
|
 |
 |
|
 |
 |
от Антон Зиновиев(20-04-2005)
Вчера (19 април) трябваше да се състои видеоконференция с
директна връзка между Столман и хора от Испания. Това се
провали по някакви причини, но хубавото беше, че докато
чакахме да разберем дали все пак ще имаме връзка с Испания,
си говорихме със Столман на най-различни теми. За мене
възможността да участвам в един такъв бе много
интересно.
По-долу преразказвам някои неща, казани от Столман, така че
трябва уточня - не гарантирм, че при този преразказ не съм
придал своя интерпретация, която не би се възприела от
Столман. Все пак ако аз сега споделя с вас своите
впечатления и снимките, които съм направил, а не ги запазя
само за себе си, това в по-голяма степен ще съответства на
възгледите на Столман. Столман отказа среща със студенти от
Софийския университет, защото според него няма да бъде
честно да осигурява привилегирован достъп на някого до себе
си - нали конференцията WebTec е отворена за всички и който
иска да го види, може да направи това там.
Не само аз останах изненадан от това, че Столман не говори
само за софтуер. Дори май повече му харесва да говори изобщо
за принципите на свободата, а не за свободата в софтуера.
Столман се показа като един безкомпромисен защитник на
свободата по принцип, свободата от всякакъв вид. Не желаеше
никой да му говори на ухо, на днешната пресконференция дори
не даде и на преводача да му говори на ухо - защото не е
честно само той да чува какво му говорят. А вчера се оказа
малко трудно да му намерим нещо за пиене. Имаше подготвена
маса със всякакви напитки, но се оказа, че Столман не пие
нищо алкохолно. Освен това не можеше да вземе и от
безалкохолните напитки, защото те бяха произведени от
Кока-Кола, а Кока-Кола участва в убийството на хора. В
Латинска Америка фирмата е създала завод за минерална вода,
като по този начин е блокирала достъпа на хората до
единствения източник на чиста питейна вода в околността. И
понеже там хората са бедни и не могат да си купуват
бутилирана вода, им се налага да пият мръсна и вредна вода
от други източници.
По някое време Столман се събу бос. Защо да не го
прави, щом като с това не вреди на никого? Разбира се
безсмислен е въпросът дали има нещо против да го снимат -
нека всеки бъде свободен!
Всички ние трябва винаги да се борим за своята свобода и
изобщо за свободата на всички хора. Защо Столман се бори за
свободен софтуер? Ами просто защото разбира от софтуер, а не
от други неща, защото така може да приложи своите знания и
умения за свободата на хората. Който може, нека се бори за
честни избори, за свобода на словото и т.н.
Училището трябва да възпитава свободни хора, а не хора,
които са свикнали да бъдат зависими. Училището трябва да
поощрява любознателността. От него трябва да излизат хора,
които са научени на взаимопомощ - добри граждани на своето
общество. Точно затова в училището трябва да се
използва единствено свободен софтуер, защото обратното
означава още от ранна възраст да се приучваме в бъдещия си
живот безропотно да понасяме ограничения от всякакъв
вид.
Трудно е да разберем кои политици получават подкупи, но не е
трудно да разберем кой има пари да дава подкупи. Значи ако
някой политик защитава свободния софтуер, то това е сигурен
признак, че този политик не е корумпиран.
Демокрацията в САЩ лежи на своето смъртно легло. Там
управляват гигантските корпорации, а не правителството. Сега
вие сте в много неблагоприятаната позиция, че искате да
членувате в Европейския съюз, но още не сте и не можете да
влияете на решенията, които се вземат там. Европейският съюз
би бил една чудесна идея, но само ако беше демократичен, а
той не е. Забележете, че парламентът там няма почти никаква
власт. Решенията се вземат от разни комисии по непрозрачен
начин и това създава условия за корупция.
Накрая искам да отбележа, че Столман се оказа доста добър
събеседник. Разговорите с него са увличащи. Предполагам, че
доста от възгледите му могат да се прочетат от неговия сайт
http://www.stallman.org, но много
хора отбелязаха, че личният контакт с него е незаменим и им
е помогнал да го преоткрият. Дори на хора, които не бяха
съгласни с тезите на Столман, им беше приятно да го
слушат.
Снимки от разговора със Столман може да разгледате от тук:
http://lml.bas.bg/~anton/FS_Album/5_Sta...
Изказвам благодарност на Тодор Ялъмов от Фондация
"Приложни изследвания и комуникации", благодарение
на когото имах възможност да се вида със Столман.
