доста по-трудно ще се развива прогреса на технологиите :D
Активен

senser

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 1328
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #40 -: Jul 24, 2012, 16:32 »
Преди време някакъв тип в "Топ гиър" (гост, не от предаването) каза, че възнамерява да кара старата си Хонда (май Хонда беше) и така ще бъде много по-екологичен отколкото, ако я смени с нов хибрид и електромобил.
Дори и 10 л. на 100 км. да е разхода на тази стара Хонда пак мисля, че е прав.
Активен

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #41 -: Jul 24, 2012, 16:52 »
Хубавата кола има значение, но когато работата е свързана с доста пътувания или имаш излишно време и пари за пътувания със семейството.
Иначе са пари хвърлени на вятъра за инвестиция и последващи разходи. 7% за каско върху цената на а-ла за една година си е сериозен разход. Ако пътуваш много, трябва да го има! Ако не пътуваш, но е привлекателна за крадците, също трябва да го има :D
Активен

neter

  • Global Moderator
  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3408
  • Distribution: Debian, SailfishOS, CentOS
  • Window Manager: LXDE, Lipstick
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #42 -: Jul 24, 2012, 17:13 »
Дори и 10 л. на 100 км. да е разхода на тази стара Хонда пак мисля, че е прав.
На база какво мислиш, че е прав? Неговото становище се базираше на това, че производството на тока е мръсно, тъй като ТЕЦ и АЕЦ цапат много, поради което, въпреки че не отделят вредни емисии при движението си, електромобилите цапат при своето зареждане с мръсен ток и то повече, отколкото конвенционален автомобил при своето движение. Да, токът от ТЕЦ и АЕЦ е мръсен, но електромобилите не са виновни за това. Не е задължително токът за електромобилите да идва от ТЕЦ и АЕЦ, така че този довод губи смисъл. Не виждам смисъл в това да се зареже една чиста технология (електромобилите), само защото текущо повечето ел.енергия е мръсна, за да си останем на мръсната технология (конвенционалните автомобили). Трябва да се работи за това ел.енергията също да стане чиста. И се работи. Производството на енергия от ВЕЦ расте, производството от ВЕИ расте... България за момента е една от малкото страни, в които има обществена фотоволтаична зарядна станция (в София, пред Интер Експо Център), и дори зареждането на нея за момента е безплатно.
Друг довод за цапането от електромобилите е литият в старите батерии, хвърлени на боклука. Но кой е казал, че тези батерии ще се хвърлят на боклука? Има проекти и разработки за внедряването на старите батерии в Smart Grid мрежите, особена роля могат да изиграят в управлението на ел.енергията в домовете ни, а се работи и по технологии за рециклиране. И дори да ги нямаше тези неща, ето че имаме новата технология - цинк-въздушни батерии. Не са токсични, цинкът е в изобилие по света, много добри характеристики на производство и употреба, ниска цена.
Ми то... не остана нищо от доводите на защитниците на идеята, че електромобилите цапат повече. Но все пак ми е интересно да видя какви са твоите доводи ;)

П.П.: А, да. Когато сравняваш цапането на електромобилите и конвенционалните автомобили от целия цикъл на производство и употреба, вземаш ли предвид колко се цапа при добива, обработката и превоза на петрола? Струва ми се, че не, защото, ако вземем предвид и това цапане, дори без горните доводи, електромобилите пак цапат много по-малко от конвенционалните.
« Последна редакция: Jul 24, 2012, 17:18 от neter »
Активен

"Да си добре приспособен към болно общество не е признак за добро здраве" - Джиду Кришнамурти

go_fire

  • Global Moderator
  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 8825
  • Distribution: Дебиан Сид
  • Window Manager: ROX-Desktop / е17
  • кашик с гранатомет в танково поделение
    • Профил
    • WWW
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #43 -: Jul 24, 2012, 17:44 »
В оня филм дето вече обсъждахме, се казваше, че дори целият ново необходим ток да идва от ТЕЦ, пак е по-добре, защото имат по-добро КПД от ДВГ.

Аз имам съвсем друго притеснение към тези автомобили и то е електромагнитните полета или както там се наричат. Учените спорят още по тях, но чини ми се, натежава, че са вредни за хората.

Поради тази причина стискам палци на горивната клетка.
Активен

В $por4e2 e истината  ;)

***

Aко даваха стипендия за най-глупави, щях да съм човека с най-много Mини Kупъри

***

Reborn since 1998 || 15.09.2007 totally М$ free && conscience clear

backinblack

  • Напреднали
  • *****
  • Публикации: 3201
    • Профил
Re: Да си поговорим за електромобили
« Отговор #44 -: Jul 24, 2012, 17:45 »
Най-голямото цапане идва от това, че се опитват да ни накарат да ползваме стоки еднодневки за да върви бизнеса на производителите.

Имаш ли представа, колко компютри има в "обръщение" на над 5 години и хората които ги ползват, нямат потребност да ги подменят!? Че един 15 годишен а-л е конструиран с по-дълъг експлоатационен период от днешните и дава почти същия разход на гориво!? Ако някой милее наистина за екология, тук трябва да се търси разковничето ;) !
Активен