<< Мюнхен избра дистрибуция | Нов сайт за почитателите на XFce >>
|
 |
 |
 |
 |
ето още снимки От: MiCRoPhoBIC <plamen __@__ tonev__dot__net> На: 20-04-2005@15:55 GMT+2 Оценка: 1/НеутраленЕто още малко снимки благодарение на Богомил Шопов и Георги Димитрoв- Бруно:
http://www.netinfo.bg/photo/2005.20.04/
Искам да отбележа, че фактът, че Столмън е човек на свободата не само в софтуера отдавна се знае - поне за всеки посетил сайта му. Това е една от причините да го уважавам още повече.
Редактиран на: 21-04-2005@6:25
[Отговори на този коментар] Подкрепям напълно От: Златко Попов <zlatkopopov__at__fsa-bg__dot__org> На: 20-04-2005@17:55 GMT+2 Оценка: 1/НеутраленДа, Столман е забележителен човек. Това се
видя на пресконференцията.
Малко невзрачен и рошав(все пак е
компютърджия ;) )... но има дух... дух на
свободен човек. :)
[Отговори на този коментар]
Ами това е! :] От: fla На: 20-04-2005@18:16 GMT+2 Оценка: 1/Неутрален
Свободен дух му трябва на човека, какво друго??!
Новината на Антон Зиновиев е страхотна и много вдъхновяваща! Снимките коментарите - също!! Очаквам с нетърпение петъчния ден и Столман на живо! :]]
[Отговори на този коментар]
не за всички От: М На: 20-04-2005@18:18 GMT+2 Оценка: 1/НеутраленНе за всички обаче е изненада, че Столман е защитник на свободата. Във всичките му изказвания софтуерът винаги звучи просто като пример. Винаги е говорил общо за свободата и всяка тема свързана със софтуер, по която говори винаги звучи общо.
Дано, дано се намерят повече хора като него! Той е един от шепата хора в историята, които могат да се нарект борци за свобода. Най-често хората наричани "герои" са се стремяли към замяна на един строй с друг. Столман и малцината като него наистина вярват в истинската СВОБОДА. Причината да се насочи към софтуера е наистина, че това разбира най-добре. "Невзрачен и рошав"? Не, това е просто човек свободен от възприетите от обществото порядки.
Мислите, че преувеличавам и ви звучи помпозно като вестникарска статия? Просто се замислете, за колко хора се сещате, на които им е стискало да направят това, което прави той с всяка своя дума и най-вече с дела.
А вие свободни хора ли сте?
[Отговори на този коментар]
Към: не за всички От: Златко Попов <zlatkopopov< at >fsa-bg[ точка ]org> На: 20-04-2005@19:00 GMT+2 Оценка: 1/НеутраленПо плодовете им ще ги познаете. ;)
[Отговори на този коментар] А ние свободни хора ли сме?? :| От: fla На: 21-04-2005@6:22 GMT+2 Оценка: 1/Неутрален
Свободни може би повече като желание :((( Или поне за мен и за настоящия момент :|
Но и различните хора виждат свободата по различен начин, нали? За едни свободата ще е да се занимава с нещо стойностно за себе си и за обществото, като да се занимават със свободен софтуер. За други свободата ще е да висят в чалга барове... :|
Иначе съм съгласен за 'борците за свобода'. И май те са ХОРАТА, които остават в историята. Може би защото СВОБОДАТА винаги е липсвала на хората :|...
[Отговори на този коментар]
Един от малцината... От: Glupi На: 20-04-2005@21:15 GMT+2 Оценка: 1/НеутраленКак ми се иска да ида на лекцията, ама на - изпит :(
Трабваше да го наместя друго яче ама вече е късно
Егати късмето...
Редактиран на: 20-04-2005@21:26
[Отговори на този коментар] Не е прав дето неще да се среща със студ. От: growchie На: 21-04-2005@8:03 GMT+2 Оценка: 1/НеутраленДнес в Русенският Университет ще има "Дни на М$". Гледам обявата специално отпечатана с красивичка (явно планувано отдавна). Вътре микроспамерите се веселят пускат шеги по адрес на всички останали (хакери, потребители на не М$ софтуер), разправят колко са велики и разварат мишки, клавиатури и книжки "Как да пишем сигурен код". Освен маркетинговата плява има разбира се и доста интересни неща (причината заради която отивам на такива мероприятия). Въобще М$ евангелизатори. Чудил съм се как за толкова години никой освен М$ не посети университета, как нямаше нито една лекция на друга тема... Това което една такава личност като Столман казва определено трябва да достигнат до повече хора, а обикновенно когато някой иска да каже нещо отива при този на когото иска да го каже, а не седи в някой килер по чорапи. Да не засягав въпроса за традициите и това, че ако наистина иска да е полезен трабва да се "натрапи", защото в нашето време хората слушат този който им се натрапва, а не този който ги кани на минерална вода някъде неизвестно къде.
[Отговори на този коментар]
Към: Не е прав дето неще да се среща със с От: Мирчо Мирев <mircho (a) linux-bg__dot__org> На: 21-04-2005@8:37 GMT+2 Оценка: 1/НеутраленМоже би ти не би направил така, но ако имаш възможност да поговориш с него и той изложи аргументите си ще разбереш, защо го е направил. Освен това предполагам че може да има и много други неидеологически причини - пътуване, умора и др.
Ти ще дойдеш ли в София в петък сутринта?
[Отговори на този коментар]
Към: Не е прав дето неще да се среща със с От: Атанас На: 21-04-2005@9:44 GMT+2 Оценка: 1/Неутрален"защото в нашето време хората слушат този който им се натрапва"
Този който се натрапва иска нещо да ти ПРОДАДЕ, а не да ти отваря очите.
Прав е човека за причината поради която не иска :)))).
От тези дето се натрапват да ги слушат после били много :)))))))))):
"Другаря Сталин милва детенце по главата"
"Вожда се среща със студенти"
"Фюрера приема младежи"
"Президента се среща с интелектуалци"
..................
"защото в нашето време хората слушат този който им се натрапва"
Много ми харесва това :))))))))
[Отговори на този коментар]
Към: Към: Не е прав дето неще да се среща От: Atanas На: 21-04-2005@11:04 GMT+2 Оценка: 1/Неутраленбили много да се чете "боли много" :(
[Отговори на този коментар]
Към: Към: Към: Не е прав дето неще да се с От: growchie На: 21-04-2005@15:02 GMT+2 Оценка: 1/НеутраленТъкмо се връщам от конференцията. И като чета коментарите май битката за разработчиците е спечелена от M$ (или то никой май и не иска да убеди хората, че има смисъл да пишат за линукс). Я ми избройте българските опън сорс програми (за боза и линукс) и си направете равносметката. (за мен тя е такава консуматори на безплатното, но това което се създава е само комерсиално). То манталитета се изгражда от студентскиге години и в случая не става въпрос за конкретното решение на Столман.
Колкото до това, кой трябва да се натрапва (думата беше в кавички), на незанитересования и вече подлъгания няма как да му се покаже, че има и друг път. Това е лично мнение и не ангажирам никого.
P.S. Това за разработчиците може да си го тълкувате и в светлината на новината за ОпънОфис.
[Отговори на този коментар]
! От: ! На: 21-04-2005@13:07 GMT+2 Оценка: 1/Неутраленsvoboda moboda
ama sireneto s pari !
[Отговори на този коментар]
Към: ! От: Георги Чорбаджийски <georgi__at__unixsol[ точка ]org> На: 21-04-2005@16:03 GMT+2 Оценка: 1/НеутраленА като не си свободен ще ядеш мирене, не сирене.
[Отговори на този коментар]
Уважавам г-н Столман От: Иван Попов <cancel__at__no< dot >spam< dot >mail< dot >bg> На: 22-04-2005@3:26 GMT+2 Оценка: 1/Неутралени споделям доста от идеите му.Статията също ми хареса, но звучи много в стил Великият Вожд каза...(бурни овации)Великият Вожд си помисли ... (още по-бурни овации) Божественният Аутуин си събу Обувките (4 антилопи гну на курбан)... много идоло поклонически звучи повествованието.Пък и максимализма никога не е водил до нещо добро (бегла справка учебниците по история и литературните класици)...Не пиел бутилирана бода защото незнам си какво, но пие чай от пластмасови чаши които не се разграждат амнайсе години в почвата след това и носи обувки от естественна кожа като за целта е попречил на някоя четерикрака животинка да евуюлира до петкрака такава. Човека се стреми към постигането на някаква цел с тези небрежни демонстрации която според него си струва и в това няма нищо лошо, но трябва да се признае и свободата на личността да не бъде свободна или да има друго тълкование на думата СВОБОДА.В противен случай си всичките приказки ще бъдат просто запълване на ефира с думи.
P.S. Казаното тука е мое лично мнение и не нося отговорност за евентуални вредир пропуснати ползи и т.н. Всеки може да го ползва, допълва,модифицира, продава и т.н. като се позовава на оригиналният източник.
P.S.2. Извинявам се за сарказма, но много ми дойде още един идол.Ако някой се е обидил - това е негово законно право.
[Отговори на този коментар]
|
 |
|
|
|
|
|
|